Dacia vyrobila od roku 2004 osem miliónov áut. Viete, ktorá je najpredávanejšia?

Od čias príchodu Loganu, prvej novodobej Dacie, zišlo z liniek automobilky neuveriteľných osem miliónov exemplárov.

13.10.2023 14:00
debata
Dacia vyrobila od roku 2004 osem miliónov áut.... Foto: Dacia
Dacia - 8 miliónov áut od 2004 Dacia vyrobila od roku 2004 osem miliónov áut. Všetko to začalo revolučným Loganom.

História Dacie siaha do roku 1966. Rumuni vtedy hľadali partnera pre výrobu osobných vozidiel. A našli ho vo Francúzsku. Renault poskytol všetko potrebné na licenčnú výrobu. Hlavný závod v Miovenni, neďaleko Pitešti, vznikol v roku 1968 a v tom istom roku opustili linky prvé kusy Renaultu 8 pod názvom Dacia 1100. V tom čase sa ešte automobilka nevolala Dacia. Išlo o podnik UAP, teda Uzina de Autoturisme Pitesti alebo Pitesti Automobile Factory. Názov Dacia sa objavil oveľa neskôr. Z licenčnej osmičky vzniklo celkovo 44 000 kusov. V roku 1969 však prišla na rad legendárna Dacia 1 300, teda licenčný Renault 12, v tom čase úradujúce európske auto roka, a stala sa symbolom rumunského automobilového priemyslu.

Dacia - 8 miliónov áut od 2004 Foto: Dacia
Dacia - 8 miliónov áut od 2004 Dacia - 8 miliónov áut od 2004

Postupne však Renault strácal nad Daciou kontrolu a spolupráca sa skončila. Od roku 1978 si rumunská automobilka žila takpovediac vlastným životom. To spôsobilo klesajúcu kvalitu výroby a technologické zaostávanie. Rumuni síce časom tisíctristovku inovovali, vznikali aj rôzne verzie od kombi cez kupé až po pikap, no to kvalitu skôr zhoršovalo. V deväťdesiatych rokoch nasledovali ešte autorské počiny v podobe Dacie Solenza, Nova či Super Nova, konštruované v Rumunsku bez Renaultu. No skutočný obrat prišiel až v roku 1999. O Daciu totiž opäť prejavil záujem Renault a stal sa vlastníkom 51 % akcií.

Duster doslova zmenil svet SUV. Zrazu si mohol... Foto: Dacia
Dacia - 8 miliónov áut od 2004 Duster doslova zmenil svet SUV. Zrazu si mohol dovoliť auto so zvýšeným podvozkom takmer každý.

V nasledujúcich piatich rokoch tu Francúzi preinvestovali 489 miliónov eur a podiel zvýšili na 99,3 percenta. A v roku 2004 debutoval revolučný Logan – projekt známy ako „auto za 5 000 dolárov“. Z nenápadného lowcostového tovaru, určeného prioritne pre rozvíjajúce sa krajiny na Balkáne, v Rusku či vo východnej Európe, sa stal doslova bestseller, míľnik novej epochy Dacie. Úspech zažil aj na Západe, čom Dcia spočiatku ani nesnívala. V roku 2005 otvorila automobilka po prvý raz výrobnú linku mimo Rumunska v marockej Casablance, neskôr v Tangeri. S príchodom druhej a tretej generácie Loganu a nových modelov Sandero, Lodgy, Dokker, a najmä dvoch generácií SUV Duster sa stal z Dacie silný medzinárodný hráč. Ponuku rozšíril 7-miestnym Joggerom a prvou elektrickou Daciou Spring.

Bestsellerom Dacie je ale hatchback Sandero. Foto: Dacia
Dacia Sandero Bestsellerom Dacie je ale hatchback Sandero.

Úspech tohto príbehu potvrdzuje aj významný míľnik. Od roku 2004, teda od čias predstavenia Loganu, zišlo z troch závodov Dacie už osem miliónov vyrobených áut, ktoré putovali k zákazníkom v 44 krajinách. Kľúčom k popularite sa stal skvelý pomer medzi cenou a hodnotou. Túto stratégiu si Dacia zachováva aj v ťažkých časoch, keď je nútená znižovať emisie. Najväčším trhom Dacie je dnes Francúzsko a Taliansko. Už druhý rok po sebe je vedúcou značkou na európskom trhu z hľadiska predaja súkromným zákazníkom. Je tiež najpredávanejšou značkou v Portugalsku a Belgicku a na treťom mieste vo Francúzsku. A ako sa jednotlivé modely podieľali na tomto míľniku?

Dacia - 10 miliónov áut Čítajte viac Dacia oslavuje výrobu 10-miliónteho auta. Trvalo to 54 rokov

Bestsellerom je hatchback Sandero s 2,78 miliónmi predaných exemplárov, nasleduje SUV Duster (1,26 mil.), Logan (1,97 mil.), Dokker (630 000 ) Lodgi (346 000), elektrický Spring (93 000), Jogger (80 000), Pick-up (56 000) a niekdajšia Dacia Solenza (51 000). Celkovo však Dacia vyrobila od roku 1966 už viac ako 10 miliónov áut. Oslávencom sa stala vlani sivá Dacia Duster, ktorá zišla z montážnych liniek materského závodu v Mioveni presne 20. apríla 2022. Mimochodom, poraziť pôvodnú Daciu 1 300 dalo Francúzom poriadne zabrať. Trvalo to roky. Veď z tejto socialistickej legendy vyrobili Rumuni neuveriteľných 2,3 milióna kusov vrátane všemožných verzií.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #výroba áut
Články podľa značiek