Ford F-150 Lightning: Koľko kilometrov prejde s nákladom? Je to bieda

Elektromobily majú relatívne obmedzený dojazd. Ešte komplikovanejšie je to však s elektrickými pikapmi. Tie sú totiž určené na prepravu ťažkého nákladu a ťahanie prívesov. A to dá batériám poriadne zabrať.

12.06.2023 16:00
debata (3)
Elektrický Ford F-150 Lighting zvládne prázdny... Foto: Ford
Ford F-150 Lightning - 2022 Elektrický Ford F-150 Lighting zvládne prázdny vyše 400 km na jedno nabitie, po naložení však dojazd klesne o 30 %. Nehovoriac o ťahaní prívesu.

Elektrický pohon preniká aj do sveta pikapov. Na svete máme Rivian R1T, RAM 1500 BEV, Hummer EV, Ford 150 Lightning a čoskoro azda aj dlho sľubovanú Teslu Cybertruck. Úžitkové autá sú však vo svete elektromobilov tak trochu znevýhodnené. Sú ťažké, majú veľký aerodynamický a valivý odpor, a navyše, sú určené na ťažkú prácu. Mali by teda voziť hromadu nákladu alebo ťahať prívesy. Lenže to všetko ide na úkor dojazdu – neuralgického bodu elektromobilov. Aj tie najmodernejšie batérie majú totiž stále nedostatočnú energetickú hustotu na to, aby sa v dojazde na jedno nabitie vyrovnali klasike so spaľovacími motormi. To by až tak zásadne neprekážalo, ak by dobitie akumulátora trvalo pár minút a rýchlonabíjačky boli za každým rohom. Lenže tak to nie je. Zvlášť kdesi na vidieku, kde sú pikapy vo svojom prirodzenom prostredí.

Koľko treba nabíjať elektrický Citroën C4 na ceste z Bratislavy do Košíc?

Video
Ford F-150 Lightning - 2022 Čítajte viac Ford F-150 Lightning: Americká legenda dostala batérie. Dojazd je až 483 km

Ukázalo sa to aj v dvoch nezávislých testoch kultového pikapu Ford F-150 v elektrickej verzii Lightning. Na mušku si ho zobrala organizácia AAA Automotive Engineering a tiež magazín Motor Trend. Vyskúšali, čo to spraví s dojazdom, ak je F-150 Lightning zaťažený alebo ťahá príves. Podľa americkej normy EPA má prejsť tento elektrický pracant na jedno nabitie až 600 km. Ako však asi tušíte, aj keď je americká norma EPA prísnejšia než európska WLTP, nie je to dosiahnuteľné. Pre pikap zaťažený hmotnosťou 450 kg udáva Ford reálnejších 480 km. Ale ani to celkom nesedí. Prázdny pikap zvládol počas testu AAA Automotive Engineering 447 km, ale s nákladom s hmotnosťou 635 kg, ktorá je dokonca pod maximálnym povoleným zaťažením, už len 338, čo je 30 % menej, ako udáva výrobca.

Ram 1500 Revolution BEV Concept - 2023 Čítajte viac RAM 1500 Revolution BEV Concept: Elektrický pikap sa blíži. Toto je jeho predvoj

Ešte horšie výsledky dosiahol Motor Trend. Šťava v batériách došla prázdnemu F-150 Lightning už po 410 km. No keď zaň „zapriahli“ 10,34-metrový príves s hmotnosťou 3 247 kg, scvrkol sa dojazd elektrického F-150 na úbohých 140 km! Autori testu pritom tvrdia, že na elektrický pikap príliš netlačili, naopak, snažili sa o ekonomický jazdný štýl. Čo z toho vyplýva? Nejde o drámu. AAA Automotive Engineering však záujemcom o elektrickú novinku odporúča zamyslieť sa, na čo chcú F-150 Lightning používať. Ak plánujú časté ťahanie prívesov, je rozhodne rozumnejšie zvoliť dieselovú klasiku, kde môžete na palivomer takmer zabudnúť. Verzia so spaľovacím motorom prejde bez problémov 800 km.

Ford F-150 Lightning - 2022
Ford F-150 Lightning - 2022
+20Ford F-150 Lightning - 2022

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #elektromobily #Ford F-150 #dojazd #Ford F-150 Lightning
Články podľa značiek