Približne pred dvomi mesiacmi sme písali o tom, že Volkswagen je v problémoch. Jeho elektromobily odmietajú už aj Nemci. Predstavitelia automobilky Volkswagen opakovane a pomerne neskromne vyhlasujú, že chcú pokoriť Teslu a stať sa najväčším výrobcom elektrických áut na svete. Na elektromobilitu vsadili takmer všetko – do roku 2030 chcú do nej investovať desiatky miliárd eur.
Navyše vývoj spaľovacích motorov presunuli na materskú Škodu a „obetovali“ aj niekoľko lukratívnych modelov. Dokonca jeho predstavitelia vyhlásili, že nebudú pokračovať vo vývoji spaľovacej verzie aj pri tak ikonickom modeli, akým je nesporne Golf, ktorý desiatky rokov dominoval európskym predajom.
Vyzerá to tak, že manažéri Volkswagenu sa radikálne prerátali. Ich elektromobilom sa totiž akosi prestáva dariť – a to sa s ich výrobou ešte ani poriadne nerozbehli. Takmer úplne stratili čínsky trh, v Európe ich vďaka zníženiu cien doslova „prevalcovala“ Tesla a čo je najhoršie, elektrické Volkswageny nechcú dokonca ani Nemci.
Čítajte viac Svet je hore nohami: Audi chce vyrábať autá na čínskej platformeKoncern sa tým samozrejme príliš nechváli, ale súkromní klienti elektrické volkswageny prakticky ignorujú – a to celé portfólio, od ID.3 cez ID.4, ID.5 až po ID.Buzz. Objednávky na ne sú totiž výrazne pod plánovaným ročným cieľom. Zistil to nemecký denník Handelsblatt na základe informácií získaných priamo od nemeckých predajcov. Odborový predák Manfred Wulff potvrdil, že dopyt je takmer 30 percent pod pôvodne plánovanými cieľmi výroby
A situácia sa evidentne nezlepšuje. V polovici septembra sa objavila informácia, že Volkswagen vo svojej „fabrike budúcnosti“ v Zwickau prepúšťa 269 z 540 dočasných zamestnancov prijatých na dobu určitú a ohrozených tam je ďalších 2 000 pracovných miest. Problémom je – ako inak – nezáujem o koncernové elektromobily. V Zwickau sa totiž vyrábajú elektrické modely rodiny ID ako ID.3, ID.4, ID.5, ale aj Cupra Born alebo Audi Q4 e-tron.
Nová informácia sa týka práve posledného menovaného modelu – Audi Q4 e-tron. Spoločnosť Audi totiž potvrdila, že vyrobí v Belgicku podstatne menej kusov modelu Q4 e-tron, než pôvodne plánovala. Továreň v Bruseli totiž nemecká automobilka plánuje využívať ako doplnkovú pre tento model, ktorého ťažisková výroba je lokalizovaná práve v nemeckom Zwickau a v Belgicku mala byť spustená v dohľadnej dobe.
Zamestnancov to vydesilo natoľko, že vstúpili do dvojdňového štrajku, ktorý napokon skončil vďaka prísľubu, že výroba elektromobilu sa tam podľa uistenia predstaviteľov Audi skutočne rozbehne, aj keď v menšom počte, než sa pôvodne plánovalo. Pritom mala byť spustená už v lete tohto roku, predbežne je však odložená až na jeho koniec. Presný dátum jej začiatku špecifikovaný nie je.
Podľa Audi sa však 3 000 zamestnancov bruselskej továrne o prácu báť nemusí, výroba modelu Q8 e-tron tam pobeží zatiaľ bez obmedzení, menšie SUV Q4 e-tron sa vraj na belgické výrobné linky dostane určite tiež.
Uvidíme, nakoľko sa tento sľub vyplní, pretože koncernu Volkswagen sa s elektromobilmi vôbec nedarí na silnom čínskom trhu a v Európe mu zatiaľ „vypálila rybník“ agresívna cenová politika americkej Tesly, na ktorú zatiaľ koncern – a ani žiadne iné európske automobilky, vyrábajúce elektromobily – nedokázali efektívne zareagovať.