V poslednom čase tu máme jeden elektrokrach za druhým. Spomeňme holandský Ligthyear, britský Dyson či švédsku Voltiu. A v ohrození sú aj americký Lucid Air, Rivian či Fisker, ktoré síce nezanikli, ale rozhodne sú v zlej kondícii. Veľké škrty čakajú aj čínske elektromobilky, ktorých je spolu 91, no jedna tretina z nich predáva menej ako 500 áut za kvartál. Elektrické novinky navyše odkladajú aj siolní hráči, ako Ford, GM alebo Honda. Jednoducho, podnikať vo výrobe elektrických áut je nesmierne náročné. Podstatné však je, že ak aj nejaká elektromobilka skrachuje, doplatia na to akcionári, ktorí sa jednoducho prepočítali, a nie štát. V Poľsku to asi bude inak.
Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?
Čítajte viac Izera: Poliaci predstavili prvé elektromobily ‘na uhlie‘Poliaci totiž už pred siedmimi rokmi zatúžili po vlastnej automobilovej značke – a hneď elektrickej. Tak vznikol projekt Izera s názvom odvodeným od Jizerských hôr a tiež konzorcium ElectroMobility Poland, ktoré spojilo štátne energetické spoločnosti Energa, Enea, Tauron a PGE. K nim sa ešte pridalo Národné centrum pre jadrový výskum. Doteraz projekt oficiálne zhltol 500 miliónov zlotých, čo je približne 110 miliónov eur, a keďže išlo o štátne podniky, zaplatili to daňoví poplatníci. Projekt bol dlhodobo kritizovaný. Vzhľadom na zhoršujúce sa ekonomické prostredie oponenti argumentovali, že štátne projekty by sa mali skôr obmedzovať ako podporovať.
Rovnako otázne bolo, prečo sa práve Poľsko pustilo pod ochranou štátu do výroby elektrických áut, keď absolútna väčšina elektrickej energie v tejto krajine pochádza z uhoľných elektrární. Ekologický efekt by bol nulový. Zdá sa však, že nadšenie celkom zahmlilo zdravý rozum. Výsledkom sú síce dva elektromobily, jeden hatchback a jedno SUV, ktoré oblieklo talianske štúdio Torino Design a ktorým elektrickú technológiu poskytlo čínske Geely, ale ani jeden sa nevyrába. Pritom podľa pôvodných plánov mali byť na trhu už tento rok. Nakoniec bol ale termín presunutí na rok 2024 a neskôr dokonca na rok 2025. Auto zatiaľ ale ani niet kde vyrábať.
Konzorcium ElektorMobility Poland len pred pár dňami oznámilo, že sa stalo vlastníkom pozemku, kde by mal nový závod automobilky vyrásť. Takže v tomto štádiu nedokáže Izera zaručiť ani rok 2025. Navyše by si výstavba vyžiada ďalšie astronomické investície s nejasnou návratnosťou. Nad Izerou sa preto sťahujú čierne mračná. Ako tvrdí web france.pl, s odvolaním sa na svoje zdroje, budúca poľská vláda od výstavby Izery asi upustí. Ak sa tak skutočne stane, bude to znamenať, že približne 110 miliónov eur, ktoré boli doteraz vynaložené, skončí v koši. A je to viac ako pravdepodobné, pretože trh s elektromobilmi v poslednom čase skôr stagnuje. Skončiť včas je však lacnejšie, ako čakať na bankrot potom, čo bude stáť fabrika a nepredané autá kdesi na dvore.