
Továreň Fiatu Lingotto, ktorú preslávil najmä testovací ovál na streche, a ktorú obdivoval sám veľký Le Corbusier, otvorili presne 22. mája 1923, teda pred 100 rokmi. Navrhol ju mladý architekt Giacomo Matté-Turcco. Po závode Fordu River Rouge v Dearborne bola vtedy druhou najväčšou stavbou svojho druhu. Je pochopiteľné, že Fiat si toto výročir nenechal ujsť. Pri príležitosti storočnice Lingotta oznámil, že ikonický tvar a charakter tejto budovy využije ako dizajnovú inšpiráciu v interiéroch nových modelov. Hoci už 5-poschodová architektonická ikona dávno neslúži svojmu účelu, jej odkaz tak pretrvá do budúcna.

V kabínach Fiatov sa má objaviť najmä motív oválu testovacej dráhy a tiež presklenej fasády. „Menej materiálu a viac priestoru,“ to má byť základom nového dizajnového jazyka. Ako si to Fiat predstavuje, ukázal na niekoľkých snímkach. Oválny by mohol byť volant či plávajúca stredová konzola. Až také futuristické riešenie však neočakávame, pretože prvé modely inšpirované továrňou Lingotto prídu už budúci rok. Šušká sa o novej elektrickej Pande a elektrickom Fiate Punto. Na snímkach tiež vidieť preštylizované logo, ktoré pozostáva len z písmen, bez pôvodného kruhu.

Pripomeňme, že slávna továreň aj testovací ovál slúžili potrebám výroby až do roku 1982, teda neuveriteľných 59 rokov. Za ten čas tu vzniklo 80 rôznych modelov. V roku 1989 budovu opäť otvorili. No pod rukami architekta Renza Paiana sa premenila na verejný priestor s koncertnými sálami, divadlom, kongresovým centrom, hotelom a obchodnými pasážami. Prestavba nikdy nezasiahla samotný testovací okruh na streche. Ten stavbe ostal, i keď okúsiť ho mohli len vyvolení. To sa zmenilo vlani, keď na streche vybudoval Fiat múzeum venované Fiatu 500, Casa 500, ale aj kaviareň FiatCafe500 a najväčšiu strešnú záhradu La Pista 500 so zrekonštruovaným polygónom.