Nejde to Honde, Citroënu, Fordu ani Jaguaru: Takto sa predávajú autá v Európe

V októbri po prvýkrát v histórii prekonal kumulatívny predaj elektromobilov predaj áut s naftovými motormi.

28.11.2023 06:00
VW vyroba Foto:
Volkswagen zostáva v Európe bezkonkurenčne najsilnejšou automobilovou značkou.
debata (20)

V októbri sa v Európe autá predávali opäť dobre, trh v medziročnom porovnaní rastie kontinuálne už 15 mesiacov. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že v minulom mesiaci registrácie nových áut vzrástli o 14,6 percenta na 855 484 áut.

Dôležité je, že výrazne, dvojciferným tempom, rástli tri zo štyroch najväčších automobilových trhov: francúzsky (+21,9 percenta), taliansky (+20 percent) a španielsky (+18,1 percenta). Výnimkou bol nemecký trh, kde rast nedosiahol ani 5 percent. Súvisí to hlavne s postupným obmedzovaním dotácií na firemné a aj súkromné autá.

Má slovo policajta väčšiu váhu ako vaše?
Video
Policajt vám priestupok musí dokázať, nestačí len jeho tvrdenie.

Zaujímavý je pohľad na kumulatívny predaj za prvých desať mesiacov tohto roku. Počas nich sa registrácie nových áut zvýšili o 16,7 percenta, čo predstavuje takmer deväť miliónov zaregistrovaných nových áut. Počas tohto obdobia rástli všetky trhy v EÚ s výnimkou jediného – maďarského.

Pri elektromobiloch síce objednávky postupne slabnú, no predaj za prvých desať mesiacov dosiahol historický míľnik. Aj keď už niekoľkokrát pri mesačných registráciách boli na tom čisté elektromobily lepšie ako diesle, tak v kumulatívnych číslach s naftou zatiaľ vždy prehrávali. Až do októbra. Po prvých desiatich mesiacoch je kumulatívny predaj elektrických áut v Európe po prvýkrát v histórii vyšší, než predaj áut s naftovým motorom.

Kia-Sportage-2022-1600-11 Čítajte viac Toyota proti všetkým: Toto je TOP 15 SUV a crossoverov na Slovensku

Konkrétne to znamená, že v októbri vzrástol trhový podiel čistých elektromobilov (BEV) na 14,2 percenta, pred rokom bol pritom rovných 12 percent. Ich podiel od začiatku roka do konca októbra predstavuje rovných 14 percent, čím po prvý raz prekonal kumulatívny podiel nafty. Nie zas nejako razantne – o jedinú desatinu percenta (podiel nafty za 10 mesiacov je 13,9 percenta). Hybridy (bez plug-in hybridov, čo je samostatná kategória) si zaistili druhé miesto s takmer 26-percentným podielom, na trhu stále dominujú benzínové autá, ich trhový podiel v tomto roku je zatiaľ takmer 36 percent.

A keď sme už spomenuli plug-in hybridy: ich predaj klesol minulý mesiac medziročne o 5 percent na 72 002 kusov. Napriek výraznému nárastu v Belgicku (+70,2 %) a Francúzsku (+34,2 %) to nestačilo na kompenzáciu poklesu Nemecka (-49 percent, kvôli rušeným dotáciám), doteraz najväčšiemu trhu pre tento typ áut. V dôsledku toho sa trhový podiel plug-in hybridov v októbri znížil z 10,2 percenta na 8,4 percenta. Kumulatívne za desať mesiacov dosahuje len 7,6 percenta, čo je približne polovica trhového podielu elektromobilov.

zväčšiť Registrácie nových áut v EÚ za posledných 12... Foto: ACEA
acea1023 Registrácie nových áut v EÚ za posledných 12 mesiacov.

Keďže automobilový trh rastie, niet divu, že rastú registrácie takmer všetkým automobilkám z nášho rebríčka Top 15. V medziročnom porovnaní najviac Škode a Audi, ktoré si navyše vymenili pozície a po prvých desiatich mesiacoch sa mladoboleslavská automobilka dostala do prvej päťky.

Ak sa pozrieme do kompletného rebríčku, treba vyzdvihnúť ešte dve značky – Teslu, ktorá vďaka agresívnej cenovej politike medziročne zvýšila svoje predaje v EÚ takmer o 133 percent a za prvých desať mesiacov predala 217 394 áut. Druhou je Alfa Romeo, ktorú už mnohí „odpisovali“. Vyzerá to tak, že sa jej napokon podarí vstať z mŕtvych. Tento rok už predala takmer 40-tisíc áut, čo je skoro 80-percentný medziročný nárast.

V prvej 15-ke sú len tri automobilky – Ford, Fiat a Citroën – v červených číslach, aj to minimálne. Najväčší medziročný pokles z nich eviduje Ford – a to o 1,4 percenta. Mimo prvej pätnástky však máme značky, ktorý sa darí oveľa menej.

Honda za 10 mesiacov tohto roku dokázala predať v Európe len necelých 27-tisíc áut, čo značí takmer 23-percentný medziročný pokles. Ešte vyšší, skoro 26-percentný, evidujeme pri Mitsubishi, ktoré na trhu v EÚ dokázalo umiestniť len 32 000 nových áut. Jaguar klesá dlhodobo, ale pri predaji menej ako 9-tisíc áut v EÚ za 10 mesiacov (medziročný pokles o vyše 14 percent), je to už pre túto značku zdvihnutý varovný prst.

V ďalšej časti článku nájdete prehľadný rebríček top 15 automobilových značiek v EÚ aj s predanými kusmi a medziročným porovnaním.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut v Európe #TOP 10 áut #najpredávanejšie autá v Európe
Články podľa značiek