Náklady na prevádzku automobilu sa zvyčajne vyčíslujú cenami servisných úkonov, náhradných dielov, či výšky poistenia. V skutočnosti však majitelia áut najviac prerábajú poklesom hodnoty vozidla, ktoré starne a pribúdajú mu najazdené kilometre. A tento pokles je najväčší v prvých rokov života auta.
Americká poradenská spoločnosť CarEdge spravila analýzu, v ktorej sa zamerala na pokles hodnoty automobilov po piatich rokoch. Ten vznikol porovnaním cien nových áut a ich priemernej ceny na trhu s ojazdenými autami s ohľadom na vývoj finančnej situácie za dané obdobie. Ide síce o údaje zo Spojených štátov amerických, no medzi dvadsiatimi najlepšími autami nájdeme aj u nás predávané modely.

Hoci preferencie motoristov v zámorí sú iné ako v Európe, rebríček ukazuje určitý trend. Medzi autami, ktorým hodnota klesla najmenej, sú prevažne autá na každý deň a ide hlavne o japonské a americké značky. Ak teda niekto uvažuje nad kúpou auta aj z hľadiska sumy, za ktoré ho bude možné predať, je lepšie staviť na istotu a neexperimentovať.
Dokazujú to prvé tri priečky rebríčka, a to Porsche 911, Kia Rio a Honda Civic. Kým pri športovej legende ide o dlhodobý status ceneného modelu, kórejský aj japonský hatchback patria k bežným rodinným autám, no ich povesť praktických a spoľahlivých áut im zaisťuje dobrú pozíciu aj na trhu s „jazdenkami“.

Zároveň medzi dvadsiatimi najlepšími modelmi nenájdeme čistý elektromobil. Najbližšie k elektrifikácii je Toyota Prius na siedmom mieste, ktorá má v Spojených štátoch priam až ikonický status úsporného a spoľahlivého auta. Elektromobily teda dobrou investíciou nie sú, lebo okrem vysokej počiatočnej ceny strácajú hodnotu rýchlo a majitelia na nich prerábajú.
Rebríček 20 áut, ktoré po piatich rokoch najmenej strácajú hodnotu, nájdete na ďalšej strane.