Talianska fabrika Marelli končí. Elektroautá v krajine ohrozujú 70 000 pracovných miest

Fabrika vyrábala komponenty pre spaľovacie motory. Podľa jej majiteľov je situácia "ďalej neudržateľná".

02.11.2023 12:00
marelli Foto:
Zamestnanci v talianskej fabrike Marelli štrajkovali. Dosiahli však len oddialenie jej zatvorenia.
debata (7)

Približne 230 pracovníkov v Crevalcore, ktoré je súčasťou talianskeho „Motor Valley“ štrajkuje kvôli plánovanému zatvoreniu továrne na výrobu komponentov pre spaľovacie autá a na niekoľko dní úplne zablokovali vývoz hotových dielov z fabriky. Je to jedna z prvých obetí prechodu Európskej únie na elektrické vozidlá.

Marelli vyrába diely pre spaľovacie motory pre niekoľko automobiliek vrátane značiek, patriacich pod koncerny Stellantis a Volkswagen. Podľa vlastníka fabriky, ktorým je americký fond KKR sa obchod stal „neudržateľným“ v dôsledku nadchádzajúceho zákazu predaja spaľovacích áut v EÚ od roku 2035.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia. Premiéra 19. 10. 2023.

Marelli má viacero fabrík a je 26. najväčším svetovým dodávateľom komponentov pre automobilky, vlani ich predal za takmer 13 miliárd dolárov. Spoločnosť vznikla v roku 2019 po tom, čo Fiat Chrysler Automobiles (aktuálne súčasť koncernu Stellantis), predal spoločnosť Magneti Marelli japonskej Calsonic Kansei, ktorú vlastní už zmienený americký fond KKR, za takmer 6 miliárd eur.

V čase svojho vzniku mala Marelli 43 000 zamestnancov a 10 000 v Taliansku. Aktuálne ich je v Taliansku už o 2 7000 menej aj napriek tomu, že globálne vzrástol počet zamestnancov firmy na 50 000. Okrem Talianska Marelli plánuje prepustiť aj 167 pracovníkov vo svojom závode Argentan vo Francúzsku, ktorý tiež vyrába diely pre spaľovacie motory. Spoločnosť napokon prepúšťanie zastavila, avšak vyhlásila, že len na dobu určitú a talianska fabrika je pre ňu z dlhodobého hľadiska aj naďalej neperspektívna.

UAW Čítajte viac Stellantis ‘stiahol uši‘. Veľký štrajk v amerických automobilkách končí

Spor je príkladom protichodných výziev, ktorým budú vlády čeliť, keď sa priemyselné odvetvia a ekonomiky budú postupne presúvať smerom k ekologickejšej energii. Len v Taliansku by v dôsledku presadzovania ekologickej dopravy mohlo prísť o prácu až 70 000 ľudí, uviedla automobilová lobistická organizácia ANFIA. Taliani majú problém v tom, že takmer celá výroba áut tam spadá pod koncern Stellantis, navyše množstvo subdodávateľov (takmer dve tretiny spoločností v automotive) sú menšie firmy s menej ako 50 zamestnancami, ktoré zmenu výroby v súvislosti s prechodom na elektromobilitu nezvládnu a nemajú na to ani zdroje.

Výroba automobilov v Taliansku klesla z viac ako dvoch miliónov kusov v 90. rokoch na menej ako jeden milión v súčasnosti, čo je ďalším varovaním pre vládu. Tí síce v roku 2022 vyčlenila vyše 8 miliárd eur na podporu automobilového priemyslu, no nejaké zásadnejšie systémové opatrenia zavedené neboli.

Pravicová vláda talianskeho premiéra Giorgia Meloniho sa snaží obmedzovať niektoré „zelené iniciatívy“ a aj na európskom poli bojuje za zrušenie zákazu predaja spaľovacích áut, no zatiaľ v tom našla len veľmi obmedzenú podporu. V Taliansku zároveň aj v porovnaní s Európou slabne dopyt po elektrických autách. Len pre zaujímavosť – za prvých deväť mesiacov tohto roku sa elektrické vozidlá podieľali na registráciách nových áut v Taliansku 3,9 percentami, v porovnaní s 15 percentami v Európe ako celku.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #nezamestnanosť #Marelli #výroba áut v Taliansku #Magneti Marelli #prechod na elektromobilitu
Články podľa značiek