Stellantis túži po ľahších batériách. Do roku 2030 ich ‘skreše‘ na polovicu

Až o 50 % ľahšie batérie sú cieľom vývoja koncernu Stellantis v novom technologickom centre Mirafiori v Turíne.

14.09.2023 12:00
debata
Nová generácia ľahších batérií má používať... Foto: PSA
PSA- platforma CMP Nová generácia ľahších batérií má používať menej exotické materiály.

Všetko zlé s elektromobilmi súvisí s batériami. Sú drahé, ťažké, dlho sa nabíjajú, majú oveľa kratšiu životnosť ako samotné auto, ťažko sa recyklujú, obsahujú škodlivé látky a autám kvôli nízkej energetickej hustote poskytujú relatívne krátky dojazd v porovnaní s klasikou. Jednoducho, je na čom pracovať. Koncern Stellantis sa teraz rozhodol urobiť prielom v jednom z ich parametrov. A asi tom najdôležitejšom. Chce znížiť ich hmotnosť na polovicu. To by bolo priam úžasné, pretože spolu s tým by stúpla na dvojnásobok ich energetická hustota. Nižšia hmotnosť elektromobilov by zároveň predĺžila dojazd, znížila spotrebu, znížila opotrebovanie pneumatík a so zníženou hmotnosťou by sa mohli zoštíhliť aj ďalšie konštrukčné prvky, ktoré sú dnes extrémne robustné. Napríklad nápravy či brzdy, ktoré musia zvládať dvojtonové monštrá. Nehovoriac o benefitoch v oblasti jazdných vlastností.

PSA - meranie spotreby Čítajte viac Stellantis už testuje ‘palivo budúcnosti‘ v 28 starších motoroch

Tento cieľ Stellantisu ohlásil Ned Curic, šéf divízie technológií koncernu, počas otvorenia nového technologického centra spoločnosti Mirafiori pre batérie, vybudovaného v talianskom Turíne. „Batérie sú dnes príliš ťažké, ťažké je celé vozidlo. Nemali by sme kráčať dozadu,“ citoval Curica britský Autocar. A má pravdu. Hmotnosti luxusných elektromobilov atakujú hranicu troch ton a aj bežné elektromobily vážia minimálne 1 700 kg. Veľkú časť z tejto nadváhy majú na svedomí práve akumulátory. Lítium-železo-fosfátový (LFP) akumulátor s kapacitou približne 60 kWh váži 470 kg. Drahšia nikel-mangán-kobaltová batéria (NMC) s rovnakou kapacitou má pri tejto kapacite stále robustných 390 kg. A čím je batéria väčšia, tým je ťažšia.

Stellantis pracuje až na štyroch čisto... Foto: Stellantis
Stellantis - nová elektrická stratégia Stellantis pracuje až na štyroch čisto elektrických platformách.

Nový koncernový Peugeot E-3008 s predĺženým dojazdom má napríklad batériu s kapacitou 98 kWh, ktorá váži 574 kg. Radikálne zníženie hmotnosti do roku 2030 chce Stellantis dosiahnuť prostredníctvom zavedenia nových technológií a efektívnejšieho balenia článkov. Curis spomenul napríklad na báze síry alebo sodíka. Okrem diéty by sa vďaka nim znížili aj výrobné náklady a emisie uhlíka, pretože takéto batérie používajú menej exotické materiály v porovnaní s lítium-iónovými batériami. Stellantis už začiatkom tohto roka investoval do spoločnosti Lytten zo Silicon Valley, ktorá vyvíja batérie na báze síry. Ďalších 40 miliónov išlo do spomínaného zariadenia v Mirafiori, ktoré obsahuje až 32 klimatických komôr a umožňuje súčasne testovať 47 akumulátorov. K výsledku je ale ešte ďaleko.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie
Články podľa značiek