Na veľtrhu Pyros 2023 v Brne ukázala Tatra v svetovej premiére novú generáciu modelu Tatra Force. Samozrejme, v hasičskej verzii, keďže táto výstava je „arénou“ požiarnej techniky. Vzniknú z nej však aj ďalšie verzie. A okrem toho, že budú odlišné svojím určením, kabínami, motormi, počtom náprav či uložením hnacieho agregátu, už od počiatku sa pri tretej generácii počítalo s alternatívnymi pohonmi – napríklad vodíkovým. Napokon, o vodíkových plánoch Tatry sme počuli prvýkrát v roku 2021. Teraz ale ide naozaj do tuhého.
Čítajte viac Tatra dodá hasičom sto nových áut. Tri giganty zamieria aj na SlovenskoTatra ukázala prvé vizualizácie revolučného vodíkového moidelu. S jej vývojom vodíkovej Tatry Force pomohli partnerské spoločnosti ako VŠCHT Praha, ÚJV Řež, Devinn a Centrum výskumu Řež. Výsledkom má byť 4-nápravové vozidlo s celkovou hmotnosťou 45 ton (9 + 13 + 13 + 10), určené pre náročné práce v doloch. Každá náprava má mať vzduchové odpruženie. Pred spaľovaním vodíka v piestovom motore dala Tatra prednosť elektromotorom napájaným palivovými článkami. Vodík bude uskladnený v šiestich kompozitných nádržiach pod tlakom 350 barov a celkovou kapacitou 30 kg vodíka.
Táto zásoba má vystačiť minimálne na 400 km jazdy. O pohon sa postará synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s maximálnym výkonom 580 a trvalým 480 kW. Krútiaci moment 2 300 Nm bude k dispozícii prakticky od nulových otáčok. Maximálna rýchlosť 85 km/h síce neoslní, ale postačuje určeniu tohto vozidla. Ako vyplýva z vizualizácií, celá vodíková technológia nájde miesto za kabínou. Pohon náprav bude riešený mechanicky. Tatra teda len zamení spaľovací motor za elektrický.
Prototyp vodíkovej Tatry má byť dokončený ešte v tomto roku. Následne odštartuje Tatra prvé testy v reálnej prevádzke. A kde vziať vodík? V domácom Česku sú k dispozícii zatiaľ len dve verejné vodíkové čerpacie stanice – na Barandove a v Litvínove. Do roku 2026 ich má byť však až dvadsať.