Ruská Volga vstane z mŕtvych už o rok. Bude kráčať cestou Moskviča?

Rusi sa púšťajú do ďalšieho riskantného projektu. Závod GAZ chce po 24 rokoch obnoviť značku Volga. Pravdepodobne pomocou čínskeho partnera. Slabé predaje reinkarnovaného Moskviča však naznačujú, že to nie je dobrý nápad.

06.06.2023 18:00
debata (7)
Volga ukončila výrobu modelu GAZ-24 v roku... Foto: GAZ
Volga GAZ-24 Volga ukončila výrobu modelu GAZ-24 v roku 2009. Teraz má šancu na návrat.

Rusom sa už podarilo reinkarnovať značku Moskvič, keď v bývalom moskovskom závode Renaultu spustili koncom vlaňajšieho roka výrobu čínskeho SUV JAC JS4 a jeho elektrickej verzie s logom socialistickej automobilky. A hoci sa tento recept, ako zaplátať dieru po západných automobilkách, ktoré odišli z rukého trhu, zatiaľ neosvedčil, minister obchodu a priemyslu Denis Manturov oznámil ďalší veľkolepý projekt. Týka sa značky Volga, ktorej výrobu originálnych ruských modelov ukončil Gorkého automobilový závod (GAZ) v roku 2009 a licenčného Chrysleru Sebring pod názvom Volga Siber už o rok neskôr.

Volga GAZ-21 Čítajte viac Rusi ďalej snívajú. Chcú oživiť Volgu aj Pobedu!

Samozrejme, dôvodom bol nezáujem. Volga nedokázala konkurovať zahraničným značkám. Napriek tomu sa má Volga vrátiť na mapu automobilových výrobcov po nekonečných 24 rokoch. Manturov je viac ako optimista. „Kolegovia hovoria, že zvládnutie nového modelu trvá približne osem až deväť mesiacov. Berieme si však ďalšie rezervné obdobie. V blízkej budúcnosti sa plánujeme rozhodnúť o partnerovi. Vezmeme si rok, povedzme. Myslím, že do budúceho leta,“ odpovedal Manturov na otázku, kedy by mohli prvé Volgy zísť z výrobných liniek. Ako to chce GAZ stihnúť?

Volga GAZ-21 Čítajte viac Volga 21: Cárovná ruských ciest má 65. Jazdila aj u nás

Keďže aj renomované automobilky potrebujú na vývoj nového modelu aspoň tri roky, je takmer isté, že narážka na „partnera“ znamená výrobu už existujúceho vozidla zahraničnej značky s logom jeleňa, ktorý je symbolom Nižgorodskej oblasti, kde GAZ sídli. S najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o ďalší klon čínskeho modelu. Ktorého, Manuturov prezradiť nemohol, pretože z jeho vlastných slov vyplýva, že ministerstvo ešte len pristúpi k výberu partnera. Je tu však ešte jeden háčik, ktorý by mohol veci skomplikovať.

Volga - ilustrácia Sergej Barinov Čítajte viac Volga: Ruská legenda nedá spávať dizajnérom. Takto ju vidia

Majiteľom značky GAZ je oligarcha Oleg Deripaska, ktorý sa dostal na sankčný zoznam USA a EÚ už po anexii Krymu v roku 2014. Deripaska je teda v prvej línii neželaných osôb EÚ a USA. A toho sa môžu zľaknúť aj čínske automobilky. Majú síce záujem preniknúť na ruský trh, ale vzhľadom na tvrdý konkurenčný boj v Číne potrebujú expandovať najmä na Západ. Spolupráca s GAZ-om by sa tak mohla v budúcnosti obrátiť proti nim. A za to im Rusko nestojí. Radšej budú exportovať na západ, ako sa spoliehať na neistý profit v krajine, ktorej ekonomika sa pod tlakom sankcií pomaly rúca.

Volga Project 2020 - 2017 Čítajte viac Volga 2020: Vstanú ruské limuzíny z popola?

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #Rusko #Volga #Volga 21 #Volga 24
Články podľa značiek