Volkswagen vsadil celú svoju budúcnosť na elektromobily a zatiaľ sa tento jeho ťah ukazuje ako nie celkom vydarený. Záujem o elektromobilitu v Európe nerastie tak rýchlo, ako si jeho šéfovia predstavovali a preto v posledných mesiacoch nemecký koncern výrazne redukuje svoje „elektroplány“.
Pred vyše dvomi rokmi koncern Volkswagen oznámil, že plánuje do roku 2030 vybudovať v Európe šesť tovární na výrobu batérií, čím si zaistí dostatočné dodávky pre svoje elektromobily a zároveň sa pripraví na konkurenčný boj s ostatnými výrobcami elektrických áut, akým je napríklad americká Tesla. Jedna z nových „baterkární“ mala stáť aj vo východnej Európe, ku kandidátom patrilo okrem Česka, Poľska, Maďarska aj Slovensko, aj keď sa našej krajine prisudzovali v tomto smere už od začiatku najmenšie šance.
Napokon je však všetko inak. Volkswagen svoju novú baterkáreň nepostaví ani v jednej z týchto krajín a v dohľadnej dobe ju nepostaví ani nikde inde v strednej Európe. Informoval o tom český premiér Petr Fiala po minulotýždňovom stretnutí s vrcholnými predstaviteľmi koncernu. „Ako nás Oliver Blume (generálny riaditeľ koncernu VW, pozn. redakcie)informoval, z mnohých dôvodov na strane koncernu VW, okrem iného aj z dôvodu pomalšieho rozvoja predaja elektroáut, nemôžu v tejto chvíli urobiť žiadne rozhodnutie o ďalšej gigafactory v Európe,“ uviedol Fiala Spoločnosť vo svojom vyhlásení uviedla, že pre pomalší rozvoj elektromobility v Európe zatiaľ „neexistujú obchodné dôvody“, aby o ďalších lokalitách pre novú továreň v Európe aktuálne rozhodovala. Dopyt po elektroautách nie je zatiaľ taký, aby ju potrebovala, ak sa k tejto myšlienke vráti, tak najskôr o nejaké dva až tri roky.
Okrem toho Volkswagen už skôr oznámil, že ani v domovskom Nemecku nepostaví za dve miliardy eur novú „superfabriku budúcnosti“, ktorá mala vyrábať elektromobily, hlavne model Trinity, ktorým Volkwagen plánoval ovládnuť Európu. „Bolo rozhodnuté, že nie je potrebné stavať ďalší závod vo Wolfsburgu Warmenau,“ uviedla spoločnosť vo vyhlásení a doplnila, že jej ikonický model Golf bude uvedený „do elektrickej budúcnosti“ v jej súčasnom závode vo Wolfsburgu.
Čítajte viac VW opäť prepúšťa a ohlasuje meškanie softvéru pre elektroautáNavyše už v septembri Volkswagen informoval, že v závode v Zwickau, do ktorého investoval v súvislosti s elektromobilmi 1,2 miliardy eur a z liniek tam schádzajú najdôležitejšie modely rodiny ID ako ID.3, ID.4, ID.5, ale aj Cupra Born alebo Audi Q4 e-tron prepustí 269 z 540 dočasných zamestnancov prijatých na dobu určitú. Dôvod bol prozaický – autá sa hromadia na sklade, čo znamená, že o elektromobily nie je taký záujem, ako výrobca predpokladal.
A to ešte nie je všetko. Len pred pár dňami Volkswagen oznámil, že VW prepustí 2 000 zamestnancov softvérovej divízie Cariad a vývoj novej architektúry pre elektromobily sa oneskorí o 16 až 18 týždňov. K prepúšťaniu by malo prísť postupne v rokoch 2024 a 2025.
Podľa magazínu Automobilwoche oneskorenie vývoja novej softvérovej platformy posunie aj uvedenie očakávaného elektromobilu Q6 e-tron, ktorý na trh nepríde v tomto roku, ale oficiálne bude predstavený pravdepodobne v marci 2024. tento model je pre koncern mimoriadne dôležitý, pretože je prvým vyvinutým na novej platforme PPE (Premium Platform Electric), vďaka čomu má 800-voltový systém a rýchlejšie nabíjanie časy.
Čítajte viac VW: novú fabriku v Nemecku stavať nebudeme. Trinity sa bude vyrábať v ZwickauPravdou je, že Volkswagenu v súčasnosti s elektromobilmi „príliš nejde karta“, záujem o ne precenil a to ho teraz stojí miliardy. Treba sa však na to pozrieť aj inak – tesla taktiež v posledných rokoch stála minimálne štyrikrát na hranici krachu, napokon však všetko ustála a aktuálne so svojimi elektrický modelmi doslova prevalcovala trh v USSA aj v Európe a pomerne dobre sa jej darí aj v Číne, kde si jej európski konkurenti nevedia zatiaľ poradiť s lacnou domácou konkurenciou. Ak Volkswagen toto komplikované obdobie prečká podobne ako Tesla, tak má so svojim veľkým dôrazom na kvalitu a špičkové prevedenie veľkú šancu stať sa v Európe dominantným hráčom na poli produkcie elektromobilov.