Pri súčasných elektrických autách je hlavnou témou ich trakčná batéria. Pre prevádzku sú dôležité parametre ako kapacita, hmotnosť, rýchlosť nabíjania a tepelný manažment. Lenže zároveň ide o najdrahšiu súčasť elektromobilov, ktorá zvyšuje ich predajnú cenu a tým limituje ich masové rozšírenie.
Na druhej strane sú však servisné náklady a strata hodnoty, ktorá je prirodzenou zložkou používania auta pre zvyšujúci sa kilometrový nájazd a starnutie vozidla. Kým pri autách so spaľovacími motormi sa dá za relatívne primerané servisné náklady udržovať auto v dobrej kondícii, čo v konečnom dôsledku zmierňuje aj jeho stratu hodnoty, pri elektromobiloch túto snahu kazí pokles kapacity akumulátorov, prípadne ich poruchy a poškodenia.
Čítajte aj CATL predstavil novú LFP batériu. Nabíjať sa má pekelne rýchloVýrobcovia stanovujú záruku na batérie v elektromobiloch zvyčajne na osem rokov a nájazd 160 000 až 250 000 kilometrov. Bežný majiteľ elektromobilu skôr prekoná časový limit a odvtedy sú náklady na opravu čí výmenu batérie iba na ňom. Pri súčasných cenách akumulátorov však stojí na zamyslenie, či investovať do desaťročného elektrického auta viac, ako je jeho zostatková hodnota.
Odpoveď na túto otázku sa snažil nájsť nemecký magazín Auto Bild, ktorý oslovil výrobcov elektromobilov a snažil sa zistiť, koľko stoja nové akumulátory. Prekvapením bolo, že nie všetky značky chceli túto informáciu prezradiť. Dá sa teda predpokladať, že ju zatajujú zámerne, aby zákazníkov neodstrašili, no z iného pohľadu by mohlo ísť o zavádzanie spotrebiteľa.
Čítajte aj Túžite po aute na vodík? Oprava vás môže zruinovať, ako tohto NemcaNiektoré automobilky informácie zverejnili, čím zároveň poskytli približný obraz aj o konkurencii. Najpresnejšie údaje poskytol Mercedes-Benz. Najlacnejšou je batéria pre EQB, ktorá stojí 18 739,50 eur a najdrahšou je tá v modeli EQS s cenou 29 257,80 eur. Naopak, vôbec cenu nezverejnila Tesla, Audi, Opel a Fiat, pričom každá značka sa nejakým spôsobom vyhovorila, že cenu nevie stanoviť.
Kompletný zoznam cien akumulátorov pre jednotlivé modely uvádzame v tabuľke na druhej strane. Pri niektorých ide o približný výpočet alebo cenu odvodenú nepriamo z rôznych indícií. Treba však zdôrazniť, že uvedená je len cena samotného dielu, kde ešte nie je zarátaná cena práce v servise. Zároveň ide o súčasné ceny, ktoré sa môžu v budúcnosti meniť a s rozvojom elektromobility znižovať, no dnes možno kúpu elektrického auta pokladať za odvážnu investíciu s vysokým rizikom straty hodnoty po uplynutí záruky na akumulátor.