Tatra Force e-Drive: Vodíková Tatra je realitou. Prejde až 400 km

Na konferencii H2 Fórum v Ostrave predstavila kopřivnická Tatra dlho avizovaný prototyp vodíkového nákladného vozidla s celkovou hmotnosťou 45 ton.

24.10.2023 18:00
debata (12)
Vodíková Tatra je určená do najťažších... Foto: Tatra Trucks
Tatra Force e-Drive Vodíková Tatra je určená do najťažších podmienok, napríklad do povrchových baní. Vznikla na základe tretej generácie modelového radu Tatra Force.

Tatra už dávnejšie avizovala vývoj nákladného modelu s palivovými článkami. Dnes je realitou. Aspoň v podobe testovacieho prototypu, ktorý ukázala na vodíkovom fóre v Ostrave. Na projekte bezemisného vozidla pracovala v päťčlennom konzorciu spolu s Vysokou školou chemicko-technologickou v Prahe a Technologickou agentúrou ČR. Základom je najnovšia, tretia generácia modelového radu Tatra Force, ktorá mala svetovú premiéru len v máji na hasičskom veľtrhu PYROS 2023 v Brne.

Bratislava má vodíkové autobusy

Video

„Vo vozidle Tatra Force e-Drive sme použili osemkolesový podvozok ,tatrováckej’ koncepcie s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými nezávisle zavesenými polonápravami v konfigurácii 1+3 a pohonom troch náprav. Prototyp je konštruovaný ako nákladné vozidlo na použitie v ťažobnom priemysle s celkovou hmotnosťou 45 ton. Chceme si na ňom otestovať rôzne technológie v tých najnáročnejších prevádzkových podmienkach,“ vysvetlil Radomír Smolka, riaditeľ výskumu a vývoja spoločnosti Tatra Trucks.

Palivové články a šesť nádrží na 30 kg vodíka... Foto: Tatra Trucks
Tatra Force na vodík - 2023 Palivové články a šesť nádrží na 30 kg vodíka sú umiestnené za kabínou. Nechýbajú ani trakčné batérie.

Pohon prototypu je elektrický, ale koncipovaný tak, aby mohol byť nezávislý od externých zdrojov elektrickej energie. Vozidlo si teda zdroj energie vezie so sebou. Z tohto dôvodu sú na ňom okrem trakčného elektromotora, trakčných batérií a dvoch palivových článkov inštalované aj tlakové nádrže na vodík v plynnom stave. Palivové články, akási malá elektráreň, vyrábajú potrebnú elektrickú energiu chemickou reakciou z vodíka priamo na palube vozidla. Výhodou tejto koncepcie je veľmi krátka doba tankovania vodíkových nádrží, len niekoľko minút. V porovnaní s batériovým elektromobilom teda odpadajú časové prestoje potrebné na zdĺhavé nabíjanie.

S plne nabitými batériami a plnými nádržami s... Foto: Tatra Trucks
Tatra Force - na vodík S plne nabitými batériami a plnými nádržami s vodíkom by mohol byť dojazd až 400 km.

V prípade vybudovania infraštruktúry s vodíkovými plniacimi stanicami bude podľa Tatry flexibilita vodíkového nákladiaka porovnateľná dokonca s automobilmi s bežnými spaľovacími motormi. V prototype je použitý trakčný synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s trvalým výkonom 480 kW a tým maximálnym až 580 kW, ktorý disponuje krútiacim momentom 2 300 Nm. Dva palivové články majú každý maximálny výkon 100 kW, pričom trakčné batérie s celkovou kapacitou 171 kWh využívajú technológiu Li NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt oxid) a disponujú možnosťou nabíjania z externého zdroja.

Tatra Force na vodík - 2023
Tatra Force na vodík - 2023
+1Tatra Force na vodík - 2023
Tatra Force - autonómne riadenie Čítajte viac Tatra Force už jazdí bez vodiča. Je to len začiatok

Vozidlo je tiež vybavené päťstupňovou hlavnou prevodovkou Tatra s elektronickým systémom radenia. Odhadovaný dojazd na jedno nabitie a natankovanie je asi 400 km. „Tatra je naprieč svojou históriou nositeľom pokroku a inovácií. A nie to inak ani teraz. Kombináciou tradičného ,tatrováckeho’ podvozku a vodíkového pohonu vzniká na novej platforme Force unikátne bezemisné riešenie poskytujúce široké možnosti konfigurácií a využitia. Tento prototyp je prvou lastovičkou blízkej budúcnosti,“ povedal k premiére Radim Matera z vedenia Promet Group, ktorý je zodpovedný za inovačné projekty.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Tatra #Tatra Force
Články podľa značiek