V Paríži zobrali „vojnu proti SUV“ naozaj vážne a aktuálne sa rozhodli, že majitelia SUV budú platiť za parkovanie v meste viac, pretože ich autá ho aj viac znečisťujú – takto vyzeralo opatrenie, ktoré v júli tohto roku parížski mestskí zastupitelia jednomyseľne schválili. Aká to bude suma, malo závisieť od veľkosti auta, jeho hmotnosti a výkonu motora. Od zvýšených poplatkov by predbežne mali byť oslobodení majitelia veľkých elektrických áut a tí, ktorí majú väčšie rodiny a potrebujú tým pádom väčšie auto.
Blíži sa nám koniec roku a toto opatrenie nadobúda konkrétnejšiu podobu. Jednou z hlavných zmien je, že nebude zavedené automaticky, ale rozhodnú o ňom obyvatelia mesta v referende, ktoré by sa malo konať začiatkom februára budúceho roku. Paríž pritom už jedno podobné úspešné referendum v roku 2023 absolvoval. týkalo sa „vykázania“ zdieľaných elektrických kolobežiek z územia mesta. Účasť na ňom bola síce mizivá, no drvivá väčšina hlasujúcich sa vyjadrila za a vyše 300 000 kolobežiek muselo mesto opustiť.
Druhá základná zmena je, že keďže SUV je v niektorých prípadoch ťažké odlíšiť od iných modelov, parížska radnica chce zaviesť vyššie parkovné pre autá so spaľovacím motorom s hmotnosťou nad 1,6 tony a pre elektromobily s hmotnosťou nad dve tony. Na určenie hmotnosti auta skenery načítajú jeho poznávaciu značku, ktorá je prepojená s jeho identifikáciou, vrátane hmotnosti. Takto definované kritériá však znamenajú, že vyššie parkovné „postihne“ aj mnohé sedany a hatchbacky strednej triedy, ktoré so do uvedenej hmotnostnej hranice nevojdú.
Úradníci tvrdia, že počet SUV v meste sa za posledné štyri roky zvýšil o 60 % a teraz tvoria 15 % z 1,15 milióna súkromných vozidiel zaparkovaných každý večer v Paríži. Dúfajú, že zvyšovanie poplatkov tento trend pribrzdí a ľudia sa vrátia k menším autám.
Čítajte viac Francúzsko chce zvýšiť vekový limit pre elektrokolobežky. Paríž ich rovno zakáže„Potrebujeme znížiť množstvo a veľkosť áut v meste, preto bude súčasťou referenda aj otázka, koľko parkovacích miest by malo byť pre tento typ vozidiel v Paríži,“ povedal námestník primátora David Belliard, cituje ho agentúra Reuters.
Za starostky Anne Hidalgovej Paríž systematicky zvyšuje tlak na vodičov prostredníctvom rastúcich poplatkov za parkovanie, obmedzovaním naftových áut a zväčšovaním cyklistických pruhov.