Kia EV9: Luxusné SUV predĺži dojazd inteligentnou klimatizáciou

Veľké elektrické SUV Kia EV9 bude šetriť elektrickou energiou, kde sa len dá. Napríklad aj inteligentným vykurovaním a klimatizovaním. Pritom bude mať už v sérii dve klimatizácie.

03.05.2023 14:00
debata
Kia EV9 bude mať až dve nezávislé klimatizačné... Foto: Kia
Kia EV9 Kia EV9 bude mať až dve nezávislé klimatizačné jednotky. To preto, aby zbytočne nechladila prázdne sedadlá.

Kia EV9 je kľúčovou novinkou Kie v tomto roku. A naozaj veľkou, pretože pôjde o jej vlajkovú loď, nielen v ponuke elektromobilov. Luxusné elektrické SUV, ktoré môže mať šesť alebo sedem miest na sedenie, nám predstavila Kia už v marci, teraz ale pridáva zaujímavé informácie o klimatizácii, ktoré priamo súvisia s dojazdom. Ako totiž vieme, vyhrievanie či chladenie interiéru má zásadný vplyv na spotrebu elektrickej energie. A tej nie je v súčasných elektromobiloch nikdy nazvyš, hoci v tomto prípade máme počítať s akumulátorom s kapacitou až 99,8 kWh. Kia preto pre EV9 vyvinula úplne nový systém vyhrievania, ventilovania a klimatizácie.

Kia EV9 - 2023 Čítajte viac Kia EV9: Revolučné SUV odhalilo tajomstvá. Má dojazd cez 500 km a autopilot SAE 3!

Na rozdiel od mnohých konkurenčných elektromobilov, ktoré na vyhrievanie kabíny používajú elektrické kúrenie, je EV9 vybavené tepelným čerpadlom. A nielen to, na vykurovanie kabíny používa aj odpadové teplo elektromotorov a výkonovej elektroniky. Systém Kia testovala v mrazových podmienkach na severe Švédska. A klimatizačný systém zas v horúčavách južného Španielska. Aby pri ochladzovaní odoberala klimatizácia čo najmenej energie, má EV9 dve nezávislé klimatizačné jednotky. Jednu pre predných cestujúcich a jednu pre cestujúcich v druhom a treťom rade sedadiel. V čom je trik?

Na vyhrievanie použije EV9 tepelné čerpadlo a... Foto: Kia
Kia EV9 Na vyhrievanie použije EV9 tepelné čerpadlo a odpadové teplo z elektrického pohonu. Všetko to Kia overovala v severnom Švédsku.
Kia EV9 - 2023
Kia EV9 - 2023
+17Kia EV9 - 2023

Pokiaľ bude vozidlo obsadené len šoférom a spolujazdcom, pracovať bude iba klimatizácia v prednej zóne. A aby sa chladný vzduch využil čo najefektívnejšie, nové budú aj prieduchy, ktoré znižujú odpor a zlepšujú uhol rozptylu studeného vzduchu. Na ovládanie vyhrievania a chladenia bude slúžiť samostatný panel klimatizácie pre prednú a zadnú zónu, ten vzadu dokonca s klasickým hardvérom. Zároveň Kia sľubuje, že ovládať ju bude môcť vodič jediným dotykom bez nutnosti blúdiť v menu infotainmentu. Systém „After-Blow“, čo je „dofukovanie klimatizácie“, má zas zabrániť hromadeniu kondenzátu vo výparníku vysúšaním, čo redukuje vznik baktérií a zápachu.

Kia EV5 Concept - 2023 Čítajte viac Kia EV5 Concept: Ďalšie elektrické SUV mieri na linky. Je to nový Sportage?

Aj vďaka vysokoefektívnemu systému kúrenia a chladenia udáva Kia pre EV9 dojazd až 541 km (WLTP). Nabíjanie nemá byť problém, pretože 800 V batéria predĺži dojazd o 240 km iba za 15 minút. Pripomeňme, že zadokolka s dlhým dojazdom bude vybavená elektromotorom s výkonom 150 kW. V takejto konfigurácii zrýchli na stovku EV9 za 9,4 sekundy. Štandardná verzia dostane elektromotor s výkonom 160 kW a z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,2 sekundy. Verzia s pohonom oboch náprav AWD bude disponovať dvojicou elektromotorov s výkonom 283 kW. Potom neprekvapí, že akceleračnú disciplínu zvládne za rovných šesť sekúnd.

Kia EV9
Kia EV9
+5Kia EV9

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #tepelné čerpadlo #Kia EV9 #kliamtizácia
Články podľa značiek