Podnikať v oblasti elektromobilov je náročné. Len nedávno sme informovali o tom, že na okraji priepasti sa ocitla americká automobilka Lucid. V najlepšej kondícii nie sú ani spoločnosti Fisker či Rivian a taký holandský startup Lightyear to má už za sebou. Do kasy sa ale z elektromobilov nehrnú peniaze ani veľkým a silným spoločnostiam. Ford priznal plánovanú tohtoročnú stratu na elektromobiloch vo výške 4,5 miliardy dolárov. A teraz sa pridáva koncern General Motors, ktorý, samozrejme, sekeru z elektrických áut, zvlášť z jeho Boltu síce ustojí, ale v rýchlosti nástupu nových elektrických áut radšej zaťahuje brzdu.
Čítajte viac Lucid: Výrobca najdokonalejšieho elektromobilu sveta bankrotujeŠéfka spoločnosti Mary Bara oznámila, že GM odkladá príchod nových kľúčových elektrických modelov ako Chevroletu Equinox EV, Chevroletu Silverado EV a Chevroletu Sierra EV. Prvého o niekoľko mesiacov a tých zvyšných minimálne o rok. Navyše cena Equinoxu EV, čo je elektrický hatchback nižšej strednej triedy, vzrastie z ohlásených 30 000 na 35 000 dolárov. Okrem toho tu máme ďalšiu zaujímavú správu. Po roku a pol sa GM rozchádza s japonskou Hondou v projekte vývoja lacných elektromobilov s cenou do 30 000 dolárov. Platí totiž, že čím menší elektromobil je, tým drahší je v porovnaní s podobne veľkým autom so spaľovacím motorom a tým ťažšie je na ňom zarobiť.
Čítajte viac Čínsky zázrak? Nie, Nio prerába na každom elektromobile 33-tisíc eurA ako sa zdá, je to takmer nemožné, i keď Stellantis predstavil nedávno svoj ambiciózny Citroën ë-C3 za 23 300 eur. Honde a GM sa to ale zjavne nepodarilo. Partneri zistili, že napriek rozdeleniu nákladov bude ich nová platforma, na ktorej chceli už v roku 2027 vyrábať milión lacných elektrických áut, nerentabilná. Šéf Hondy Toshihiro Mibe pre Bloomberg povedal: „Po tom, čo sme celý zámer rok študovali, sme dospeli k záveru, že by to bol veľmi komplikovaný biznis, a tak s vývojom dostupného elektromobilu nateraz končíme. Tento projekt bol zrušený.“ Hlavným dôvodom mali byť vysoké náklady a krátky dojazd spolu s meniacim sa trhovým prostredím.
Čítajte viac Sen o solárnom aute skončil bankrotom. Nedokončené kusy mieria do dražbyNapriek tomu vraj obe značky ostávajú oddané vízii lacného elektromobilu, budú ho však vyvíjať samostatne. Uvidíme, Honda sa už na jednom elektromobile popálila. Len po troch rokoch zastavila výrobu ambicióznej Hondy e. Nehovoriac o General Motorse s jeho elektrickým Boltom, na ktorom prerobil približne dve miliardy dolárov po tom, čo musel v takmer 142 000 predaných exemplároch vymeniť batérie v rámci záruky. Príliš často totiž dochádzalo k „tepelným incidentom“, čo je diplomatický názov pre požiar. Ako inak, na svedomí ich mali práve akumulátory.
Čítajte viac Pôjdu ku dnu vo veľkom. Čínu čaká vlna krachov menších elektromobiliek