
Tatra už dávnejšie avizovala vývoj nákladného modelu s palivovými článkami. Dnes je realitou. Aspoň v podobe testovacieho prototypu, ktorý ukázala na vodíkovom fóre v Ostrave. Na projekte bezemisného vozidla pracovala v päťčlennom konzorciu spolu s Vysokou školou chemicko-technologickou v Prahe a Technologickou agentúrou ČR. Základom je najnovšia, tretia generácia modelového radu Tatra Force, ktorá mala svetovú premiéru len v máji na hasičskom veľtrhu PYROS 2023 v Brne.
Bratislava má vodíkové autobusy
„Vo vozidle Tatra Force e-Drive sme použili osemkolesový podvozok ,tatrováckej’ koncepcie s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými nezávisle zavesenými polonápravami v konfigurácii 1+3 a pohonom troch náprav. Prototyp je konštruovaný ako nákladné vozidlo na použitie v ťažobnom priemysle s celkovou hmotnosťou 45 ton. Chceme si na ňom otestovať rôzne technológie v tých najnáročnejších prevádzkových podmienkach,“ vysvetlil Radomír Smolka, riaditeľ výskumu a vývoja spoločnosti Tatra Trucks.

Pohon prototypu je elektrický, ale koncipovaný tak, aby mohol byť nezávislý od externých zdrojov elektrickej energie. Vozidlo si teda zdroj energie vezie so sebou. Z tohto dôvodu sú na ňom okrem trakčného elektromotora, trakčných batérií a dvoch palivových článkov inštalované aj tlakové nádrže na vodík v plynnom stave. Palivové články, akási malá elektráreň, vyrábajú potrebnú elektrickú energiu chemickou reakciou z vodíka priamo na palube vozidla. Výhodou tejto koncepcie je veľmi krátka doba tankovania vodíkových nádrží, len niekoľko minút. V porovnaní s batériovým elektromobilom teda odpadajú časové prestoje potrebné na zdĺhavé nabíjanie.

V prípade vybudovania infraštruktúry s vodíkovými plniacimi stanicami bude podľa Tatry flexibilita vodíkového nákladiaka porovnateľná dokonca s automobilmi s bežnými spaľovacími motormi. V prototype je použitý trakčný synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s trvalým výkonom 480 kW a tým maximálnym až 580 kW, ktorý disponuje krútiacim momentom 2 300 Nm. Dva palivové články majú každý maximálny výkon 100 kW, pričom trakčné batérie s celkovou kapacitou 171 kWh využívajú technológiu Li NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt oxid) a disponujú možnosťou nabíjania z externého zdroja.

Vozidlo je tiež vybavené päťstupňovou hlavnou prevodovkou Tatra s elektronickým systémom radenia. Odhadovaný dojazd na jedno nabitie a natankovanie je asi 400 km. „Tatra je naprieč svojou históriou nositeľom pokroku a inovácií. A nie to inak ani teraz. Kombináciou tradičného ,tatrováckeho’ podvozku a vodíkového pohonu vzniká na novej platforme Force unikátne bezemisné riešenie poskytujúce široké možnosti konfigurácií a využitia. Tento prototyp je prvou lastovičkou blízkej budúcnosti,“ povedal k premiére Radim Matera z vedenia Promet Group, ktorý je zodpovedný za inovačné projekty.