S relatívne kratším časovým odstupom sa objavili v súvislosti s nemeckým automobilovým trhom, ktorý je najväčší v Európe, dve zaujímavé správy. Prvou je publikovaná analýza poradenskej spoločnosti Deloitte. Jej analytici očakávajú, že predaj elektrických áut sa v Nemecku v roku 2024 prepadne o celú tretinu. Dôvod je prozaický – koniec dotácii na nákup elektromobilov pre firemných klientov a ich postupné znižovanie až úplné odstránenie pre súkromných klientov do konca roku 2025.
Čítajte viac Koľko stoja batérie nových elektrických áut? Z ich cien sa ľahko zatočí hlavaOkrem toho vyššie zľavy na vozidlá so spaľovacími motormi, ktoré sa začali opäť objavovať, ohrozujú ciele nemeckej vlády pre rozbehnutie e-mobility. Namiesto pôvodne zamýšľaných cieľových 15 miliónov elektrických áut bude v roku 2030 ich po nemeckých cestách bude jazdiť pravdepodobne len 11,7 milióna. Deloitte neočakáva, že do roku 2026 budú mať elektrické autá podiel na trhu s novými autami viac ako 30 percent.
Mimoriadne skepticky sa pred niekoľkými dňami vyjadril v rozhovore pre noviny Bild nemecký minister dopravy Volker Wissing (FDP), ktorý doslova povedal: „Preteky o (dominantný, pozn. redakcie) automobilový pohon budúcnosti sú úplne otvorené. Dnes je nemožné predpovedať, ktorá technológia bude prevládať v roku 2040. E-palivá a vodíkové palivové články môžu hrať väčšiu úlohu, ako by si niektorí želali.“ A doplnil, že "Nie sme sami, kto pozoruje, že elektromobilita stále necháva príliš veľa otázok nezodpovedaných – od cien a dostupnosti lítia pre batérie až po nabíjaciu infraštruktúru. Kým tieto otázky zostanú nezodpovedané, mali by sme sa pozrieť aj na iné alternatívy.“
Nemecký minister dopravy sa pritom vôbec netají svojimi sympatiami k syntetickým palivám pre spaľovacie motory, ktoré by v budúcnosti mohli byť alternatívou k batériám elektromobilov.