Len nedávno sa talianske Brembo pochválilo pokrokom vo vývoji elektronických bŕzd. A teraz prichádza na scénu nemecké ZF. Na dni mobility v Šanghaji predstavilo takzvané suché brzdy. V takomto brzdovom systéme už totiž nie je potrebná brzdová kvapalina. Brzdový tlak sa nevytvára tlakom kvapaliny v hydraulickom systéme, ale elektromotormi. Brzdové signály z pedála do elektromotora sa tiež prenášajú čisto elektricky. V porovnaní s konvenčnými brzdovými systémami umožňuje nový brzdový systém kratšiu brzdnú dráhu a nižšie náklady na údržbu.
Pri automatickom núdzovom brzdení môže byť brzdná dráha pri rýchlosti 100 km/h až o deväť metrov kratšia ako pri bežných brzdách. Okrem toho môžu elektromobily vybavené takýmito brzdami dosiahnuť až o 17 percent dlhší dojazd vďaka účinnejšej rekuperácii brzdnej energie. Najmä pri suchých brzdových systémoch môžu byť zvyškové brzdné momenty, ktoré vznikajú pri konvenčných brzdových systémoch v dôsledku minimálneho kontaktu medzi brzdovými doštičkami a brzdovými kotúčmi, znížené takmer na nulu.
Čítajte viac Brembo Sensify: Tieto brzdy zmenia svet áutVýsledkom je ešte menej emisií pevných častíc v dôsledku oderu bŕzd. Tento nižší odpor počas jazdy zároveň šetrí energiu. Elektronické brzdy tiež znamenajú výrazne nižšie náklady na montáž a logistiku už pri výrobe vozidla, keďže systém pozostáva z menšieho počtu dielov. A užívateľ zas ťaží z nižších servisných nákladov, pretože odpadá výmena brzdovej kvapaliny. ZF pritom sľubuje, že aj bez mechanického prepojenia medzi pedálom a brzdami má byť pocit z brzdenia rovnaký ako pri hydraulickej brzde.
Bezpečnosť je zaistená zdvojením všetkých prepojení a systémov, ako je to bežné aj v letectve. Výrobcovia áut sa pritom môžu rozhodnúť, či dajú prednosť čisto elektrickému systému, alebo takzvanému hybridnému. Napríklad kombinácii hydraulických bŕzd vpredu a elektronických vzadu. Nové brzdy sa tiež ľahšie integrujú do elektronicky riadených podvozkov, čo znamená spoluprácu so systémami, ktoré ovládajú priečnu aj pozdĺžnu dynamiku vozidla. O to lepšia je potom stabilita auta pri vyšších rýchlostiach.
Kedy uvidíme nové brzdy v sériových autách ZF zatiaľ neprezradilo. Konkurenčné Brembo ohlásilo nástup revolučných bŕzd na rok 2025. Uvidíme, kto z týchto dodávateľov komponentov do automobilového priemyslu zvíťazí a zapíše sa do histórie ako prvý, ktorý technológiu doviedol do komerčnej fázy. V každom prípade očakávame premiéru v ponuke niektorej z prémiových značiek. Nové brzdy budú totiž nielen lepšie ale aj drahšie. Aspoň z počiatku. Časom by sa mohli rozšíriť aj do lacnejších áut, tak ako to bolo pred rokmi s ABS.