Prichádza revolúcia: Northvolt vyvinul batériu bez lítia, kobaltu, niklu aj grafitu

Nové sodíkovo-iónové batérie sú nielen ekologickejšie, ale navyše aj stabilnejšie a bezpečnejšie než súčasné lítiovo-iónové batérie.

23.11.2023 14:00
Northvolt sodium-ion battery N web Foto:
Northvolt predstavil svoje sodíkovo-iónové batériové články.
debata

Švédsky výrobca batérií Northvolt (ich jediný čisto európsky výrobca) vyvinul svoju prvú sodíkovo iónovú batériu. Tento typ batérií sa právom označuje ako revolučné, pretože ide o technológiu, ktorá by mohla radikálnym spôsobom znížiť závislosť Európy od niektorých vzácnych, respektíve kritických surovín, pričom na jej základe vzniká nová generácia batérií, určených aj pre elektromobily.

Aby sme boli presní – v sodíkovo-iónových batériách nepotrebujete žiadne lítium, kobalt, nikel a ani grafit. Navyše Northvolt tvrdí, že jeho nové sodíkovo-iónové batériové články majú v porovnaní s existujúcou konkurenciou najväčšiu energetickú hustotu – až 160 watthodín na kilogram.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia. Premiéra 19. 10. 2023.

To zatiaľ nie je žiadny extrém, takže prvé sodíkovo-iónové batérie sú určené predovšetkým na skladovanie energie, keď sa tak veľmi ako pri elektromobiloch neráta každý kilogram navyše. Ich budúce generácie by však mali mať takú energetickú hustotu, že budú plnohodnotnou náhradou lítiovo-iónových batérií v elektrických autách.

„Naša sodíkovo-iónová technológia je viac vhodná na dlhšie ukladanie energie, než batérie s odlišným chemickým zložením, navyše pri nižších nákladoch,“ uviedol pri jej predstavení generálny riaditeľ Nortvoltu Peter Carlsson.

volvo bateria Čítajte viac Koľko stoja batérie nových elektrických áut? Z ich cien sa ľahko zatočí hlava

V súčasnosti v oblasti batériovej chémie prebieha menšia revolúcia, v ktorej sa hľadá vhodná alternatíva pre súčasné lítiovo-iónové batérie. V hre sú anódy novej generácie s odlišným chemickým zložením, polovodičové batérie (s pevným elektrolytom) a sodíkovo-iónové batérie. Cieľ je jasný – treba vymyslieť technológiu, umožňujúcu lacnejšie a efektívnejšie nabíjanie elektrických áut.

O tom, že sodíkovo-iónové batérie zrejme čaká veľká budúcnosť, svedčí aj fakt, že na ich vývoj vytvorí Northvolt spoločný podnik s čínskou automobilkou BYD, cieľom je vybudovať fabriku na ich výrobu v čínskom meste Xuzhou. BYD pritom nie je „len tak nejaký“ partner, ide totiž o najsilnejší čínsky automobilový koncern. Spoločná investícia presiahne 1,3 miliardy eur a jej cieľom je najväčšia fabrika na sodíkovo-iónové batérie na svete.

Pruská biela - v skutočnosti je modrá, ide o... Foto: Northvolt
1700486405-prussian-white-sodium-ion Pruská biela - v skutočnosti je modrá, ide o materiál s vysokým obsahom železa a sodíka.

Nové batérie Northvoltu využívajú pevné anódy na báze uhlíka a katódy s využitím materiálu, nazvaného Pruská biela (Prussian White – PW) s vysokým obsahom sodíka. Pruská biela je spolu s Berlínskou zelenou špecifickou zlúčeninou, odvodenou zo známejšej Pruskej modrej, čo je hexakyanoželeznatan draselný, využívaný hlavne ako farbiaci pigment. Tieto nové batérie sú podľa Northvoltu zároveň ekologickejšie, než klasické li-ion batérie. A čo je ešte dôležitejšie – pri vysokých teplotách sú aj stabilnejšie a bezpečnejšie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #batérie pre elektromobily #Northvolt #lítiovo-iónové batérie #sodíkovo-iónové batérie #batérie s pevným elektrolytom
Články podľa značiek