Najväčšia automobilová kauza, ktorá trvá už bezmála jednu dekádu, súvisí taktiež s airbagmi a je až hrozivo podobná tej súčasnej. Ide o prípad miliónov áut, vybavených nebezpečnými airbagmi japonskej spoločnosti Takata. Tie môžu nečakane explodovať a vymrštiť do tváre vodiča kovové úlomky. Tie doteraz spôsobili smrť minimálne trom desiatkam ľudí a stovky ďalších zranili.
Kvôli nim bolo zvolaných do servisov na celom svete už viac ako 130 miliónov vozidiel a spoločnosť Takata, pôvodne jeden z najväčších svetových dodávateľov airbagov, v roku 2018 skrachovala. Na celej kauze je smutné, že manažment spoločnosti Takata o probléme so vzduchovými vankúšmi vedel už od roku 2002.
Čítajte viac Aféra pokračuje: Stellantis varuje pred 'krvavými' airbagmiNo zľahčoval ho, respektíve sa ho snažil riešiť interne. Aj keď škandál začiatkom druhej dekády tohto storočia prepukol naplno, spoločnosť stále tvrdila, že ide len o marginálny problém, ktorý nikomu nespôsobil žiadnu vážnejšiu ujmu. A ľudia zomierali zbytočne, kvôli arogancii manažérov spoločnosti.
Aktuálne sa vynorila ďalšia veľká „airbagová“ kauza, ktorá akoby kopírovala smutný príbeh Takaty. Americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) zistil, že 52 miliónov airbagov vyrobených spoločnosťami ARC Automotive a Delphi je chybných a mali by sa stiahnuť z trhu. Rovnako, ako v prípade Takaty, je problém s ich inflátormi (nafukovačmi).
Konkrétne ide o približne 41 miliónov airbagov vyrobených spoločnosťou ARC od roku 2000 do januára 2018 a o približne 11 miliónov, vyrobených spoločnosťou Delphi, ktorú od ARC-u prebral Autoliv. Chybné sirbagy sa používajú vo vozidlách 12 automobiliek, vrátane Fordu, General Motors, Stellantisu, Hyundai, Tesly a Toyoty. Presný zoznam automobiliek a modelov ešte nebol zverejnený.
„Nafukovače airbagov môžu pri aktivácii airbagu prasknúť, čo následne spôsobí, že kovové úlomky budú vymrštené do priestoru pre cestujúcich. Prasknutie nafukovača airbagu predstavuje vysoké riziko vážneho zranenia alebo smrti pre cestujúcich vo vozidle,“ tvrdí v oficiálnom vyhlásení NHTSA. Doteraz boli v tejto súvislosti preukázateľne zaznamenané dve úmrtia a minimálne 9 zranení.
NHTS chybné airbagy od ARC-u rieši už niekoľko rokov. Podobnosť s kauzou Takata je v tom, že ARC, rovnako ako japonská už neexistujúca firma, obvinenie odmieta a zľahčuje s tým, že nejde o systémový problém, ale že poruchy airbagov sú dôsledkom „jednorazových výrobných anomálií“.
Čítajte viac Kauza horiacich batérií Chevroletu Bolt nemá konca. Na výmenu sa čaká štyri rokyAmerickým vyšetrovateľom už došla s obštrukciami výrobcu airbagov trpezlivosť, preto vydali ešte v máji špeciálny príkaz, ktorým nariadili spoločnosti ARC Automotive odpovedať na písomné otázky pod prísahou a predložiť ďalšie dokumenty. Tie už medzičasom dostali, no aktuálne ich vyhodnocujú a pripravujú po právnej stránke na zverejnenie.
Zároveň sa bude konať začiatkom októbra verejné vypočutie predstaviteľov ARC Automotive, kde budú môcť predložiť svoje protiargumenty a spochybniť závery vyšetrovania.
Od spustenia vyšetrovania ARC v roku 2015 výrobcovia automobilov – vrátane BMW, Fordu a Volkswagenu – iniciovali minimálne osem zvolávacích akcií s cieľom vyriešiť bezpečnostné chyby nafukovačov airbagov ARC. General Motors dokonca nedávno zvolal kvôli tomuto problému takmer 1 milión vozidiel Buick Enclave, Chevrolet Traverse a GMC Acadia z rokov 2014 až 2017.