História Dacie siaha do roku 1966. Rumuni vtedy hľadali partnera pre výrobu osobných vozidiel. A našli ho vo Francúzsku. Renault poskytol všetko potrebné na licenčnú výrobu. Hlavný závod v Miovenni, neďaleko Pitešti, vznikol v roku 1968 a v tom istom roku opustili linky prvé kusy Renaultu 8 pod názvom Dacia 1100. V tom čase sa ešte automobilka nevolala Dacia. Išlo o podnik UAP, teda Uzina de Autoturisme Pitesti alebo Pitesti Automobile Factory. Názov Dacia sa objavil oveľa neskôr. Z licenčnej osmičky vzniklo celkovo 44 000 kusov. V roku 1969 však prišla na rad legendárna Dacia 1 300, teda licenčný Renault 12, v tom čase úradujúce európske auto roka, a stala sa symbolom rumunského automobilového priemyslu.
Postupne však Renault strácal nad Daciou kontrolu a spolupráca sa skončila. Od roku 1978 si rumunská automobilka žila takpovediac vlastným životom. To spôsobilo klesajúcu kvalitu výroby a technologické zaostávanie. Rumuni síce časom tisíctristovku inovovali, vznikali aj rôzne verzie od kombi cez kupé až po pikap, no to kvalitu skôr zhoršovalo. V deväťdesiatych rokoch nasledovali ešte autorské počiny v podobe Dacie Solenza, Nova či Super Nova, konštruované v Rumunsku bez Renaultu. No skutočný obrat prišiel až v roku 1999. O Daciu totiž opäť prejavil záujem Renault a stal sa vlastníkom 51 % akcií.
V nasledujúcich piatich rokoch tu Francúzi preinvestovali 489 miliónov eur a podiel zvýšili na 99,3 percenta. A v roku 2004 debutoval revolučný Logan – projekt známy ako „auto za 5 000 dolárov“. Z nenápadného lowcostového tovaru, určeného prioritne pre rozvíjajúce sa krajiny na Balkáne, v Rusku či vo východnej Európe, sa stal doslova bestseller, míľnik novej epochy Dacie. Úspech zažil aj na Západe, čom Dcia spočiatku ani nesnívala. V roku 2005 otvorila automobilka po prvý raz výrobnú linku mimo Rumunska v marockej Casablance, neskôr v Tangeri. S príchodom druhej a tretej generácie Loganu a nových modelov Sandero, Lodgy, Dokker, a najmä dvoch generácií SUV Duster sa stal z Dacie silný medzinárodný hráč. Ponuku rozšíril 7-miestnym Joggerom a prvou elektrickou Daciou Spring.
Úspech tohto príbehu potvrdzuje aj významný míľnik. Od roku 2004, teda od čias predstavenia Loganu, zišlo z troch závodov Dacie už osem miliónov vyrobených áut, ktoré putovali k zákazníkom v 44 krajinách. Kľúčom k popularite sa stal skvelý pomer medzi cenou a hodnotou. Túto stratégiu si Dacia zachováva aj v ťažkých časoch, keď je nútená znižovať emisie. Najväčším trhom Dacie je dnes Francúzsko a Taliansko. Už druhý rok po sebe je vedúcou značkou na európskom trhu z hľadiska predaja súkromným zákazníkom. Je tiež najpredávanejšou značkou v Portugalsku a Belgicku a na treťom mieste vo Francúzsku. A ako sa jednotlivé modely podieľali na tomto míľniku?
Čítajte viac Dacia oslavuje výrobu 10-miliónteho auta. Trvalo to 54 rokovBestsellerom je hatchback Sandero s 2,78 miliónmi predaných exemplárov, nasleduje SUV Duster (1,26 mil.), Logan (1,97 mil.), Dokker (630 000 ) Lodgi (346 000), elektrický Spring (93 000), Jogger (80 000), Pick-up (56 000) a niekdajšia Dacia Solenza (51 000). Celkovo však Dacia vyrobila od roku 1966 už viac ako 10 miliónov áut. Oslávencom sa stala vlani sivá Dacia Duster, ktorá zišla z montážnych liniek materského závodu v Mioveni presne 20. apríla 2022. Mimochodom, poraziť pôvodnú Daciu 1 300 dalo Francúzom poriadne zabrať. Trvalo to roky. Veď z tejto socialistickej legendy vyrobili Rumuni neuveriteľných 2,3 milióna kusov vrátane všemožných verzií.