Silní budú silnejší, slabší neprežijú. To je zrejme scenár, ktorý čaká čínsky automobilový priemysel v najbližších rokoch. Dôvera investorov v menšie startupy a ich schopnosť presadiť sa na trhu klesá, ich zdroje sa tenšia a jeden po druhom budú zrejme prenechávať priestor najsilnejším hráčom. A ani tí zatiaľ nemajú na ružiach ustlané. Len nedávno sme písali, že známa čínska elektromobilka Nio prerába na každom aute vyše 30-tisíc eur a ak by jej pred pár mesiacmi neposkytla pomoc čínska vláda, zrejme by už neexistovala.
A zďaleka nie je v Číne jediná, ktorá má problémy. Ako sme už napísali vyššie – takmer jedna tretina aktívnych výrobcov elektromobilov v Číne nepredáva viac, než 500 áut za kvartál. Väčšina z nich sú de facto zombie, čakajúce na koniec svojho pozemského utrpenia.

Existuje spoločnosť China Evergrande New Energy Vehicle Group (NEV), ktorá vyrába elektromobily. Ak vám je názov povedomý, nemýlite sa, je súčasťou krachujúceho čínskeho developera, svojho času najväčšieho na svete. Ten sa pri jej zakladaní chválil, že jedného dňa od Elona Muska prevezme Teslu. Investori tomu uverili a istý čas mala NEV trhovú hodnotu dokonca vyššiu než Ford Motor Co. Vo svojej krátkej histórii však doteraz predala len 1 300 vozidiel pri vyše 14 miliardovej strate. Inak povedané – na každom predanom aute prerába v priemere takmer 11 miliónov dolárov. Vyrátala to analytická spoločnosť Hyperdrive na základe finančných výkazov spoločnosti a ďalších údajov.
V problémom je aj súkromná spoločnosť WM Motor, ktorá pred niekoľkými dňami uviedla, že šanghajský súd prijal žiadosť o jej reštrukturalizáciu, keďže zápasí s finančnými ťažkosťami a zaznamenala pokles tržieb o viac ako 90 percent napriek radikálnym úsporným patreniam a prepúšťaniu.
Údaje z Chinamotive Technology and Research Center hovoria, že z približne 91 aktívnych výrobcov elektrických vozidiel v Číne takmer jedna tretina predáva menej ako 500 vozidiel za kvartál. Pre porovnanie, Tesla len minulý mesiac vyexpedovala zo svojej továrne v Šanghaji približne 74 000 áut.
Značky ako Aiways, Zotye a Haima napríklad v čase svojho najväčšieho rozmachu dokázali kvartálne predávať rádovo až tisícky nových elektrických áut, no v druhom kvartáli tohto roku nepredali podľa CATARC ani 20 áut. Haima napríklad v roku 2008 plánovala svoju výrobu strojnásobiť až na 450-tisíc áut a postaviť fabriku v Bulharsku.
Tieto spoločnosti neprežijú, väčšina investorov sa sústredí už viac-menej len na 10 veľkých čínskych značiek. Napríklad 700 miliónov dolárov nedávno získal Xpeng od Volkswagen Group. V rámci toho bude nemecká automobilka držať 4,99 percentný podiel v čínskej spoločnosti a bude mať miesto pozorovateľa v správnej rade.
K top čínskym výrobcom elektromobilov, ktorí by mali prežiť aj na úkor ostatných patria napríklad automobilky, respektíve skupiny BYD, GAC Aion, SAIC-GM-Wuling, Geely, Changan, Li Auto, Great Wall Motor, NIO, Neta a samozrejme aj čínska divízia Tesly.