Toyota dolaďuje revolučné riadenie. Príde budúci rok

Elektrické modely Toyota bZ4X a Lexus RZ dostanú riadenie bez mechanického prepojenia medzi volantom a kolesami. Zatiaľ sa však podobné pokusy skončili fiaskom. Aj preto sa Toyota neponáhľa a systém zásadne prepracovala. Bude úspešná?

07.11.2023 14:00
debata
Revolučné riadenie One Motion Grip je zjavné už... Foto: Toyota
Toyota bZ4X Concept - 2021 Revolučné riadenie One Motion Grip je zjavné už z tvaru volantu. Natáčať sa bude v uhle 200 stupňov.

Už počas predstavenia prvej sériovej elektrickej Toyoty bZ4X automobilka sľúbila, že ako príplatkovú výbavu ponúkne revolučné riadenie steer-by-wire s názvom One Motion Grip. Ide o skutočný prelom, pretože takéto riadenie eliminuje akékoľvek mechanické prepojenie medzi volantom a kolesami. Volant len dáva povel na natočenie kolies, o ktoré sa starajú elektromotory. Doteraz sa skončili podobné pokusy fiaskom. Spomeňme Infiniti, ktoré v roku 2013 vo svojej limuzíne Q50 prišlo s riadením Direct Adaptive Steering (DSA) na podobnom princípe. Výsledok? Systém muselo z výroby pre nespoľahlivosť stiahnuť a v ostatných vozidlách použilo klasické riadenie, dokonca s hydraulickým posilňovačom, ktorý bol už v tom čase zastaraný.

Toyota bZ4X - 2022 Čítajte viac Toyota bZ4X: Prvý elektromobil Toyoty sa blíži. Poznáme už aj cenu

O to viac prekvapila Toyota, ktorá si na podobnú revolučnú zmenu trúfa. Dokonca ešte riskantnejšiu, pretože kým Infiniti použilo aspoň záložnú riadiacu tyč pre prípad zlyhania elektrického systému a malo klasický kruhový volant, v bZ4X a Lexuse RZ žiadna mechanická záloha existovať nebude a volant bude mať tvar polmesiaca. Že ide o ťažkú úlohu, nasvedčujú najnovšie informácie z Toyoty, ktorá priznala, že riadenie One Motion Grip musela zásadne prepracovať a že do výroby ho pošle najskôr koncom roka 2024, teda viac ako dva roky po predstavení spomínaných elektromobilov. Automobilka zmenila najmä „prevod riadenia“ z pôvodných 150 na 200 stupňov, pretože kratší prevod spôsoboval príliš rýchle reakcie.

Tesla S Čítajte viac Tesla sa zbláznila. Najhorší volant na svete ponúka za 1 000 dolárov

Ten nový má viac pripomínať klasické riadenie i keď ani v tomto prípade nebude nutné prehmatávať volant. Napokon, aj názov One Motion Grip dáva jasne na známosť, že má ísť o riadenie, kde sa bude zmena smeru odohrávať jedným pohybom medzi dorazmi. Odstránenie mechanického prepojenia umožňuje nová európska legislatíva. Tá ho už nepožaduje, no obmedzením je, že takéto riadenie nesmie byť súčasťou bezdrôtových aktualizácií softvéru. Po uvedení v Toyote bZ4X a Lexuse RZ sa má nový systém rozšíriť do ďalších modelov, napríklad do sériových verzií konceptov Lexus LF-ZL a LF-ZC alebo Toyoty FT-Se, ktoré sa len nedávno predstavili na autosalóne v Tokiu.

Toyota bZ4X - 2022
Toyota bZ4X - 2022
+25Toyota bZ4X - 2022

Dôvodom nástupu nového revolučného riadenia má byť bezpečnosť, komfort, ale aj možnosť vytvoriť priestrannejšie interiéry, pretože z volantu sa stane len akýsi „joystick“ bez množstva hardvéru. O to ľahšie sa budú napríklad navrhovať verzie s pravostranným a ľavostranným riadením a o to ľahšie sa bude môcť volant skryť počas autonómnej jazdy. Riadenie One Motion Grip je však len prvou fázou ďalších inovácií. Toyota totiž už pracuje na riadení Neo Steer, kde budú na volante integrované aj ovládače zrýchlenia a spomalenia. Pracovisko vodiča by tak prišlo o klasický pedál akcelerátora a o brzdový pedál. Toyota čoskoro odovzdá prototyp japonskému paralympijskému športovcovi, s ktorým spolupracuje na testovaní riadenia Neo Steer v reálnom svete a systém vďaka tomu zlepšuje.

Toyota bZ4X - 2022
Toyota bZ4X - 2022
+8Toyota bZ4X - 2022

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Lexus #steer-by-wire #Toyota Bz4X #Lesus RZ #One Motion Grip
Články podľa značiek