Honda má vďaka dvom generáciám modelu FCEV Clarity dlhoročné skúsenosti s výrobou elektromobilov poháňaných palivovými článkami. Pre nedostatočnú vodíkovú infraštruktúru sa však z Clarity nestal a ani sa nemohol stať komerčný úspech. Posledná Honda Fuell Cell zišla z liniek v roku 2021, teda pred dvoma rokmi. Honda to ale nevzdáva. Už na budúci rok chce zaútočiť vodíkom tretíkrát a trochu inak ako doposiaľ. Oznámila totiž prelom vo vodíkovej technológii, ktorý znamená aj zmenu filozofie.
Čítajte viac Test: Honda CR-V 2,0 e:HEV – ‘Vymakaný‘ hybrid a klasická štvorkolkaPremiéru bude mať v novej generácii SUV CR-V. Zásadnou zmenou je, že nové riešenie má byť až o 66 % lacnejšie ako to súčasné a má mať dvojnásobnú životnosť. Vodík uskladnený v dvoch nádržiach, v jednej pod zadnými sedadlami a jednej pod prednou kapotou, bude napájať palivový článok v stredovom tuneli. Ten sa totiž podarilo Honde výrazne zmenšiť. Okrem toho bude vozidlo disponovať aj li-ion akumulátorom nabíjateľným z externých zdrojov. Pôjde teda o akýsi vodíkový plug-in hybrid.
Táto zmena znamená, že vodíkové CR-V nebude odkázané na riedku sieť vodíkových čerpacích staníc. Tak ako každý elektromobil ho budú môcť majitelia nabíjať doma alebo na verejných nabíjacích staniciach. Zároveň to predĺži dojazd. Honda navyše sľubuje, že do konca dekády zníži cenu technológie o ďalšiu polovicu a opäť zdvojnásobí jej životnosť. Ak vychádzame z parametrov Clarity, potom by nový palivový článok mal vydržať 32 rokov a zvládnuť bez problémov 640 000 kilometrov. Okrem CR-V dostane neskôr vodíkový pohon aj úžitkové vozidlo Isuzu.
Čítajte viac GM a Honda zastavili projekt lacných elektromobilov. Bol nad ich silyHonda tiež s palivovými článkami počíta v stavebných strojoch či stacionárnych generátoroch. Uvidíme, ako sa presadí. V súčasnosti by skôr potrebovala skutočne konkurenčný elektromobil. Jej prvý pokus s Hondou e bol totiž fiaskom a nedávno oznámila aj ukončenie projektu vývoja lacného elektromobilu s koncernom General Motors. Záchrancom sa má stať kompaktné elektrické SUV e:Ny1, čo bude elektrický derivát známej Hondy HR-V. Honda pri nej sľubuje dojazd približne 400 km. Okrem toho plánuje do konca dekády aj ďalšie elektromobily, vyvíjané v spolupráci so Sony a LG.