Mercedes-Benz pripravuje airbagy pre autonómne autá. Je to výzva

V prípade autonómnych áut sa budú musieť predné airbagy presunúť z prístrojovej dosky, respektíve z volantu, niekde inde. V Mercedes-Benz teraz riešia kam.

17.10.2023 12:00
2023-drive-pilot-w1680xh945-cutout Foto:
So systémami pre pokročilé autonómne riadenie bude nutné úplne nanovo premyslieť umiestnenie airbagov.
debata

V súvislosti s autonómnym autami sa v súčasnosti skloňuje najmä ich bezpečnosť v premávke a vyzerá to tak, že progres vo vývoji tejto technológie bol niektorými spoločnosťami a startupmi zámerne preceňovaný v snahe získať od investorov ďalšie stovky miliónov na ich vývoj. Aktuálne to vyzerá tak, že do konca tejto dekády sa dočkáme nanajvýš obmedzeného nasadenia autonómnych áut úrovne 3.

V rámci nej môže automatizovaný systém (autopilot) riadiť auto v špecifických oblastiach, napríklad na diaľnici. Človek sa nepovažuje za vodiča, ale musí byť schopný prevziať riadenie, keď o to systém požiada. Najďalej v jeho vývoji zašiel Mercedes-Benz, ktorý v tomto smere prekonal so svojim systémom autonómneho riadenia Drive Pilot aj Teslu. Na druhú stranu – niet sa čo diviť, pretože Tesla by v počiatkoch vývoja tohto systému bez niektorých patentov nemeckej spoločnosti rozhodne tak rýchlo nepokročila.

Autonómne riadenie Čítajte viac 'Autonómna bublina' spľasla. Investori prichádzajú o miliardy

Je preto logické, že vzhľadom na pokročilé štádium vývoja systému autonómneho riadenia si práve nemeckí konštruktéri ako prví seriózne položili dôležitú otázku: čo s prednými airbagmi, ak vodič auto neriadi, ale má sedadlo nastavené v „relaxačnej polohe“? Keďže súčasné airbagy, presnejšie ich umiestnenie a dosah, sú optimalizované pre štandardné sedadlá a viac menej bežný posed za volantom, v autonómnych autách by v prípade kolízie (za predpokladu, že šofér neriadi a má sedadlo odsunuté a sklopené) vystrelili do prázdna.

Aktuálne sú do relaxačnej polohy sklopné sedadlá v Mercedesoch-Benz dostupné iba v najluxusnejších limuzínach ako Mercedes-Benz triedy S alebo vo verziách Maybach pre cestujúcich vzadu. S príchodom pokročilých autonómnych áut sa však táto funkcia logicky presunie aj na predné sedadlá.

Scania: Testovanie autonómnych nákladných vozidiel v cestnej premávke
Video

„Zrejme už nebudú súčasťou prístrojovej dosky a volantu – možno ich integrujeme do bezpečnostného pásu alebo do B-stĺpika. Alebo budú súčasťou samotných sedadiel. To je nový problém – zabezpečiť ich účinnosť v spolupráci so systémom pre asistované riadenie. Pri autonómnej jazde úrovne 3 relaxujete, preto musia všetky systémy fungovať správne,“ povedal pre magazín Top Gear šéf vývoja bezpečnostných systémov Mercedesu-Benz Paul Dick.

Podľa neho nejde iba o samotné airbagy, ale dôležitý z hľadiska bezpečnosti je synergický efekt, musia byť plne integrované do inteligentného bezpečnostného systému na zmierňovanie následkov nehody, ktorý v Mercedes-Benz volajú Pre Safe. „Ak sa nehode nedá vyhnúť, Pre Safe musí fungovať bez ohľadu na polohu sedadla vodiča. Musí zabezpečiť, že (aj keď je má vodič sklopené sedadlo) pás sa napne a airbagy sa aktivujú, budú napríklad adaptívne s možnosťou nafúknutia, že airbag je napríklad dvojfázový adaptívny (schopný nafúknuť sa v dvoch rôznych veľkostiach, pozn. redakcie). Až potom sa môžete cítiť bezpečne," doplnil Dick. Mercedes-Benz sa vývojom adaptívnych airbagov zaoberá už vyše jedenj dekády, prvýkrát ich predstavil v experimentálnom automobile ESF už v roku 2009.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autonómne riadenie #asistované riadenie #Drive pilot
Články podľa značiek