Kia EV9 je novou vlajkovou loďou kórejskej značky. A na známosť to dáva aj rozmermi. Ak ju náhodou uvidíte stáť vedľa Sorenta, teda pri doterajšom vrchole Kie, rýchlo pochopíte, že ide o obrovský kus auta. Na dĺžku má 5 010 mm na šírku bez zrkadiel 1980 mm a na výšku 1 780 mm. Je teda o 20 centimetrov dlhšia a o osem širšia aj vyššia. Sorento deklasuje aj rázvorom náprav s megalomanskou hodnotou 3 100 mm, čo je až o 285 mm viac. Nezaostávajú ani 21-palcové disky kolies, ktoré sú súčasťou nami testovanej verzie GT-line First Edition. Navyše, obuté na relatívne vysokom profile pneumatík (285/45), takže celkový priemer kolies je naozaj obrovský. Ak si ale myslíte, že veľké elektrické SUV s masívnym pontónom, kolmou maskou a množstvom hranatých línií je aerodynamickou katastrofou, ste na omyle.
Futuristická aj aerodynamická
EV9 má vďaka hladkým plochám, trojrozmernému krytu podvozka, ktorý má vpredu konkávny a vzadu konvexný tvar, výsuvným kľučkám, aktívnym klapkám v sacích otvoroch, aerodynamický optimalizovaným kolesám či veľkému strešnému spojleru nečakane nízky koeficient odporu vzduchu Cd 0,28. To je asi najlepší príklad dizajnovej filozofie Kie, ktorá sa snaží o “jednotu protikladov“. Na ceste si EV9 nemôžte nevšimnúť. Jej futuristický vzhľad sa totiž veľmi nelíši od rovnomenného konceptu z roku 2021. Klobúk dole. Chýba len „hviezdna“ maska so sústavou diód, ktorú síce EV9 mať môže, ale kvôli legislatíve zatiaľ nie v Európe. Kia vraj bojuje, aby sa jej podarilo presadiť túto vychytávku aspoň v najvýkonnejšej verzii GT, na ktorú si ešte chvíľu počkáme. No aj súčasná svetelná technika stojí zato. Verzia GT-line je vybavená v sérii novými vertikálnymi matrixovými reflektormi.
Nemajú síce 2,8 milióna pixelov ako Mercedes-Benz EQS SUV, ale aj 32 diód dokáže cestu nádherne osvietiť a vytvárať tmavé tunely proti oslňovaniu. A najmä, ide o veľký pokrok v porovnaní s málo výkonnými svetlami v EV6. Škoda, že matrixové reflektory sú len súčasťou verzie GT-line. V základnej úrovni Earth ich nie je možné dokúpiť a nie sú ani na zozname úvodnej série Earth First Edition. Zaujímavú grafiku majú aj zadné LED svetlá, ktoré zbiehajú vysoko do stĺpikov. Vraj ide o „hviezdnu mapu“. Nech v nich už ale vidíte čokoľvek, EV9 si ani v noci s iným autom nezmýlite. To, že ide o SUV, naznačuje najmä výrazná plastová ochrana podvozka. Svetlá výška je ale len skromných 177 mm, čo znamená pri extrémne dlhom rázvore, ešte o 20 cm dlhšom ako pri EV6, aj skromné prejazdové uhly. EV9 ale nechce byť off-roadom, skôr diaľničným rodinným krížnikom.
Pre šiestich aj siedmich
To pochopíte aj pri pohľade do kabíny, ktorá má štandardne tri rady sedadiel. Vyberať môžete 6-miestne prevedenie (2 +2+2), 7-miestne, alebo 6-miestne s protismerne otočnými sedadlami druhého radu. My sme mali na palube šesť sedadiel, čo uľahčuje prístup k tým v treťom rade cez uličku. Začnime však dizajnom. Neočakávajte precíznosť v štýle Stingeru alebo Sorenta. Toto je elektromobil, ktorý demonštruje svoju ekologickú povahu aj výberom udržateľných materiálov, napríklad textílií z recyklovaných PET fliaš a podobne. Takže v kontexte s pozíciou vlakovej lode sa vám možno budú zdať niektoré plasty trochu lacné, najmä ak majú veľké plochy. A aby udržala Kia cenu na akceptovateľnej úrovni, musela tiež trošku šetriť. To ale nie je výčitka, vo verzii GT-line je všetko pekne zladené. Výsledkom je moderná a extrémne vzdušná kabína. Atmosféru dotvára čierny strop.
Horizontálna palubovka nesie až tri displeje. Dva 12,3-palcové Kii totiž nestačili a tak pridala tretí medzi nimi s uhlopriečkou päť palcov. Napríklad pre nastavenie klimatizáciu, čo vás odbremeňuje od pátrania v košatom menu. Škoda, že je v zákryte nového volantu. Nie vždy je na tento displej vidieť. Oceňujeme však, že Kia použila matný povrch displejov, ktoré sú odolné voči odleskom ale aj odtlačkom prstov. K ergonomickým chybičkám musíme pripočítať štartovacie tlačidlo na voliči „prevodovky“, ktorý je na stĺpiku riadenia, teda pod volantom a tlačidlá voľby jazdných režimov na volante, úplne mimo dosah prstov. Prečo? Veď EV6 má tieto funkcie priamo pri ramene, takže aj počas jazdy je voľba módov jednoduchá a intuitívna bez nutnosti odpútať zrak od vozovky. Samotný infotainment pracuje rýchlo a má peknú grafiku.
Prezerať si na ňom môžete napríklad podrobné štatistky o spotrebe energie alebo využiť inteligentný plánovač trás s optimálnymi zastávkami na nabíjanie, tak aby ste sa do cieľa dostali čo najrýchlejšie. Samozrejmosťou je aktualizácia softvéru vzduchom, vzdialený prístup k autu či digitálny kľúč. Čo však poteší ešte viac, Kia ponechala aj trošku hardvéru. Stále tu máte mechanické ovládače na zmenu teploty alebo hlasitosti rádia. Predné sedadlá sú veľmi pohodlné, ventilované, masážne a dokonca s výsuvnou opierkou na lýtka, ktorá sa zíde napríklad pri nabíjaní. Pocit nadvlády nad týmto kolosom umocňuje výhľad na obrovskú kapotu. Potešia aj veľké odkladacie priestory v stredovom boxe alebo vo dverách. No ešte viac sa vám bude páčiť v druhom rade. Aj tu sú sedadlá pne polohovateľné, ventilované a vyhrievané. Relax zaručený. Nechýbajú USB porty ani nastavenie klimatizácie.
Variabilita ako v MPV
No a zlé to nie je ani v treťom rade. Ten vyklopíte aj sklopíte elektricky tlačidlami v batožinovom priestore. Samozrejme, nepočítajte s komfortom v tých prvých dvoch, ale v rámci konkurencie je EV9 v tomto smere absolútnym lídrom. Pomôže tiež posunutie stredných sedadiel vpred. Naplno sa tu prejavia výhody veľkých rozmerov a vodorovnej podlahy. Aj zadné sedadlá sú vybavené úchytmi Isofix. Najlepšie sa k nim dostanete cez uličkou, ale dá sa to aj odklopením druhého radu, opäť elektricky. A kufor? Ten má v štvor-, alebo v 5-miestnom usporiadaní 315 litrov. Pod jeho podlahou je ešte priestor na kazetu s plató. Jej odkladanie či vyberanie dá však trošku zabrať. Musíte totiž demontovať plastovú krytku. Ak zložíte aj operadlá druhého radu, mimochodom tiež komfortne elektrickou poistkou priamo z batožinového priestoru, zmení sa EV9 na „dodávku“ s využiteľným objemom 2 318 litrov.
A to má ešte EV9 v porovnaní s oveľa drahšími modelmi, ako Mercedes-Benz EQS SUV či BMW iX druhý batožinový priestor pod prednou kapotou. Vo verzii so zadným náhonom je to 90 a v našej verzii GT-line 50 litrov. Aj tak to stačí na odloženie dvoch káblov či lekárničky. Skvelé, pretože zvyčajne káble nie je kde dať a v kufri zavadzajú. „Pikoškou“ je bezpečnostná poistka v tomto miniatúrnom batožinovom priestore. Je vraj výsledkom nehody, keď sa malé dieťa zavrelo do predného kufra a nedokázalo sa dostať von. A ešte jedna poznámka, aby sa mohli počas jazdy vzájomne rozprávať všetci cestujúci, je EV9 vybavené „intercomom“, ktorý prenáša hlas spredu dozadu a naopak.