Koncern Stellantis sa nespolieha len na vyšetrovanie čínskych elektromobilov zo strany EÚ, prípadne zavedenia vyššieho cla na dovoz áut z Číny. Jeho nový Citroën ë-C3 ukazuje, že konkurovať hroziacemu prílevu elektrických áut z ríše stredu sa dá aj aktívne, a dokonca výrobou v Európe. Novinka, ktorú sme vám už predstavili, má mať totiž dĺžku nad štyri metre, kufor s objemom 310 litrov, dojazd 320 km a cenu od 23 300 eur. Tá je taká nízka, že problémy narobí aj vlastným koncernovým súrodencom. Veď elektrický Fiat 500 stojí od 30 400 eur, podobne veľký Peugeot e-208 od 35 300 eur. Plánovaný Fiat 600 bude tiež začínať cenou na 35 900 eurách. Nestíhajú ani konkurenti. Renault Zoe štartuje na 35 100 eurách a nové malé elektromobily s cenou pod 25 000 eur od Volkswagenu, teda ID,2 a od Renaultu, teda R5, sú v pláne až v roku 2025.
Čítajte viac Citroën ë-C3: Toto je ona - nová elektrická nádej z Trnavy!A to nie je koniec, pretože Citroën uvedie neskôr ë-C3 s menšou batériou a dojazdom 200 km, ktorého cena by mala začínať pod magickou hranicou 20 000 eur. To by bola veľká vzpruha pre predaj malých elektromobilov. Práve ich vysoké ceny spôsobili stagnáciu predaja. Od januára do augusta síce vzrástol odbyt malých áut v Európe o 8,8 percenta na 1 162 094 kusov, ale predaj tých elektrických kpadol o 17 % na 63 560 kusov. Z toho 97 % tvoria len tri modely – Peugeot e-208, Opel Corsa-e a Renault Zoe. Útok Stellantisu preto počíta s ďalšími novinkami. Na nízkonákladovej platforme Smart Car, odvodenej z platformy CMP PSA, ktorá je doplnkom čisto elektrických platforiem Small, Medium, Large a Frame, postaví ďalších šesť lacných modelov.
Po ë-C3, ktorý vstúpi na trh v začiatkom budúceho roka, bude nasledovať väčšia verzia ë-C3 a autá najmenej dvoch značiek Stellantisu. Jedným z nich bude s najväčšou pravdepodobnosťou aj nový elektrický Fiat Panda. Očakávať tiež môžeme podobne veľké elektromobily s logom Opel. A pokojne sériu ďalších, pretože Stellantis má v portfóliu 14 značiek. Pritom nebude príliš riskovať. Platforma Smart Car je totiž multienergetická. Takže tieto autá môžu okrem čisto elektrického pohonu používať aj spaľovacie motory. Napríklad na trhoch, kde bude elektrifikácia prebiehať pomalšie. Alebo aj v Európe, pokiaľ sa ukáže, že elektrifikácia nepostupuje tak rýchlo, ako si to prajú politici. Skvelou správou je, že ë-C3 bude Citroën vyrábať v Trnave a vzhľadom na redukciu nákladov môžu na tých istých linkách pribudnúť čoskoro aj jeho súrodenci.
Čo hovorí o ë-C3 trnavský závod
Nový model Citroën ë-C3 sa budeme vyrábať v trnavskej automobilke Stellantis Slovakia, kde pripravujeme spustenie jeho sériovej produkcie v prvej polovici roku 2024.
Tento projekt nového vozidla bol z pohľadu automobilky výnimočný v tom, že od úplného začiatku na ňom pracovali tímy z Trnavy. Na rozdiel od minulosti boli aj všetky prototypy nového Citroënu ë-C3 vyrobené v Trnave a nie vo vývojových centrách vo Francúzsku, Taliansku alebo Nemecku.
V súvislosti s prípravou výroby nového vozidla prebehli viaceré transformácie na výrobných prevádzkach. Robotizácia vo zvarovni, ktorá je druhou najväčšou prevádzkou závodu, zahŕňala inštaláciu približne 300 nových robotov. Adaptáciou na väčšie rozmery nového modelu ë-C3 prešli striekacie kabíny v lakovni. Najvýraznejšia zmena na najväčšej výrobnej prevádzke v montáži, sa týkala zóny mechaniky vrátane procesu takzvanej svadby, čo je miesto, kde sa spája podvozok vozidla s karosériou.
Cieľom závodu Stellantis Slovakia je spustiť sériovú výrobu novej ë-C3 načas a v kvalite, ktorá nadviaže na výborné výsledky klientskej kvality súčasnej C3.