Honda plánuje vodíku veľkú budúcnosť. Avizuje nové palivové články

Honda ešte nestihla poriadne prehovoriť na poli elektromobilov, zato už plánuje novú kariéru pre vodíkové autá.

27.11.2023 12:00
Honda - nový vodíkový pohon FCEV Foto:
Nová vodíková technológia Hondy má byť o dve tretiny lacnejšia ako tá súčasná a má mať dvojnásobnú životnosť.
debata

Honda má vďaka dvom generáciám modelu FCEV Clarity dlhoročné skúsenosti s výrobou elektromobilov poháňaných palivovými článkami. Pre nedostatočnú vodíkovú infraštruktúru sa však z Clarity nestal a ani sa nemohol stať komerčný úspech. Posledná Honda Fuell Cell zišla z liniek v roku 2021, teda pred dvoma rokmi. Honda to ale nevzdáva. Už na budúci rok chce zaútočiť vodíkom tretíkrát a trochu inak ako doposiaľ. Oznámila totiž prelom vo vodíkovej technológii, ktorý znamená aj zmenu filozofie.

Honda CR-V 2,0 Hybrid - tets 2023 Čítajte viac Test: Honda CR-V 2,0 e:HEV – ‘Vymakaný‘ hybrid a klasická štvorkolka

Premiéru bude mať v novej generácii SUV CR-V. Zásadnou zmenou je, že nové riešenie má byť až o 66 % lacnejšie ako to súčasné a má mať dvojnásobnú životnosť. Vodík uskladnený v dvoch nádržiach, v jednej pod zadnými sedadlami a jednej pod prednou kapotou, bude napájať palivový článok v stredovom tuneli. Ten sa totiž podarilo Honde výrazne zmenšiť. Okrem toho bude vozidlo disponovať aj li-ion akumulátorom nabíjateľným z externých zdrojov. Pôjde teda o akýsi vodíkový plug-in hybrid.

Predstaví sa v Honde CR-V. Tá bude vlastne... Foto: Honda
Honda - nový vodíkový pohon FCEV Predstaví sa v Honde CR-V. Tá bude vlastne vodíkovým plug-in hybridom.

Táto zmena znamená, že vodíkové CR-V nebude odkázané na riedku sieť vodíkových čerpacích staníc. Tak ako každý elektromobil ho budú môcť majitelia nabíjať doma alebo na verejných nabíjacích staniciach. Zároveň to predĺži dojazd. Honda navyše sľubuje, že do konca dekády zníži cenu technológie o ďalšiu polovicu a opäť zdvojnásobí jej životnosť. Ak vychádzame z parametrov Clarity, potom by nový palivový článok mal vydržať 32 rokov a zvládnuť bez problémov 640 000 kilometrov. Okrem CR-V dostane neskôr vodíkový pohon aj úžitkové vozidlo Isuzu.

Chevrolet Bolt EV - 2017 Čítajte viac GM a Honda zastavili projekt lacných elektromobilov. Bol nad ich sily

Honda tiež s palivovými článkami počíta v stavebných strojoch či stacionárnych generátoroch. Uvidíme, ako sa presadí. V súčasnosti by skôr potrebovala skutočne konkurenčný elektromobil. Jej prvý pokus s Hondou e bol totiž fiaskom a nedávno oznámila aj ukončenie projektu vývoja lacného elektromobilu s koncernom General Motors. Záchrancom sa má stať kompaktné elektrické SUV e:Ny1, čo bude elektrický derivát známej Hondy HR-V. Honda pri nej sľubuje dojazd približne 400 km. Okrem toho plánuje do konca dekády aj ďalšie elektromobily, vyvíjané v spolupráci so Sony a LG.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Honda #palivové články #vodík #Honda CR-V #Honda Clarity Fuel Cell
Články podľa značiek