
V čom môže byť airbag pre elektromobily odlišný od toho normálneho? Veď na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že je úplne jedno, či ten istý bezpečnostný vankúš zabudujete do klasického auta, alebo toho elektrického. Lenže nie je to celkom tak. Najmä v prípade elektromobilov, ktoré sú vyvíjané ako čisté elektromobily už od začiatku, a teda sa v nich neráta so žiadnym iným pohonom. Rozdiel spočíva v samotnej architektúre. Elektrické autá majú kompaktnejší pohon, čo znamená, že hnacia technológia zaberá menej miesta. Dizajnéri túto úsporu využívajú v prospech interiéru. Elektromobily tak majú nielen väčší rázvor náprav, ale aj priestrannejšie kabíny. Spolujazdec preto sedí od palubnej dosky ďalej ako v aute so spaľovacím motorom. A to sa už airbagu týka.

Aby sme to zjednodušili. Elektromobily potrebujú na mieste spolujazdca väčší airbag, ale ako naschvál, býva v ich palubných doskách menej miesta na zabudovanie tohto bezpečnostného prvku. Preto prichádza spoločnosť Autolive s novým druhom airbagu. Má menšie stavebné rozmery, aby sa zmestil do „palubovky“, ale keď sa nafúkne, má väčší objem. „Naše nové produkty musia spĺňať požiadavky vyplývajúce z nových proporcií interiérov elektrických vozidiel, kde sa priestorové a hmotnostné hľadiská stávajú ešte dôležitejšími. Máme pomerne úzky priestor, do ktorého môžete umiestniť airbag, takže musíme byť kreatívnejší v tom, ako navrhnúť modul airbagu," povedal pre Automotive News Europe generálny riaditeľ Autoliv Mikael Bratt.

V čom je trik? Nový airbag využíva takzvaný Bernoulliho princíp, ktorý sa využíva v dynamike tekutín. Slovami môžeme Bernoulliho jav opísať takto – v mieste s väčším prierezom má prúdiaca kvapalina väčší tlak, ale menšiu rýchlosť, zatiaľ čo v mieste s menším prierezom má menší tlak, ale väčšiu rýchlosť. Fakt, že pri väčšom priereze je rýchlosť kvapaliny menšia, je dôsledkom rovnice kontinuity. Pomocou tohto princípu Autoliv využil tlakové rozdiely, aby použil viac okolitého vzduchu pri nafukovaní airbagu. Výsledkom je, že menší nafukovač môže nafúknuť oveľa väčší airbag. Okrem toho Autolive tvrdí, že Bernoulliho airbag generuje menej tepla, je ľahší a dokonca môže byť lacnejší. Na trh by sa mal dostať už na jeseň. V ktorom aute bude mať premiéru, výrobca neprezradil.