
Po tom, čo sa Nemecku podarilo vymôcť v Bruseli výnimku zo zákazu výroby áut so spaľovacími motormi po roku 2035, pokiaľ budú spaľovať uhlíkovo neutrálne palivá, začínajú túto alternatívu brať vážne viaceré automobilky. Aj koncern Stellantis, ktorý združuje 14 automobilových značiek. Ani to neprekvapuje. Šéf Stellantisu Carlos Tavares patrí totiž k tým manažérom autopriemyslu, ktorí najviac upozorňujú na riziká vnútenej elektromobility. Koncern síce vo veľkom elektrifikuje, ale odmieta vsadiť všetko na jedinú technológiu – batériové elektromobily.

Syntetické palivá, teda palivá vyrobené zo zeleného vodíka a CO2 zachyteného z atmosféry, alebo z biomasy, by mohli byť jednou z ciest ako znížiť emisie skleníkových plynov z dopravy bez toho, aby sa zo spaľovacích motorov stal nelegálny pohon. A čo viac, dokázali by znížiť emisie už existujúceho autoparku, pretože umelé palivá sa takmer nelíšia od klasického benzínu či nafty vyrábaných z ropy. Funguje to ale v praxi? Presne to zisťuje Stellantis, ktorý oznámil, že odštartoval rozsiahly test kompatibility 28 druhov motorov so syntetickými palivami.

Ide o motory v autách vyrobených v rokoch 2014 až 2019. Stellantis zisťuje aké majú emisie aj to, nakoľko syntetické palivo ovplyvňuje ich výkon a životnosť jednotlivých komponentov, vrátane nádrže, tesnení či hadičiek palivového rozvodu. Stellantis tvrdí, že uhlíkovo neutrálne palivá by mohli v Európe ročne ušetriť 400 miliónov ton CO2. Len pre porovnanie, Veľká Británia vyprodukuje za rok 331 miliónov ton tohto skleníkového plynu zo všetkých odvetví. Nie je to teda malé číslo. Lenže názory na syntetické palivá sú rôzne. Zatiaľ neexistuje žiaden priemysel zameraný na ich výrobu a ich cena môže byť troj- až štvor-násobná.

„Je potrebné skúmať obrovský potenciál udržateľných palív pre konvenčné motory, pretože by mohli znížiť emisie CO2 okamžite. Umožnili by nám osloviť existujúcu flotilu áut a minimalizovať emisie uhlíka pomocou existujúcej infraštruktúry. Výhradným zameraním sa na batériové elektromobily riskujeme, že nesplníme klimatické ciele. Navyše, nie každý si bude môcť dovoliť vymeniť svoje súčasné auto za elektromobil, ani si ho nebude môcť každý ľahko nabíjať doma,“ píše vo svojej správe Fueling the Future Výbor pre dopravu Spojeného kráľovstva.