Elektromobily majú množstvo úskalí. Od relatívne krátkeho dojazdu, cez vysokú nákupnú cenu až po komplikácie pri nabíjaní. No najväčším rizikom na strane zákazníka je rýchla strata hodnoty. To znamená, že rozdiel medzi tým, za čo elektromobil kúpite a po rokoch predáte, je väčší ako pri autách na benzín či naftu. Dôvodom je zväčša degradácia drahej batérie. Jej výmena či oprava je pritom nerentabilná. Len si predstavte, že by ste do desaťročného auta so spaľovacím motorom investovali 15 000 alebo dokonca 25 000 eur.
Čítajte viac Prvá jazda: Kia EV9 GT-line – diaľničný krížnik dá 300 km aj v mrazochVie to aj Kia, ktorá len nedávno uviedla na trh svoj najdrahší model – elektrické SUV EV9, ktoré sama charakterizuje ako vlajkovú loď. Preto chce zákazníkom ponúknuť viac istoty formou programu garantovanej výkupnej ceny. Je to sympatické, pretože sa tým zaväzuje zdieľať riziká spolu so svojimi klientmi. Jednoducho ich nenechá napospas trhu s ojazdenými elektromobilmi, ktorého vývoj ťažko predvídať. Už len preto, že je ich v ponuke stále málo. Tento program odštartuje Kia v Austrálii v polovici budúceho roka.
Čítajte viac Kia EV3 a EV4 Concept: Elektrické portfólio sa rozrastie o kompaktné modelyZákazník sa teda rozhodne, či si auto po stanovenom termíne ponechá, alebo ho vráti Kii, ktorá auto odkúpi za vopred dohodnutú sumu, prípadne ho vymení za inú Kiu. Podrobnosti zatiaľ nie sú známe. Nevieme teda, akú zostatkovú hodnotu chce Kia garantovať. Bude zodpovedať strate hodnoty jej ojazdených spaľovacích áut, ktoré predáva vo vlastnej sieti, alebo skôr dnešnej smutnej realite na trhu ojazdených elektromobilov? V každom prípade riskuje, pretože ak nastaví výkupné ceny zle, bude to znamenať straty na jej strane.