Len nedávno sme písali o ekonomickej analýze, tvrdiacej, že čínski konkurenti môžu európske značky ‘oskalpovať‘ o 7 miliárd eur ročne, najmä vďaka predaju lacných elektromobilov. Tie sú totiž na čínskom trhu až o 33 percent lacnejšie, než porovnateľné autá so spaľovacími motormi. V EÚ je podľa tejto štúdie situácia presne opačná – elektrické autá sú v porovnaní s ich priamou „spaľovacou“ konkurenciou drahšie až o 27 percent.
Vzápätí sa objavila informácia, že predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová oznámila, že Únia začne vyšetrovať čínske štátne dotácie pre elektromobily na obranu európskeho priemyslu. Pred poslancami Európskeho parlamentu (EP) v Štrasburgu nedávno uviedla, že globálne trhy sú zaplavené lacnými čínskymi elektromobilmi, ktorých cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni masívnymi vládnymi dotáciami. Európa je podľa nej otvorená konkurencii, musí sa ale brániť nekalým praktikám.
Čítajte viac Štúdia: Čínski konkurenti môžu európske značky ‘oskalpovať‘ o 7 miliárd eur ročneA Francúzsko s tým začína ako prvé. Rozhodlo sa totiž zastaviť dotácie na čínske elektromobily. Neurobilo tak však priamo, ale cez „ekologické kritériá“. Išli na to cez emisie z výroby a prepravy. To značí, že sa bude zohľadňovať, aké množstvo emisií CO2 vznikne pri výrobe elektromobilu v závislosti od použitých materiálov, energie spotrebovanej pri montáži, pri výrobe batérií a aj pri preprave do Francúzska.
Bonus 5 000 eur, ktorý sa v súčasnosti vypláca automaticky pri kúpe elektromobilu v hodnote nižšej ako 47 000 eur, bude následne využiteľný len pri vozidlách vyrobených spôsobom „šetrným k životnému prostrediu“.
Podľa vládnych odhadov, publikovaných novinami Les Échos, vzniká pri výrobe batérie v Číne 1,7– až 3-krát viac skleníkových plynov ako pri výrobe vo Francúzsku. Rovnako sa pri výrobe sedanu nižšej triedy v Číne vyprodukuje o 45 % viac emisií ako vo Francúzsku, čo súvisí s oveľa vyšším podielom elektriny z uhlia v čínskom priemysle.
Podľa denníka boli environmentálne kritériá stanovené tak, aby sa z podporných schém vylúčili čínske automobilky, ale nie francúzski výrobcovia, aj keď sú niektoré ich elektromobily vyrábané vo východnej Európe a využívajú čínske batérie. Uvidíme, ako na túto aktivitu zareaguje Čína, ktorá pred niekoľkými dňami veľmi podráždene reagovala aj na vyššie spomenuté výroky von der Leyenovej s tým, že ide o „čistý protekcionizmus a skresľovanie faktov“.