Taliansky minister dopravy Matteo Salvini, ktorý vedie aj pravicovú stranu Liga, patrí k najväčším odporcom súčasnej snahy Európskej únie o rýchly prechod na bezemisnú osobnú dopravu. Dokonca nedávno označil rýchly prechod na elektrické vozidlá za „ ekonomickú samovraždu“ a „dar“ pre čínsky automobilový priemysel. Upozornil na to server Autonews.com.
Čítajte viac Taliansko: Zákaz predaja spaľovacích áut je ‘ekonomickou samovraždou‘ EurópyNapokon sa Taliansku v spojení s Nemeckom a niekoľkými ďalšími krajinami podarilo dosiahnuť aspoň kompromis v tom, že zákaz spaľovacích motorov sa nebude vzťahovať na nové bezemisné syntetické palivá, ktoré sú však zatiaľ veľmi drahé.
Aktuálne dal Salvini o sebe opäť vedieť, keď počas konferencie predajcov automobilov vo Verone vyhlásil, že „spolu so spojencami majú teraz dosť síl na zablokovanie prijatia novej emisnej normy Euro 7“. A medzi spojencami, ktorí v tom majú pomôcť spomenul aj Slovensko. Okrem Slovenska k spojencom Talianska v tejto iniciatíve podľa Salviniho patria aj Francúzsko, Česko, Rumunsko, Portugalsko, Bulharsko, Poľsko a Maďarsko.
O tom, že emisná norma Euro 7 je prijímaná veľmi kontroverzne a obsahuje takmer nesplniteľné (aspoň v predbežne platnom harmonograme jej uvedenia) požiadavky, sme písali už viackrát. Napríklad aj v tomto článku:
Čítajte viac 'Zabije' norma Euro 7 malé autá? Zdražejú o 5 000 eurO uvedení normy do platnosti budú krajiny EÚ a zákonodarcovia rozhodovať tento rok, platiť by pritom mala pre osobné a dodávkové autá od júla 2025 a pre autobusy a nákladné autá o dva roky neskôr.
Navrhovaná regulácia Euro 7 je podľa Salviniho „jasne nesprávna“ a nie je užitočná ani z hľadiska životného prostredia. Preto chce so spojencami dosiahnuť, aby bola úplne zmietnutá zo stola. S tým súhlasí aj väčšina výrobcov áut. Podľa nich sú požiadavky v novej emisnej norme príliš nákladné, pripravené unáhlene a v kontexte zákazu predaja spaľovacích áut od roku 2035 vlastne aj zbytočné.