Európske automobilky sa opäť rozbehli. Na rok 2019 to však nestačí

Po čipovej kríze chytajú výrobcovia áut v Európe druhý dych. Linky bežia oveľa hladšie. Potvrdzujú to aj predaje v prvom polroku. Stále však nedosahujú na čísla spred pandémie.

09.08.2023 16:00
debata
Výroba áut v Európe sa v prvom polroku síce... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyaq iV - výroba 2021 Výroba áut v Európe sa v prvom polroku síce veľmi priblížila k číslam roka 2019, ale predaje nových áut ešte nedosiahli úroveň spred štyroch rokov.

V medziročnom porovnaní vykazovala tento rok produkcia európskeho automobilového priemyslu systematicky dvojciferný rast a už počas jari sa priblížila úrovniam, na ktorých sa pohybovala v roku 2019, teda pred pandémiou. V máji zaostávala výroba v EÚ za priemerom roka 2019 len o necelé percento. Podobne to bolo aj na Slovensku, kde bola produkcia áut približne o 6 % vyššia ako priemer v roku 2019. Reštart produkcie v európskych automobilkách pomohol aj predajom. Práve nedostatočná ponuka nových áut stála totiž za nízkymi vlaňajšími registráciami.

Predaje rástli, ale dobre už bolo

Predaje nových áut v Európe sú tento rok výrazne vyššie ako v rovnakom období minulého roka. Priemerne sa v prvom polroku predalo až takmer o 18 % viac nových áut v medziročnom porovnaní. Len štyri európske krajiny (z toho tri krajiny EÚ) zaznamenali medziročne nižšie predaje nových áut – Malta, Nórsko, Švédsko a Maďarsko. Naopak, predaje v Chorvátsku a Portugalsku boli takmer o polovicu vyššie ako v prvej polovici roka 2022. Pomerne výrazne oživenie predajov nových áut zaznamenalo aj Slovensko s 13,8-percentným nárastom.

Renault Austral - 2022 Čítajte viac Renault sa nadýchol. Je druhou najpredávanejšou značkou v Európe

Ani napriek silný medziročný rastom predajov vo väčšine európskych krajín sa však registrácie zatiaľ nevrátili na predpandemickú úroveň. Za prvou polovicou roka 2019 zaostávali registrácie priemerne stále o viac ako 21 %. Len päť európskych krajín, z toho štyri krajiny EÚ, zaregistrovalo vyššie predaje ako v roku 2019. Najvýznam­nejšie sa zvýšili na Islande (až o 41 %). Vyššie predaje ukázal aj trh s novými autami v Grécku, na Cypre, v Lotyšsku a Rumunsku. Jednociferný pokles malo Bulharsko a Írsko. Vo väčšine európskych krajín však predaje áut za úrovňami spred pandémie stále zaostávali o 10 a viac percent.

Slovensko sa tak i napriek ľahko dvojcifernému poklesu predajov oproti prvej polovici roka 2019 stále radilo medzi krajiny s relatívne miernejším zaostávaním. Na Slovensku boli predaje nových áut v prvej polovici tohto roka o 12,9 % nižšie ako v rovnakom období roka 2019. Podobne to bolo v Česku a vo väčšine krajín regiónu strednej a východnej Európy. Výnimkou sú len Maďarsko (-24 %), kde sa predaje na rozdiel od ostatných krajín regiónu tento rok vôbec nezotavili, Slovinsko (-33 %) a Litva (-37 %). Naopak, väčšina veľkých európskych trhov vykazuje stále výrazne nižšie predaje nových áut ako v roku 2019 – Taliansko o 22 %, Nemecko a Francúzsko o 24 %, Veľká Británia o 25 % a Španielsko o 27 %.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výroba áut #predaj áut #výroba áut v Európe
Články podľa značiek