Sen o solárnom aute skončil bankrotom. Nedokončené kusy mieria do dražby

Ešte vlani sa zdalo, že revolúcia je na dosah. Teraz je všetko inak. Auto, ktoré malo prejsť 11-tisíc kilometrov ročne len vďaka slnečnej energii, je históriou. Posledné rozostavané kusy elektromobilov Lightyear poputujú na dražbu.

18.04.2023 14:00
debata (1)
Nad týmto úžasným elektromobilom so solárnymi... Foto: Troostwijk Auctions
Lightyear Atlas Technologies - dražba po bankrote Nad týmto úžasným elektromobilom so solárnymi článkami sa stiahli čierne mračná.

Výroba elektromobilov nie je prechádzka rúžovou záhradou. Ukázalo sa to už mnohokrát. Napríklad, keď to pred troma rokmi „zabalil“ s projektom elektromobilu britský miliardár a vynálezca James Dyson. Po jeho elektrickom SUV N526 ostali straty vo výške približne 500 miliónov libier. Dospel k záveru, že aby bol podnik v pluse, musel by každý exemplár predávať za viac ako 150-tisíc libier, čo považoval za nereálne. Čosi podobné sa teraz odohralo s holandskou spoločnosť Lightyear so sídlom v Helmonde, ktorú v roku 2016 založili Arjo van der Ham, Koen van Ham, Lex Hoefsloot, Martijn Lammers a Qurein Biewenga.

Lightyear 0 - 2022 Čítajte viac Lightyear 0: Holandský zázrak ide do výroby. Nabiť ho stačí raz za dva mesiace

Tá doslova očarila svet elektromobilom Ligthtyear 0, prvým elektromobilom, ktorý chcel vo veľkom využívať slnečnú energiu. Preto na jeho karosériu firma nainštalovala fotovoltaické panely s plochou piatich štvorcových metrov. Lightyear sľuboval, že pri ideálom počasí zabezpečí tento dodatočný zdroj energie ročne až 11 000 km jázd zdarma. To aj vďaka mimoriadnej efektivite. Veď nádherný aerodynamický fastback mal koeficient odporu vzduchu len 0,175, rekordný v histórii automobilovej výroby. Podnik získal po predstavení približne 40 000 objednávok. Lenže pôvodne odhadovaná predajná cena sa zvýšila zo 100-tisíc eur na astronomických 250-tisíc eur! To zamiešalo kartami aj počtom zákazníkov.

lightyear-2021-01-min Čítajte viac Elektrokrachy: Top 8 elektromobiliek, ktoré mali silné reči a napokon neprežili

Výrobu spustil Lightyear vo Fínsku v novembri minulého roka. Produkciou poveril fínsku spoločnosť Valmet Automotive. Lenže netrvala dlho. Linky sa zastavili po pár dňoch. Dôvodom bol bankrot materskej spoločnosti Atlas Technologies z Holandska, ktorá mala pod palcom aktivity Lightyearu. Samotná značka Lightyear síce ešte existuje, ale veľa šancí na úspech už nemá. Aby totiž Atlas Technologies splatila aspoň zvyšok pohľadávok investorov, ktorí projektu uverili, rozpredáva svoj majetok. K dispozícii je všetko – od nábytku z bývalých kancelárií, cez funkčné prototypy Lightyearu 0, rozostavané exempláre, ktoré sa už nedočkali finalizácie až po batériové pakety.

Lightyear Atlas Technologies - dražba po bankrote
Lightyear Atlas Technologies - dražba po bankrote
+9Lightyear Atlas Technologies - dražba po bankrote

Ponuku nájdete na stránke aukčného domu Troostwijk Auctions. Zaujímavé je, že o pozostatky je veľký záujem. Napokon, ide o veľmi nezvyklú dražbu. Vzhľadom na minimum dokončených kusov sa môže stať z Ligtyearu zberateľská rarita. Ak máte záujem, pozrite sa na stránky aukčnej spoločnosti.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Lightyear #Lightyear 0
Články podľa značiek