Nedostatok mužov v produktívnom veku začína pociťovať ruský nevojenský priemysel, automobilky nie sú výnimkou. O prehlbujúcom sa nedostatku pracovných síl svedčí aj fakt, že miera nezamestnanosti v Rusku klesla v apríli na rekordných 3,3 percenta. V komplikovanej situácii je najmä veľkoobjemový AutaVaz, vyrábajúci Lady. Ten musel opakovane odstavovať výrobu populárnych modelov Granta, Vesta aj Niva, najmä kvôli nedostatku komponentov po odchode západných spoločností z krajiny.
Neskôr sa ju podarilo obnoviť, ale automobilka stále bojovala s nedostatkom niektorých dielov. Začiatkom tohto roku bolo v Rusku napríklad možné kúpiť Ladu Granta len bielu alebo čiernu, Lada Niva bola na výber v bielej alebo tmavozelenej – podľa verzie. Niektoré modely boli bez ABS, iné bez centrálneho uzamykania.
Čítajte viac Ruský AvtoVaz zúri. Díleri okrádajú zákazníkov. Prihadzujú si aj 40 %Teraz sa k nedostatku komponentov, ktorý sa už podarilo zmierniť, pridal ďalší vážny problém. Lady nemá kto vyrábať. Väčšina mužov v produktívnom veku buď „bojuje za vlasť“, alebo z krajiny ušli, aby za ňu bojovať nemuseli. Problém je tak akútny, že AutoVaz posunul plánovanú júlovú a augustovú letnú odstávku výroby už na jún.
Získaný čas chce AutoVaz využiť na nábor nových zamestnancov, ktorých bude potrebovať aj preto, že automobilka by chcela od septembra zvýšiť objem výroby o 28 percent a od januára až o 40 percent.
AutoVaz preto požiadal regionálnu väzenskú službu, aby mu pomohla preklenúť nedostatok pracovnej sily a poskytla mu do výroby ľudí odsúdených na nútené práce. Väzenská správa rozhovory oficiálne potvrdila: „V tejto súvislosti, ako aj s prihliadnutím na mimoriadne napätú situáciu na trhu práce v Togliatti a regióne Samara, zástupca závodu požiadal vedenie (väzenskej služby, pozn. redakcie) o podporu a pomoc pri výbere zamestnancov do podniku spomedzi odsúdených na nútené práce,“ uviedla väzenská služba.
AutoVaz najprv situáciu nijako nekomentoval, neskôr však aj jeho šéf Maxim Sokolov rozhovory potvrdil s tým, že celkovo spoločnosť počíta s tým, že do roku 2024 priláka do výroby asi štyri tisícky zamestnancov. Koľko z nich bude odsúdených nevie, „možno ich budú stovky, možno len sto alebo dvesto,“ doplnil. Agentúra Intefax už skôr napísala, že AvtoVAZu aktuálne aj bez rozšírenia výroby chýba asi tisíc ľudí.