Od konca minulého roka spustila reinkarnovaná automobilka Moskvič v bývalej moskovskej továrni Renaultu výrobu čínskeho SUV JAC JS4. Ako inak, s označením Moskvič 3. Jeho predaje však viazli od začiatku. Dopátrať sa k oficiálnym registráciám nie je ľahké. Nezverejňuje ich ani ruská analytická agentúra Avtostat. Hovoriť môžeme o stovkách kusov, pričom Moskvič mal v pláne vyrobiť tento rok najmenej 50 000 vozidiel. Rusi ale o ne akosi nemajú záujem. Originál sa dá doviezť lacnejšie z Číny, a navyše, JAC je prítomný aj na ruskom trhu. Nepomohli ani vysoké zľavy a dokonca bonusy v podobe dovoleniek, ktorú díleri zákazníkom ponúkali. Moskvič tak hľadá spásu v dodávkach vozidiel pre políciu či taxislužby.
Čítajte viac Ruská Volga vstane z mŕtvych už o rok. Bude kráčať cestou Moskviča?Že nie je všetko podľa predstáv Kremľa, ktorý chcel projektom Moskvič ukázať sebestačnosť automobilového priemyslu, naznačuje najnovší krok firmy. Na poste šéfa Moskviča totiž už po polroku končí Dmitrij Pronin. To nebýva zvykom, ak sa spoločnosti darí. Informoval o tom web Vedomosti, ktorí získal informácie zo zdrojov blízkych Moskviču. Pronin sa má zamieriť na ministerstvo dopravy, odkiaľ má vykonávať dohľad nad fabrikou a zároveň viesť predstavenstvo spoločnosti namiesto riaditeľa vývoja Kamazu Ireka Gúmerova. „Vo svojej novej pozícii vidím obrovský horizont príležitostí spojených s rozvojom stratégie prevádzky závodu a sústredením sa na kľúčové oblasti rozvoja výroby,“ povedal Pronin prostredníctvom hovorcu.
Jeho odchod vysvetľuje tým, že splnil úlohu moskovského primátora Segeja Sobjanina – spustiť výrobu, udržať pracovnú silu, vybudovať logisticko-dodávateľské reťazce a vytvoriť sieť predajcov a servisov nových áut po celej krajine. To všetko sa Proninovi nepochybne podarilo, problémom však je, že moskovský primátor ani akýkoľvek šéf automobilky nemôžu prikázať zákazníkom, aby si nový Moskvič 3 kúpili. Meno Proninovho nástupcu zatiaľ nie je známe. Šepká sa, že môže ísť o jedného z manažérov Kamazu, ktorý je technickým partnerom nového podniku. Spolu s mestom Moskva sa dohodli na paritnom rozdelení podielov na základnom imaní a investíciách vo výške päť miliárd rubľov (42,6 mil. eur).