Kia EV9: Revolučné SUV odhalilo tajomstvá. Má dojazd cez 500 km a autopilot SAE 3!

Pred týmto autom sa musia mať na pozore aj prémiové elektrické ikony ako Mercedes-Benz EQS SUV či BMW iX. Kórejská Kia EV9 im dýcha na krk veľkou batériou, výkonom aj bezpečnostnými technológiami. Pritom však prináša bezkonkurenčnú variabilitu. A očakávame, že aj nižšiu cenu, hoci EV9 katapultuje Kiu priamo na vrchol prémiového segmentu.

30.03.2023 09:00
debata
Finálny dizajn Kie EV9 nie je naozaj vzdialený... Foto: Kia
Kia EV9 - 2023 Finálny dizajn Kie EV9 nie je naozaj vzdialený futuristickému konceptu, ktorý Kia predstavila v roku 2021. Aj sériová verzia má digitálnu tigriu masku a prísne geometrické tvary.

Kia avizovala výrobu veľkého 7-miestneho elektrického SUV EV9 už v roku 2021 predstavením rovnomenného konceptu a v polovici marca odhalila aj jeho sériovú podobu. Ale s množstvom tajomstiev. Nepoznali sme rozmery, výkony ani dojazd. To je už však minulosť, pretože včera vyložila KIA na stôl ďalšie karty. Prémioví konkurenti z Mníchova či Stuttgartu z nich radosť mať nebudú. EV9 má nielen invenčnejší dizajn, ale aj rovnocenné parametre a variabilitu, na ktorú súperi zvučných mien nemajú zatiaľ odpoveď. Navyše sa rýchlejšie nabíja. Toto je skutočná novodobá vlajková loď Kie, ktorá ju katapultuje do prémiového segmentu a rovno na vrchol sveta elektromobilov.

Kia EV5 Concept - 2023 Čítajte viac Kia EV5 Concept: Ďalšie elektrické SUV mieri na linky. Je to nový Sportage?

Sympatické je, že napriek transformácii pre sériovú výrobu sa Kii podarilo zachovať väčšinu nápadov štúdie. Finálny dizajn je možno ešte vydarenejší. Kia opäť uplatnila dizajnový rukopis „Opposites United“, teda jednoty protikladov. EV9 má evokovať drsnosť SUV a zároveň pokoj elektromobilu. To je zrejmé z prísne geometrických tvarov, ktoré stoja v kontraste so snahou o čo najlepšiu aerodynamiku. Boj s vetrom v aerodynamickom tuneli sa nakoniec skončil s veľmi slušným výsledkom. EV9 má koeficient odporu vzduchu Cd 0,28. Podieľa sa na ňom množstvo prvkov, ako sú zapustené kľučky dverí, trojrozmerný kryt podvozka, ktorý má vpredu konkávny a vzadu konvexný tvar, aerodynamické clony či optimalizovaný tvar kolies.

EV9 je postavené na predĺženej platforme E-GMP.... Foto: Kia
Kia EV9 - 2023 EV9 je postavené na predĺženej platforme E-GMP. Tentoraz s batériou s kapacitou až 99,8 kWh, čo znamená dojazd vyše 500 km.

Kolmá tigria maska sa po prvý raz predstavuje v digitálnej podobe. Máme tu teda „digital tiger face“. Mriežku nahradil vzor tvorený sústavou štvorcových diód, ktoré vytvárajú efekt hviezdnej mapy. Samotné LED svetlá sú situované vertikálne. Z profilu zaujme mohutný horizontálny pontón, hranaté výrezy blatníkov, aj bohato presklenná kabína, ktorá odľahčuje celkovo robustný vzhľad. Zaujímavo riešené je trojuholníkové tretie bočné okno. Zadné LED svetlá sú inšpirované grafikou tých predných a siahajú od nárazníka až po strešný spojler. Konečne poznáme aj rozmery. EV9 je poriadnym kusom auta. Veď na dĺžku má 5 010 mm, na šírku 1 980 a na výšku 1 755 mm. Rázvor náprav 3 100 mm je priam monumentálny.

Kontrast vytvára robustný pontón SUV, vrátane... Foto: Kia
Kia EV9 - 2023 Kontrast vytvára robustný pontón SUV, vrátane masívnych lemov blatníkov, a bohato presklená kabína. Dizajn zadných svetiel je inšpirovaný tými prednými.

Okrem štandardnej verzie je pripravená aj verzia GT-line so športovým akcentom, za ktorým stojí exkluzívna digitálna grafická maska, špecifický predný a zadný nárazník a dizajn diskov, ako aj množstvo čiernych dekorácií. EV9 bude jazdiť na kolesách s priemerom od 19 až do 21 palcov. Paleta lakov je inšpirovaná štyrmi základnými prvkami prírody – svetlom, vzduchom, zemou a vodou. V kabíne sľubuje Kia enormný priestor, najmä vďaka úplne vodorovnej podlahe a veľkému rázvoru náprav. Našlo sa tu miesto až pre tri rady sedadiel. V ponuke bude 6– aj 7-miestna konfigurácia – 2 + 3 + 2 alebo 2 + 2 + 2. Druhý, aj tretí rad je možné sklopiť, čím vznikne veľkorysý úžitkový priestor. Jeho objem však stále nepoznáme.

Palubná doska nesie až tri displeje. Dva... Foto: Kia
Kia EV9 - 2023 Palubná doska nesie až tri displeje. Dva 12,3-palcové a jeden 5-palcový. Prekryté sú spoločným sklom.

Tam sa však variabilita EV9 nekončí. V druhom rade si môžu pasažieri nastavovať sklon operadiel, napríklad počas nabíjania. Sedadlá druhého radu sa dajú navyše otočiť o 180 stupňov, takže vznikne akési klubové usporiadanie, keď sú cestujúci otočení tvárami k sebe. Otočné sedadlá môžu byť výhodou aj pri nastupovaní či vystupovaní. Aj v treťom rade nájdu cestujúci USB-porty a držiaky nápojov. Kabína využíva množstvo prírodných materiálov na báze kukurice, cukrovej trstiny a prírodných olejov. Na výber bude šesť farebných kombinácii interiéru. Od svetlosivej až po elegantné a kontrastnejšiu pre verziu GT-line.

Variabilitou pripomína Kia EV9 MPV v časoch... Foto: Kia
Kia EV9 - 2023 Variabilitou pripomína Kia EV9 MPV v časoch najväčšej slávy. Ponúka tri rady sedadiel, pričom sedadlá druhého radu možno otočiť o 180 stupňov.

Vznášajúca sa palubná doska nesie ďalšiu generáciu infotainmentu AVNT. Kia sa tentoraz neuspokojila s dvojicou 12,3-palcových displejov. Pridala ešte jeden 5-palcový pre niektoré často využívané funkcie. Vďaka tomu zredukovala počet fyzických ovládačov na skutočné minimum. Pod pravým displejom sa ešte našlo miesto na dotykovú lištu pre reguláciu klimatizácie a štartovanie. Stredová konzola vytvorila priestor pre množstvo odkladacích miest, vrátane uzatvoreného boxu, držiakov nápojov či pre nabíjačku smartfónov. Pripojenie na internet umožňuje neustálu aktualizáciu softvéru, využívanie rôznych služieb a dokonca vylepšovanie parametrov, napríklad aj výkonu prostredníctvom funkcie Boost.

Kia EV9 - 2023
Kia EV9 - 2023
+17Kia EV9 - 2023

No najlepšou správou je, že EV9 bude prvým modelom Kie, ktorý ponúkne akumulátor so zväčšenou kapacitou. V ponuke budú dva pakety – menší s kapacitou 76,1 kWh a väčší s kapacitou 99,8 kWh, čím sa EV9 približuje Mercedesu-Benz EQS či BMW iX. Verzia s dlhým dojazdom a zadným náhonom je vybavená elektromotorom s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 350 Nm. V takejto konfigurácii zrýchľuje na stovku za 9,4 sekundy. Štandardná verzia má elektromotor s výkonom 160 kW a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy. Verzia s pohonom oboch náprav AWD distane dva elektromotory s výkonom 283 kW a krútiacim momentom 600 Nm.

kia zilina Čítajte viac Elektromobily pre Európu budú Kia a Hyundai vyrábať v Žiline

Potom neprekvapí, že akceleračnú disciplínu zvládne za rovných šesť sekúnd a s funkciou Boost, ktorá zvyšuje krútiaci moment o ďalších 100 Nm, dokonca za 5,3 sekundy. Presné hodnoty dojazdu ešte nepoznáme, ale verzia s dlhým dojazdom zvládne na jedno nabitie 541 km. A to ešte chystá Kia verziu GT s výkonom 450 kW. Osemstovoltová batéria, ktorú nepoužíva BMW, Tesla ani Mercedes-Benz, pritom umožní extrémne rýchle nabíjanie. Len 15 minút na nabíjačke má stačiť na predĺženie dojazdu o 239 km. Rovnako môže byť EV9 vďaka funkcii 2VL zdrojom energie pre externé spotrebiče s výkonom 3,9 kW. Kia tiež sľubuje ťažnú kapacitu od 3 500 do 4 500 kg.

Kia EV6 RWD Earth - test 2023 Čítajte viac Test: Kia EV6 RWD - zadokolka dá aj v mrazoch 350 km

Na najlepších sa novinka doťahuje aj asistenčnými systémami. EV9 je pripravené na autonómnu úroveň SAE 3, čo znamená napríklad automatizovanú jazdu na povolených úsekoch ciest. Okolie monitoruje pomocou 15 snímačov a kamier, vrátane lidaru, ktorý má v ponuke zatiaľ iba Volvo EX90. Absolútnou novinkou je diaľkový parkovací asistent RSPA 2. Takže EV9 bude schopné parkovať bez prítomnosti vodiča za volantom. Na aktiváciu parkovacieho autopilota stačí zadať povel na inteligentnom kľúči Kia Digital Key 2. Premiéru má v EV9 aj systém pre zmenu jazdného pruhu. Fyzický svetový debut má novinka naplánovaný na marcovom veľtrhu mobility v Soule.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Kia EV9
Články podľa značiek