Revolučná Tatra na vodík sa stáva realitou. Ráta s dojazdom až 400 km

Nie je to dávno, čo Tatra ukázala novú generáciu modelového radu Force a už tu máme prvé údaje o revolučnej verzii na vodík. Prototyp by mal odštartovať testovaciu prevádzku do konca roka.

01.09.2023 18:00
debata (3)
Prvá Tatra na vodík vznikne na základe tretej... Foto: Tatra Trucks
Tatra Force na vodík - 2023 Prvá Tatra na vodík vznikne na základe tretej generácie modelového radu Tatra Force. Určená bude pre náročné práce v doloch.

Na veľtrhu Pyros 2023 v Brne ukázala Tatra v svetovej premiére novú generáciu modelu Tatra Force. Samozrejme, v hasičskej verzii, keďže táto výstava je „arénou“ požiarnej techniky. Vzniknú z nej však aj ďalšie verzie. A okrem toho, že budú odlišné svojím určením, kabínami, motormi, počtom náprav či uložením hnacieho agregátu, už od počiatku sa pri tretej generácii počítalo s alternatívnymi pohonmi – napríklad vodíkovým. Napokon, o vodíkových plánoch Tatry sme počuli prvýkrát v roku 2021. Teraz ale ide naozaj do tuhého.

Tatra Force 8x8 CZS 40 Titan Čítajte viac Tatra dodá hasičom sto nových áut. Tri giganty zamieria aj na Slovensko

Tatra ukázala prvé vizualizácie revolučného vodíkového moidelu. S jej vývojom vodíkovej Tatry Force pomohli partnerské spoločnosti ako VŠCHT Praha, ÚJV Řež, Devinn a Centrum výskumu Řež. Výsledkom má byť 4-nápravové vozidlo s celkovou hmotnosťou 45 ton (9 + 13 + 13 + 10), určené pre náročné práce v doloch. Každá náprava má mať vzduchové odpruženie. Pred spaľovaním vodíka v piestovom motore dala Tatra prednosť elektromotorom napájaným palivovými článkami. Vodík bude uskladnený v šiestich kompozitných nádržiach pod tlakom 350 barov a celkovou kapacitou 30 kg vodíka.

Palivové články a šesť nádrží na 30 kg vodíka... Foto: Tatra Trucks
Tatra Force na vodík - 2023 Palivové články a šesť nádrží na 30 kg vodíka budú umiestnené za kabínou.

Táto zásoba má vystačiť minimálne na 400 km jazdy. O pohon sa postará synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s maximálnym výkonom 580 a trvalým 480 kW. Krútiaci moment 2 300 Nm bude k dispozícii prakticky od nulových otáčok. Maximálna rýchlosť 85 km/h síce neoslní, ale postačuje určeniu tohto vozidla. Ako vyplýva z vizualizácií, celá vodíková technológia nájde miesto za kabínou. Pohon náprav bude riešený mechanicky. Tatra teda len zamení spaľovací motor za elektrický.

Prototyp vodíkovej Tatry má byť dokončený ešte v tomto roku. Následne odštartuje Tatra prvé testy v reálnej prevádzke. A kde vziať vodík? V domácom Česku sú k dispozícii zatiaľ len dve verejné vodíkové čerpacie stanice – na Barandove a v Litvínove. Do roku 2026 ich má byť však až dvadsať.

Tatra Force na vodík - 2023
Tatra Force na vodík - 2023
+1Tatra Force na vodík - 2023

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #palivové články #vodík #Tatra #Tatra Trucks #Tatra Force
Články podľa značiek