Fiat 126p: ‘Krpatá‘ legenda má 50. Talianov vozila po meste, Poliakov až k moru

Ľudia ho milovali aj nenávideli. O Fiate 126p by vedeli hovoriť najmä Poliaci. Práve pre nich bol čímsi podobným ako bolo pre Britov Mini, pre Francúzov Citroën 2CV a pre Nemcov VW Beetle. Miniatúrny Fiat doslova postavil Poľsko na kolesá, i keď sa naň čakalo niekoľko rokov a žiadosť musela byť potvrdená príslušnými, zväčša straníckymi, organizáciami. Stretnúť s ním ste sa mohli aj v bývalom Československu. Dnes je skôr kuriozitou.

10.06.2023 07:00
debata (10)
Maluch postavil Poľsko na kolesá. To napriek... Foto: Fiat
Fiat 126p Maluch postavil Poľsko na kolesá. To napriek miniatúrnym rozmerom. Veď na dĺžku mal len čosi vyše troch metrov.

Fiat predstavil nástupcu legendárnej päťstovky v roku 1972 na jesennom autosalóne v Turíne, teda presne pred 50 rokmi. Výroba sa rozbehla v talianskom závode Cassino a Termini na Sicílii. Práve v tom čase hľadala poľská vláda partnera pre licenčnú výrobu osobných áut. Cieľom bolo nielen motorizovať 40-miliónové Poľsko, ale aj pozdvihnúť tamojšiu priemyselnú výrobu. Voľba padla práve na Fiat a jeho model 126p. Napokon, Poľsko malo s výrobou Fiatov bohaté skúsenosti. V licencii sa tam produkovali už medzi vojnami a v šesťdesiatych rokoch vznikal v Poľsku aj luxusný Fiat 125p. Ten ale nebol rozhodne pre každého. Stodvadsaťšestka to mala zmeniť.

Vzadu uložený dvojvalec mal skromných 16 kW.... Foto: Fiat
Fiat 126p Vzadu uložený dvojvalec mal skromných 16 kW. Postupne jeho výkon rástol. Trvalo to ale roky.

Modernizovaný Talian v crossovom prevedení

Video

Veľký projekt s Talianmi

Po dodaní potrebnej technológie sa presne 22. júla 1973 rozbehla sériová výroba s označením Fiat 126p. Väčšinu auta ale tvorili ešte komponenty dodané priamo z Talianska. Investícia do závodu FSM v Bielsku-Bialej a Tychách patrila k vôbec najväčším priemyselným projektom v sedemdesiatych rokoch. Tak veľmi poľským komunistom pod vedením Edwarda Giereka na tom záležalo. Malý Fiat si veľmi rýchlo získal popularitu. Stál pritom 69 000 zlotých, čo bol 20-násobok priemerného platu Poliakov. Netrvalo dlho a vyslúžil si prezývku Maluch, teda krpec alebo drobec. Napokon v tom čase to bolo prakticky jediné dostupné osobné auto v Poľsku. Kým v Taliansku vládlo mestám, v Poľsku na seba stodvadsaťšestka musela prebrala aj úlohu rodinného vozidla.

Fiat 126p
Fiat 126p
+58Fiat 126p

Dvojdverový 4-miestny hatchback poháňal vzadu uložený vzduchom chladený 2-valec s objemom len 652 ccm posielal k zadným kolesám smiešnych 16 kW. V porovnaní s talianskym originálom mal ale zvýšený podvozok, aby lepšie odolával nekvalitným cestám východného bloku. Poliaci s ním dokázali precestovať obrovské vzdialenosti. Napríklad na dovolenky do bývalej Juhoslávie, Rumunska alebo Bulharska. To napriek tomu, že miniatúrna karoséria s dĺžkou iba málo cez tri metre ponúkala skromný interiér a trpasličí kufor. Sedieť na zadných sedadlách bolo skutočným utrpením. Čo sa nezmestilo do batožinového priestoru, putovalo rovno na strechu. Maluchy naložené kuframi či voziace chladničky a nábytok na strešnom nosiči, sa stali koloritom poľských ciest.

Exportné verzie mali oveľa krajší interiér. Ako... Foto: Fiat
Fiat 126p Exportné verzie mali oveľa krajší interiér. Ako napríklad táto "limitka" Black.

Tragicky nízka bezpečnosť

Nízky komfort bol však len jedným z neduhov Fiatu 126p. Horšie to bolo s bezpečnosťou. Test nemeckého časopisu Auto, Motor und Sport preukázal, že posádka nemá šancu prežiť náraz ani len v rýchlosti 40 km/h. K rozsiahlej deformácii karosérie sa pridali odtrhnuté úchyty bezpečnostných pásov, takže figurína vodiča hlavou rozbila čelné sklo. Tomu všetkému nasadila korunu všade prítomná korózia a vysoká poruchovosť. Poliaci bežne jazdili s otvorenou zadnou kapotou, zvlášť na dlhé trasy, keďže vzduchom chladený motor sa prehrieval. Žartovalo sa, že manuály pre Fiat 126p sú preto také hrubé, lebo obsahujú cestovné poriadky vlakovej a autobusovej dopravy. To pre prípad, že ostanete visieť kdesi na ceste.

Inovácie viazli. Až v roku 1984 prišla na svet... Foto: Fiat
Fiat 126p Inovácie viazli. Až v roku 1984 prišla na svet verzia Bis s vodou chladeným motorom a výklopným zadným vekom.

Výroba vo fabrike FSO síce pokračovala, ale inovačné tempo nie. Jedinou zmenou bolo zvýšenie výkonu motora na 17 kW od modelového roku 1977. Kým taliansky Fiat 126p dostal v tomto roku už aj plastové nárazníky či novú palubnú dosku, jeho poľský súrodenec sa ich dočkal až o sedem rokov neskôr (1984). Viazli aj ďalšie inovačné pokusy. Už v roku 1974 vznikol napríklad prototyp úžitkovej verzie Bombel, ktorý sa do výroby nikdy nedostal. Zlyhal aj pokus použiť japonský dieselový motor alebo motor vpredu. Až v roku 1987, keď už bolo jasné, že Maluch nedokáže plniť sprísňujúce sa emisné predpisy, prišla na trh modernizovaná verzia BIS s praktickými výklopnými zadnými dverami a kvapalinou chladeným ležatým motorom, ktorého výkon stúpol na 19 kW. Ten tiež vytvoril druhý malý kufor vzadu.

V roku 1991 sa objavila verzia kabriolet... Foto: Fiat
Fiat 126p V roku 1991 sa objavila verzia kabriolet Bosmal. Vzniklo len 500 kusov.

Putoval na Kubu či do Austrálie

Šťastie mal aj kabriolet 126p EL Cabrio Bosmal, ktorý sa objavil v roku 1991 a bol určený najmä pre nemecký trh. Vyrobilo sa z neho však len päťsto kusov. Malý počet Maluchov pochádzal aj z rakúskej firmy Steyer Puch, ktorá doň montovala vlastný agregát. Z dovezených dielov ho tiež skladali v bývalej Juhoslávii, za čo posielal Titov režim Poliakom na oplátku oveľa modernejšie Zastavy 1100. Napriek tomu, že v Taliansku nahradila Fiat 126p podstatne modernejšia Panda už v roku 1980, život poľského drobčeka trval ďalšie dve dekády. Nezničila ho dokonca ani revolúcia. Naopak, Fiat kúpil poľskú fabriku v Bielsku-Bialej aj v Tychách a tak Maluch vznikal v posledných rokoch priamo pod krídlami Talianov.

Kombi vzniklo len ako prototyp. Sériovej výroby... Foto: Fiat
Fiat 126p Kombi vzniklo len ako prototyp. Sériovej výroby sa nedočkalo.

Z Poľska sa dovážal nielen do Talianska, Československa či do Maďarska, ale aj na Kubu a dokonca do Austrálie ako FSM 650 Niki, kde si získal veľkú popularitu. V roku 1997 zmenil názov na Maluch. Posledné kusy výbehovej série Happy End so žltou karosériou, z ktorej vzniklo 500 exemplárov, zišli z výrobných liniek 22. septembra 2000. Za 27 rokov vzniklo neuveriteľných 4 600 000 kusov, z toho 3 300 000 v Poľsku. Potom Maluch nahradilo na poľských linkách podstatne modernejšie Seicento, ale jeho popularitu sa mu dosiahnuť nikdy nepodarilo. V Poliakoch Maluch dodnes vyvoláva nostalgiu a spomienky na mladosť, i keď získať ho v tom čase nebolo vôbec jednoduché.

Fiat - Lingotto Čítajte viac Fiat: Nové interiéry budú inšpirované slávnou továrňou Lingotto

„Bolo to niečo neuveriteľné. Vypĺňali sa poradovníky. Systém fungoval tak, že človek musel najprv vozidlo zaplatiť, a potom niekoľko mesiacov a niekedy aj rokov čakať na tajomnú obálku s pozvánkou na odber,“ spomínal pred pár rokmi na svojho prvého Malucha redaktor poľského automobilového magazínu Stanislaw Uklanski.

Fiat 125p v čase

1973 Spustenie výroby v Poľsku, dvojvalcový motor 0,594 l (13 kW).
1976 Prvá modernizácia, výkonnejší motor 0,652 l (17,5 kW) a účinnejšie chladenie.
1982 Verzia 650 E so zníženou spotrebou benzínu.
1984 Výrazná modernizácia, plastové nárazníky a hrebeňové riadenie.
1987 Verzia Bis s výklopným zadným vekom, vodou chladený dvojvalec 0,704 l (19 kW).
1991 Verzia Bis stiahnutá z výroby. Predstavenie modelu Cinquecento. Model 126p je vo výrobe aj naďalej.
1992 Motory sú už schopné spaľovať bezolovnatý benzín.
1996 Verzia 126p ELX s neriadeným katalyzátorom.
2000 Ukončenie výroby.

Túžite po Maluchu? Na toto si dajte pozor

Ak by ste podľahli čaru malého poľského Fiatu, musíte počítať s obmedzenou dynamikou, ktorá vo vyšších rýchlostiach prerastá do tragédie. Tak trochu mýtom je dnes už aj jeho nízka spotreba. Dvojvalec má síce skromný objem aj výkony, no práve tie sú príčinou toho, že väčšinu času strávite s plynom na podlahe. Spotreba tak bez problémov prelezie cez 6 l/100 km, čo nie je až taká oslnivá hodnota.

Fiat 126p Foto: Fiat
Fiat 126p Fiat 126p

Problémom malého dvojvalca sú tiež jeho výrazné vibrácie. Dôvodom je atypický kľukový mechanizmus, ktorý spôsobuje, že oba piesty vykonávajú súčasne ten istý pohyb. Obidva sú naraz v hornej úvrati a potom zas v dolnej. Motor tak so sebou hádže hore-dole, najmä pri štarte, a namáha všetky súčiastky pripevnené k bloku a hlave. Častým problémom je potom strhnutý závit skrutiek držiacich výfukové zvody.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #história #Fiat #Fiat 126p
Články podľa značiek