Minulý rok bol na európskych trhoch prepad predajov a registrácií nových automobilov spôsobený dozvukmi pandémie COVID-19, nedostatkom polovodičových súčiastok a vojnou, ktorú rozpútalo Rusko proti Ukrajine. V roku 2023 sa situácia, až na vojenský konflikt, stabilizovala, čo dokazuje medziročný nárast predajov za prvý polrok. Celkovo sa predalo 5,4 miliónov vozidiel, čo je o 17,9 % viac ako za rovnaké obdobie roka 2022.
Podobne ako v prvom štvrťroku 2023 aj v prvej polovici roka je najpredávanejším autom Tesla Model Y, z ktorej sa zaregistrovalo 125 144 kusov, čo predstavuje medziročný nárast 211,7 %. Nič sa nezmenilo ani na druhej priečke, kde sa umiestnila Dacia Sandero s 118 883 registráciami a medziročným nárastom predaja 25,9 %.

Najpredávanejším Volkswagenom je na treťom mieste model T-Roc, ktorý v prvej desiatke ešte dopĺňajú Tiguan a Golf na ôsmom, respektíve na deviatom mieste. Na štvrtej a na piatej priečke skončili dvojčatá z koncernu Stellantis, a to Opel Corsa a Peugeot 208. Na šiestom mieste sa nachádza Renault Clio a siedma pozícia patrí jedinému ázijskému modelu v prvej desiatke, ktorým je Toyota Yaris Cross. Poradie desiatich najpredávanejších modelov uzatvára Dacia Duster.
Okrem Tesly Model Y si najvýraznejšie polepšili Dacia Jogger na 39. mieste a Škoda Octavia na 14. mieste. Rumunské MPV bolo predstavené minulý rok, a tak sa jeho plný predajný potenciál prejavuje až teraz, keď si medziročne polepšil o 118,8 %. Pokiaľ ide o Octaviu, tak tá bola v predchádzajúcich dvoch rokoch výrazne zasiahnutá nedostatkom polovodičov a čakacie doby presahovali jeden rok. Tento rok dochádza k vybaveniu starších objednávok a navyše sa situácia stabilizovala, čo umožňuje rýchlejšie dodávky nových Octavii zákazníkom. Aj preto zaznamenal mladoboleslavský bestseller medziročný nárast registrácií 79,6 %.
50 najpredávanejších áut v Európe po prvom polroku 2023. Poradie na 50. až 26. mieste
Poradie | Model | Predaj 1–6/23 (ks) | Predaj 1–6/22 (ks) | Rozdiel (ks) | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|---|
50. | Tesla Model 3 | 38 843 | 37 813 | 1 030 | 2,7 |
49. | BMW radu 3 | 39 605 | 41 873 | –2 268 | –5,4 |
48. | Ford Fiesta | 40 195 | 31 262 | 8 933 | 28,6 |
47. | Mrecedes-Benz GLC | 40 478 | 40 205 | 273 | 0,7 |
46. | Škoda Kodiaq | 40 595 | 33 493 | 7 102 | 21,2 |
45. | BMW X1 | 40 874 | 43 321 | –2 447 | –5,6 |
44. | Mrecedes-Benz triedy C | 41 561 | 35 628 | 5 933 | 16,7 |
43. | Škoda Fabia | 41 680 | 42 695 | –1 015 | –2,4 |
42. | Seat Arona | 42 591 | 34 973 | 7 618 | 21,8 |
41. | BMW radu 1 | 42 644 | 30 749 | 11 895 | 38,7 |
40. | Mercedes-Benz triedy A | 42 886 | 43 560 | –674 | –1,5 |
39. | Dacia Jogger | 43 744 | 19 992 | 23 752 | 118,8 |
38. | Volkswagen Taigo | 43 870 | 29 578 | 14 292 | 48,3 |
37. | Škoda Kamiq | 44 268 | 33 159 | 11 109 | 33,5 |
36. | Škoda Karoq | 44 916 | 33 094 | 11 822 | 35,7 |
35. | Hyundai Kona | 45 054 | 48 803 | –3 749 | –7,7 |
34. | Peugeot 308 | 49 809 | 42 523 | 7 286 | 17,1 |
33. | Cupra Formentor | 49 836 | 44 201 | 5 635 | 12,7 |
32. | Opel Mokka | 51 625 | 47 668 | 3 957 | 8,3 |
31. | Volvo XC40 | 51 785 | 37 212 | 14 573 | 39,2 |
30. | Toyota C-HR | 53 161 | 55 126 | –1 965 | –3,6 |
29. | Peugeot 3008 | 54 639 | 60 832 | –6 193 | –10,2 |
28. | Fiat 500 | 54 811 | 46 462 | 8 349 | 18 |
27. | Ford Focus | 54 829 | 35 058 | 19 771 | 56,4 |
26. | Volkswagen T-Cross | 55 233 | 55 659 | –426 | –0,8 |