Japonci ‘zatrhli‘ export jazdených áut do Ruska. Na Ďalekom východe kolabuje trh

Jazdené a nové autá podliehajúce sankciám (starším a novozavedeným spolu) tvorili až 80 % predajov áut v regióne.

23.10.2023 16:00
rusko Foto:
Na Ďalekom východe výrazne klesá predaj nových a jazdených áut kvôli sankciám Japonska.
debata

Predaj áut na Ďalekom východe radikálne klesol po tom, čo Japonsko zaviedlo zákaz exportu jazdených áut do Ruska, píše ruská centrálna banka vo svojom prehľade regionálnej ekonomiky s odvolaním sa na zástupcov trhu. Jazdené a nové autá podliehajúce sankciám (starším a novozavedeným spolu) podľa nich tvorili až 80 % predajov áut v regióne.

Od 9. augusta Japonsko zakázalo vývoz jazdených automobilov s objemom motora väčším ako 1,9 litra do Ruska, ako aj všetkých hybridov a elektrických vozidiel. Tento zákaz nasleduje potom, ako japonskí výrobcovia prestali na jar 2022 dodávať do Ruska nové autá. Japonské autá s výkonnými spaľovacími motormi podľa analytickej agentúry Autostat tvorili 20 percent všetkých jazdených zahraničných áut dovážaných do Ruska a hybridy s elektromobilmi spolu ďalších 30 perent.

Pašovanie aut do Ruska - 4 Čítajte viac Škandál: Luxusné autá pre bohatých Rusov pašujú priamo z EÚ

Japonské embargo prišlo spolu s niekoľkonásobným zvýšením recyklačného poplatku. Výsledok na seba nenechal dlho čakať: na prelome augusta a septembra sa dovoz áut cez prístavy v Prímorskej oblasti v porovnaní s júlom trojnásobne znížil, uvádza banka.

Na Ďalekom východe nie je zatiaľ nedostatok áut „kvôli rekordným objemom dodávok v predchádzajúcich mesiacoch“. V nich sa totiž dovozcovia nových aj jazdených zahraničných áut snažili predzásobiť za pôvodné ceny. Tie sa od augusta výrazne zvýšili v dôsledku 3,7-násobného nárastu sadzieb recyklačných poplatkov pre právnické osoby a obmedzeniu zvýhodnených sadzieb pre súkromné osoby.

Test: Jazdený Nissan Qashqai 1,6 dCi – oplatí sa automat?
Video

Vo všeobecnosti v Rusku podľa Avtostatu dosiahla priemerná cena nového auta v auguste historický rekord 3,31 milióna rubľov (približne 31 000 eur) oproti 2,87 milióna rubľov v máji (28 600 eur). Pred inváziou bola priemerná cena auta v Rusku 1,52 milióna rubľov (v prepočte približne 15 000 eur). Priemerná cena jazdených áut vzrástla na 1,082 milióna rubľov (v prepočte 10 700 eur), začiatkom roku 2019 bolo 490 000 tisíc rubľov (cca 4 900 eur).

Rastúce ceny nútia ľudí nielen v tomto regióne, ale v celom Rusku presedlať na iné autá, najmä čínske. Na ďalekom východe sú to hlavne značky Changan a Great Wall v cene od 900 tisíc do 3,3 milióna rubľov. Aktuálne už čínske autá tvoria približne polovicu všetkých predaných nových áut v Rusku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #sankcie proti Rusku #predaj áut v Rusku #predaj čínskych áut
Články podľa značiek