Len pred niekoľkými dňami sme písali, že českí poslanci schválili novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, pri ktorej je najzaujímavejšou zmenou zvýšenie najvyššej povolenej rýchlosti na diaľniciach až na 150 km/h. Tamojší minister dopravy Martin Kupka (ODS) predpokladá, že prvé úseky, na ktorých bude možné zvýšiť rýchlosť z terajšieho maxima 130, sa na českých diaľniciach objavia do dvoch rokov.
Je to zaujímavé rozhodnutie, pretože v Európskej únii čoraz viac silnejú hlasy volajúce po presne opačnom kroku – znížení rýchlosti na diaľniciach na 100 km/h a v obci na 30 km/h. Zástancovia tohto kroku argumentujú zvýšením bezpečnosti na cestách pre všetkých účastníkov premávky a znížením emisií.
V EÚ existuje niekoľko precedensov pre opatrenia podobného typu. Pred tromi rokmi Holandsko znížilo povolenú rýchlosť na diaľniciach na 100 km/h počas dňa s cieľom znížiť škodlivé emisie. Auto jazdiace rýchlosťou 120 km/h totiž priemerne spotrebuje o 20 percent viac paliva ako pri rýchlosti 100 km/h.
Čítajte viac V Česku budeme jazdiť až 150 km/h! Je to ale dobrý nápad?Znížené rýchlostné limity by mohli byť zavedené aj v obciach. Argumenty neprekvapujú: chodci majú päťkrát vyššie riziko úmrtia pri nehode pri rýchlosti 50 km/h ako pri nehode pri rýchlosti 30 km/h. V prípade posádky áut je riziko ťažkého zranenia alebo smrti pri nehode pri rýchlosti 50 km/h 45 percent, kým pri rýchlosti 30 km/h len 15 percent. Priemerné brzdné vzdialenosti sú tiež nižšie pri nižšej rýchlosti: 13 metrov pri 30 km/h a 27 metrov pri 50 km/h.
Navyše sú tu aj príklady z praxe, kde sa k zníženiu rýchlosti v mestách už pristúpilo. Brusel a Paríž relatívne nedávno znížili maximálnu povolenú rýchlosť v meste na 30 km/h (nie však úplne plošne). Analýza vykonaná bruselským regiónom ukázala, že emisie, hluk a nehody sa po jeho zavedení znížili a čas jazdy po centre zostal týmto opatrením viac-menej neovplyvnený. V Bruseli platí „tridsiatka“ prakticky plošne, z obmedzenia sú vyňaté len najfrekventovanejšie viacpruhové cesty.
Obmedzenie rýchlosti na 30 km/h je zavedené aj v 66 mestách v Taliansku, spolu na viac ako 2 700 kilometroch ciest. Miláno a Bologna sa pripravujú na ďalší krok a rozširujú zónu 30 km/h na takmer celé mesto. Parma zavedie limit najskôr v centre mesta v roku 2024 a potom postupne aj v menej centrálnych oblastiach. V Ríme, hlavnom meste, je v súčasnosti už tridsať zón s rýchlosťou 30 km/h.
Zatiaľ jedným z posledných väčších miest (vyše 220-tisíc obyvateľov), ktoré oznámili na svojom území zavedenie plošného limitu 30 km/h je francúzske Rennes, urobí tak tento rok v septembri. Hlasy za zavedenie tridsiatky v mestách silnejú najmä v Taliansku a v Rakúsku.
Európsky parlament už koncom roku 2021 vyzval Európsku komisiu na zapracovanie zmien týkajúcich sa obmedzenia maximálnej rýchlosti na diaľniciach a v meste a toto opatrenie výrazne podporuje aj Európska rada pre bezpečnosť v doprave (ETSC), ktorá dokonca žiada zjednotenie rýchlostných limitov v celej EÚ práve na 100 km/h na diaľniciach a na 30 km/h v mestách. Zatiaľ táto iniciatíva zostáva nevypočutá, no získava si čoraz viac prívržencov, takže možno očakávať, že takýto návrh sa v Európskom parlamente pravdepodobne objaví už onedlho.