Neexistujú štatistiky, ktoré by potvrdzovali, že elektromobily horia častejšie ako bežné autá na benzín či naftu, ale ak sa tak stane, priebeh požiaru je oveľa intenzívnejší. Z hľadiska teploty aj času. Jednoducho, uhasiť elektromobil je veľký problém. Zvlášť ak začne horieť kdesi vo verejnom parkovacom dome, kde hasiči nemajú potrebný prístup s hasiacou technikou. Elektromobil je totiž nutné nielen uhasiť, ale aj vytiahnuť a následne ho ponoriť do kontajnera s vodou, pretože li-ion batéria je náchylná na sekundárne požiare aj po niekoľkých hodinách či dokonca dňoch Niektoré mestá v Európe už preto zakázali parkovať elektromobilom napríklad v podzemných garážach, podobne ako to majú zakázané napríklad autá spaľujúce LPG.
Komerčné aj súkromné
Na rade je teraz legislatíva, ktorá upraví podmienky výstavby samotných parkovacích miest. A nebude to lacné, ako ukazuje príklad zo susednej Českej republiky. Tamojšie Generálne riaditeľstvo hasičského záchranného zboru (GR HZS) spolu s ministerstvom vnútra pripravuje zmenu vyhlášky, v ktorej by sa protipožiarne opatrenia dali právne definovať. Ako ale priznávajú, nové opatrenia významne predražia výstavbu garáží. Parkovacie miesta v komerčných nehnuteľnostiach tak môžu byť drahšie až o 2 800 eur a v bytových domoch až o celú tretinu. Keďže v českých právnych predpisoch zatiaľ nie sú stanovené špecifické podmienky požiarnej bezpečnosti pre vozidlá s elektrickým pohonom, hasiči by tak chceli právne ukotviť takzvané aktívne a pasívne prvky požiarnej ochrany.
Čítajte viac Bol či nebol to elektromobil? Loď Fremantle Highway rozoberú, aby zistili príčinu požiaruMedzi aktívne prvky patrí nutnosť špecifickej elektrickej požiarnej signalizácie, systém aktívneho hasenia, ako sú napríklad zabudované vodné hasiace zariadenia a zariadenia na odvod dymu a tepla. Medzi pasívne patrí dostatočná požiarna odolnosť stavebných konštrukcií. Dnes sú iba odporúčané vytvorenou metodikou. „V rámci prerokovávanej zmeny právneho predpisu ministerstva vnútra bol proces zmeny pozastavený a bola zriadená pracovná skupina, ktorú riadi GR HZS. Členmi strategickej pracovnej skupiny sú vybrané ministerstvá. V priebehu októbra bude nasledovať ďalšie rokovanie pracovnej skupiny a na prelome októbra a novembra má dôjsť na rokovanie na ministerskej úrovni,“ uviedol hovorca GR HZS Jiří Fröhlich.
Developeri sú už v predstihu
Opatrenia odporúčané metodikou už dnes niektorí dveloperi do svojich projektov zavádzajú. Zároveň tiež umiestňujú elektrické nabíjačky mimo únikových ciest a je možné ich pri ohrození požiarom na diaľku vypnúť. Parkovacie miesta vyhradené pre elektromobily sú potom umiestnené blízko výjazdov, aby ich pri vznietení hasiči mohli jednoduchším spôsobom vyviezť von a potopiť vo vodných nádržiach. Parkovacie státia pre elektromobily dnes začínajú byť štandardom vo všetkých moderných kancelárskych budovách a ich podiel postupne rastie zároveň s tým, ako rastie podiel elektromobilov najmä vo firemných flotilách.
Čítajte viac Česi hasili prvý elektromobil! Práve sa nabíjal„V Česku teraz tvoria elektroautá menej ako dve percentá vozového parku, my ale musíme pri stavbe budov uvažovať v horizonte desiatok rokov," uviedol hovorca Penta Real Estate Martin Lánský. Penta odporúčané protipožiarne opatrenia zabudovala v novej kancelárii Masaryčka aj v rezidenčnom projekte Nová Waltrovka. Lánsky dodal, že počet vyhradených miest tvorí v ich garážach momentálne jednu tretinu. Problematická je podľa neho ďalej napríklad bezpečnostná požiadavka na rozšírenie parkovacích miest na 3,5 metra, teda rovnako ako je to pri parkovacích miestach pre invalidov. Tieto a ďalšie opatrenia sa teda následne zobrazia v predajných cenách parkovacích miest.