Keď sme koncom roku 2020 pripravovali rebríček desiatich áut s cenou pod 10-tisíc eur, napokon sme boli radi, že sme ich aspoň desať našli. Začiatkom roku 2022 by sme za takúto „desiatku pod desať tisíc“ boli vďační. So základnou cenou pod hranicou 10-tisíc eur sme už našli len dve autá – Mitsubishi Space Star a Hyundai i10. A od začiatku roku 2023 už takéto auto v oficiálnych cenníkoch automobiliek nenájdete.
Automobilkám sa skrátka lacné autá s nízkou maržou pri súčasných cenách surovín a energií neoplatí vyrábať, navyše pri nedostatku áut na trhu ľudia bez problému kupujú aj drahšie. A automobilky to tak trochu zneužívajú. Vidno to na ich rastúcich ziskoch pri poklese reálnych predajov. Autá v priebehu rokov 2020 – 2022 plošne zdražovali, najviac z vyššie uvedených dôvodov práve tie najmenšie a najmenej rentabilné. Aktuálne to však vyzerá ak, že éra „divokého“ zdražovania je za nami a pri väčšine modelov v nižšie vedenom rebríčku sa ceny hýbali oproti začiatku roku iba mierne.
Takto sa zdvihli základné ceny niektorých áut medzi rokmi 2018 a 2023, teda za posledných 5 rokov:
Model | Zákl. cena 2018 | Zákl. Cena 2023 | Zdraženie o(%) |
---|---|---|---|
Škoda Fabia | 9 440 | 15 330 | + 62,4 |
Hyundai i20 | 9 120 | 15 740 | + 72,9 |
Toyota Yaris | 9 590 | 16 390 | + 70,9 |
Dacia Sandero | 6 790 | 11 450 | + 68,6 |
Citroën C3 | 8 990 | 13 990 | + 55,6 |
Opel Corsa | 8 790 | 16 190 | + 84,2 |
Suzuki Swift | 9 990 | 15 240 | + 52,3 |
Suzuki Ignis | 9 590 | 14 990 | + 56,3 |
V aktuálnom rebríčku 15 najpredávanejších malých áut (B-segment) už nenájdete žiadny model s oficiálnou základnou cenou pod 11-tisícovou hranicou. Najlacnejšie je v ňom Sandero s cenou 11 450 eur. V priebehu tohto roku zdraželo len o 200 eur.
Celkovo sa na Slovensku za prvých desať mesiacov tohto roku zaregistrovalo 9 916 malých áut, čo je len o 209 menej, než v roku 2021, keď sa ich zaregistrovalo 10 125. Ide síce o medziročný pokles len o dve percentá, no treba vziať do úvahy, že celkový predaj áut vzrástol v rovnakom období o 15,2 percenta. A to je už pomerne zásadne mení uhol pohľadu.
Čítajte viac Škoda, Kia a Hyundai valcujú trh. Toto je 15 najpredávanejších áut na SlovenskuPri poklese záujmu o malé autá segmentu B netreba komplikovane hľadať jeho dôvod. Mnohé populárne modely sa z toho segmentu totiž postupne vytratili, pretože pre automobilky nie sú vďaka nízkej pridanej hodnote atraktívne a komplikujú im navyše skladbu emisného koša. Tie, ktoré ich zachovali, ich z vyššie uvedených dôvodov cenovo postavili tak, že mnohí záujemci o ne už siahnu radšej po modeloch nižšej strednej triedy, kde je pri niektorých zaujímavejší pomer cena/hodnota.
Dokazuje to aj fakt, že najpredávanejším autom na Slovensku bude v tomto roku zástupca nižšej strednej triedy Škoda Octavia, z ktorej sa za prvých desať mesiacov predalo 3 761 kusov, čo je o 1 512 kusov viac, než sa za rovnaké obdobie predalo z Fabie, ktoré je s veľkým náskokom na čele rebríčku najpredávanejších malých áut.