Labutia pieseň pre ženevský autosalón? Vyzerá to tak

Na ženevskom autosalóne už účasť odriekli štyri veľké nemecké automobilky. Ďalšie o tom uvažujú.

31.10.2023 14:00
Katar Foto:
V tomto roku sa ženevský autosalón konal v Katare. V roku 2024 by sa mal opäť vrátiť do Ženevy.
debata (2)

Ženevský autosalón bol desiatky rokov považovaný za jednu z najväčších a najprestížnejších výstav nových áut, kde sa každoročne konali desiatky svetových premiér tých najprestížnejších automobiliek. Obrovský škrt cez rozpočet mu však spravila pandémia COVID-u v roku 2020.

Svetová premiéra novej Škody Kodiaq
Video

Mal sa vtedy konať v marci a na poslednú chvíľu bol napokon kvôli nej zrušený, pričom väčšina vystavovateľov mala svoje stánky hotové a organizátori od nich zinkasovali miliónové účastnícke poplatky. Okrem zrušenia autosalónu následne mali organizátori aj problém s refundáciou poplatkov automobilkám, čo v celom sektore spravilo zlú krv. Pôvodne sa totiž autosalón posunul na rok 2021 a zápisné zostalo organizátorom, no nekonal sa ani vtedy a opäť bol náhle zrušený aj v roku 2022. A to už „prestala byť sranda“. Dôvodom bola nielen pandémia, ale aj fakt, že mnohé automobilky „trucovali“ a účasť odmietli.

V roku 2023 organizátori v pude sebazáchovy predali licenciu Arabom, ktorí s peniazmi nemali problém a tak sa ženevský autosalón pod svojim pôvodným názvom presunul do Kataru. Pre rok 2024 organizátori hlásali veľký návrat do Európy, no vyzerá to tak, že namiesto neho príde veľké fiasko. Podľa serveru Automobilwoche už totiž účasť odmietli štyri veľké nemecké automobilky – Audi, BMW, Mercedes a aj Volkswagen, pričom predstavitelia ďalších automobiliek koncernu Volkswagen, konkrétne Cupry, Škody a Porsche sa neoficiálne vyjadrili, že svoju účasť považujú za nepravdepodobnú.

IAA mobility 2023 - fotenie čínskych áut Čítajte viac Čínske automobilky strašia Európu. Vidieť to aj v Mníchove

Otázne je aj to, ako sa k autosalónu postaví koncern Stellantis, pod ktorý patrí celkovo 14 značiek, vrátane Peugeotu, Renaultu, Oplu a Fiatu. Jeho šéf Carlos Tavares totiž už oficiálne oznámil, že Stellantis odriekol svoju účasť na veľtrhu CES, ktorý sa každoročne koná v januári v Las Vegas. Jedným z dôvodov je aj úspora financií. Z toho pohľadu by asi neprekvapilo, ak by rovnaké rozhodnutie padlo aj v prípade autosalónu v Ženeve.

Autosalón v Ženeve sa napokon zrejme uskutoční, ale už ani zďaleka nebude tak reprezentatívny, ako v časoch pred pandémiou. Je možné, že nad vodou ho podržia čínske automobilky, ktoré majú eminentný záujem vstúpiť na európsky trh, čo bolo cítiť aj na tohtoročnom autosalóne v Mníchove, ktorý sa pod názvom IAA Mobility konal v septembri.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #IAA Mobility #ženevský autosalón #mníchovský autosalón #budúcnosť autosalónov
Články podľa značiek