Predošlá generácia e-Nira možno patrila k pomerne nenápadným autám, no kto e-Niro poznal, nedal naň dopustiť. Bolo to nesmierne praktické auto so slušnou cenou. Ak sa vám podarilo získať koncom roka 2019, keď prišlo na trh, dotáciu 8 000 eur, bol to obchod života, aspoň vo svete elektromobilov. Dnes tu máme novú generáciu, hoci medzičasom Kia predstavila celkom novú EV-šestku s 800 V batériou a pekelne rýchlym nabíjaním. Niro to ale neohrozilo, pretože na rozdiel od EV6 je v ponuke stále ako hybrid a plug-in hybrid a jeho čisto elektrická verzia predstavuje lacnejšiu cestu k elektromobilite. Možno aj preto Kia naordinovala Niru EV, ako sa dnes oficiálne volá, skôr dizajnovú a digitálnu revolúciu, než tú technologickú. Platforma K3 Niru totiž ostala, rovnako ako 400 V batéria či výlučne predný náhon s prakticky identickým elektromotorom.
Zvonka na nepoznanie
Navonok by ste ale spojitosť s predošlou generáciou typovali len ťažko. Karoséria je úplne nová. Niro dokonca narástlo o 60 mm do dĺžky, o 20 do šírky a je o 10 mm vyššie. Modulárnosť platformy tiež umožnila predĺžiť rázvor na 2 720 mm, čo je o dva centimetre viac. Dizajn je inšpirovaný konceptom HabaNiro. Vidieť to najmä na zadných bumerangových stĺpikoch lemovaných vertikálnymi svetlami, ktoré sa tiahnu od strechy až k blatníkom. V skutočnosti však ide o vymeniteľný plastový diel. Na výber máte šesť farieb. My sme mali stĺpiky čierne, čo nie je veľmi šťastné, pretože splývajú s plochou okien a čiernou plastovou ochranou spodných partií karosérie. Išli by sme preto inej alternatívy. Majú aj aerodynamickú funkciu, pretože v nich nájdete vzduchový kanál. Celkovo pôsobí Niro nápadnejšie a uhladenejšie, ale možno práve preto stratilo trošku z povahy crossoveru a vyzerá viac ako zvýšený hatchback.
Vpredu zaujmú zvláštne tvarované full-LED svetlá aj obrovská zaslepená maska. No najviac oceníte centrálne umiestnený port nabíjania, vďaka ktorému sa vám už nemôže stať, že na nabíjačke budete bojovať s krátkym káblom. Je dokonca osvetlený a má senzor, ak ho zabudnete zatvoriť. Čo sa vám príliš páčiť nebude sú zadné smerové svetlá umiestnené v nárazníku, teda príliš nízko aj slabý výkon cúvacieho svetla. Škoda, že sa nezmestili do stĺpikov. Predné reflektory síce tiež nepatria na špičku, ale rozhodne vám umožnia vidieť viac ako klasické halogény v najnižšej výbave Silver. A majú aj automatické prepínanie diaľkového režimu. Na matrixovú technológiu však zabudnite. Svetlá výška 150 mm stavia Niro tiež skôr k hatchbackom ako ku crossoverom, najmä ak sa v spodnej časti nachádza najzraniteľnejšia časť elektromobilu – jeho batéria.
Kabína v štýle EV6
Ísť s Nirom do ťažšieho terénu preto asi nie je dobrý nápad. Ale mestskú džungľu či prašné cesty zvláda s prehľadom. Aj vďaka obutiu, kde Kia netlačila na extrémne rozmery diskov. Pre Niro EV zvolila výhradne 17-palcové kolesá a pneumatiky s vyšším profilom 215/55. V našom prípade išlo o plášte Continental EcoContact, čo neprekvapí. V interiéri je Niro silne ovplyvnené EV6. Vidieť to napríklad na dizajne sedadiel s plastovou zadnou časťou a futuristických opierkach hláv. Z EV6 pochádza tiež dvojramenný volant s voličom jazdných režimov, čo je veľmi praktické. A nevšimnúť si nemôžte ani dvojfunkcionálnu lištu. Buď slúži na ovládanie klimatizácie alebo hlasitosti rádia a priamy prístup k hlavným vetvám menu – ako navigácii či nastaveniu vozidla.
Funkcionalita sa ale bohužiaľ prepína malou dotykovou plôškou, čo nie je za jazdy veľmi intuitívne. A ak zabudnete, v akom režime ovládacia lišta je, stáva sa, že si namiesto hlasitosti zvýšite teplotu „klímy“ alebo naopak. Ale klobúk dole zato, že Kia neintegrovala všetko do dotykového displeja a dokonca zachovala dostatok hardvérových ovládačov. Na stredovej konzole nájdete napríklad tlačidlá vyhrievania volantu a sedadiel, parkovacej kamery a tiež tradičný kruhový ovládač „prevodovky“. Poteší tiež úplne nový infotainment. Palubná doska je vybavená dvojicou 10,25-palcových displejov. Digitálny prístrojový panel má na rozdiel od EV6 analógové zobrazenie, čo je určite prehľadnejšie ako futuristické „vlny“. Chýba len stav nabitia batérie v percentách. Dotykový displej sa dá rozdeliť na dve časti, vďaka čomu môžete mať k dispozícii súčasne napríklad navigáciu aj údaj o dojazde.
Systém reaguje rýchlo a má logické menu. Ale na to sme už zvyknutí z EV6. Najnovšia aktualizácia softvéru prichádza konečne s navigáciou, ktorá po zvolení cieľa plánuje optimálne výber nabíjacích staníc aj to, koľko percent máte nabiť pre čo najrýchlejšie zvládnutie trasy. Aplikácia Kia Conncet vám navyše z obrazovky smartfónu umožňuje byť s autom neustále v kontakte, mať informácie o aktuálnom nabití, dojazde, priebehu nabíjania alebo interiér vychladiť či predhriať ešte predtým než vyrazíte. Na priestor sa sťažovať v Nire EV nebudete, miesta je tu dosť a sedadlá sú veľmi pohodlné. Škoda len, že lakťová opierka nie je posuvná. Tvorí ju kryt boxu medzi sedadlami. Držiakov na nápoje je tu dosť, ale maximálne na pol litrové fľaše. Tie väčšie nedáte ani do dverí. Nabíjačku smartfónu nájdete pod stredovou konzolou. Potešia tiež USB-porty. Nielen vpredu. Zadní cestujúci ich nájdu na boku operadiel predných sedadiel.
Bohatá výbava aj slušný kufor
Atmosféru možno doladiť pomocou ambientného osvetlenia. Prístup k zadným sedadlám uľahčuje vyššia strecha aj dvere, ktoré sa otvárajú takmer v uhle 90 stupňov. Podlaha je kvôli batériám situovaná vyššie ako v hybridnom a plug-in hybridnom Nire, takže poloha nôh nie je až taká prirodzená. Ale miesta je tu naozaj dosť a oceniť treba aj výšku operadiel a solídne sedáky. Dlhá cesta vzadu vám problémy robiť nebude. Do kufra je prístup cez široké výklopné veko. To sa ovláda elektricky. Má však opäť nešťastný systém bezdotykového otvárania. Nie nožným senzorom, ale po priblížení. Stačí postáť s kľúčom vo vrecku pár sekúnd pri piatych dverách a potom sa samé otvoria. Aj vtedy keď to nechcete, napríklad keď telefonuje pri aute na parkovisku. Takže sa môže ľahko stať, že odídete a kufor ostane dokorán. Elektrické ovládanie môžete síce deaktivovať, ale dvere sa potom otvárajú a zatvárajú s veľkým odporom.
Zaujímavé je, že objem batožinového priestoru je pri elektrickej verzii vôbec najväčší. Kým hybrid má 451 a plug-in hybrid 348, v Nire EV je až 475 litrov. Disponuje tiež dvojitou podlahou, vďaka ktorej vytvoríte takmer vodorovnú ložnú plochu po sklopení operadiel ( 40 : 60). Ak však podlahu presuniete nadol, vznikne pod „sedákmi“ malý „lom“, ktorý veľmi obmedzuje využitie. Napríklad zavadzia ak potrebujete naložiť veľký kufor. Plató tvorí len mäkká sieťka, čo nie je zlé riešenie, pretože sa prispôsobí nákladu, ktorý prevyšuje úroveň operadiel. Rezerva sa už pod podlahu nezmestí, zvlášť ak máte aparatúru Harman/Kardon so subwooferom. Je tu ale jedna skvelá novinka. Niro dostalo konečne „frunk“, teda druhý kufor vpredu. Hovorme ale skôr o schránke s objemom 20 litrov. Nie je to veľa, no dosť na uskladnenie nabíjacích káblov, ktoré by sa inak povaľovali v kufri. Za to Kii palec hore. Dokonca je schránka osvetlená, utesnená proti prachu a je k nej vynikajúci prístup, pretože predná kapota má plynové vzpery.