Nemecko už obmedzuje elektrinu pre elektromobily. A to v čase, keď sú ich len 2 percentá!

Od 1. januára budúceho roka môžu Nemci počítať s tým, že nabíjanie ich elektromobilu z domáceho wallboxu bude trvať dlhšie. Oveľa dlhšie. Nový zákon umožní totiž správcovi siete obmedziť dodávky elektriny.

01.12.2023 16:00
debata (13)
To, že si kúpite výkonný domáci wallbox, ešte... Foto: Car Advice
Elektromobily - nabíjanie To, že si kúpite výkonný domáci wallbox, ešte neznamená, že svoj elektromobil nabijete rýchlo. „Priškrtiť kohútik“ bude môcť v Nemecku od 1. januára správca siete.

Elektrická sieť sa v podstate podobá na tú cestnú. Ak sa na nejakom úseku stretne veľa áut, doprava skolabuje. Aby sa to nestávalo, dopravu treba regulovať. A regulovať treba aj elektrickú sieť. Nie je možné, aby v rovnakom čase bežali na plný výkon tepelné čerpadlá aj nabíjacie stanice či domáce wallboxy. Inak by hrozil blackout. Zabrániť „zápcham“ v elektrickej sieti bude však čoraz ťažšie. Európa totiž tlačí na efektívne vykurovanie tepelnými čerpadlami namiesto plynu, čo však znamená viac elektrických spotrebičov, aj na prechod od spaľovacích áut k elektromobilom. To sú ďalšie milióny spotrebičov – doslova nenásytných. Čo nás teda čaká?

Koľko treba nabíjať elektrický Citroën C4 na ceste z Bratislavy do Košíc?

Video

Vyhladzovanie špičiek je za rohom

Budúcnosť naznačuje Nemecko, ktoré od 1. januára prichádza s legislatívou, o ktorej sa už dávnejšie hovorilo ako o zákone na „vyhladovanie špičiek“. Hoci teraz má právna úprava názov „proces integrácie riaditeľných odberných zariadení a riaditeľných elektrických prípojok podľa § 14a energetického zákona”, ide o to isté. Možnosť obmedziť dodávky elektriny v čase, keby hrozilo preťaženie a kolaps siete. Nemci priznávajú, že rozvoj elektrickej siete nedrží krok s rastúcimi nárokmi na elektrinu a navyše sa krajina zbavuje stabilných zdrojov výroby elektrickej energie. To nie je dobrý kokteil.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Edmunds: Toto je prvý ‘vážny‘ test rýchlosti nabíjania. Rozdiely sú obrovské

Najmä ak si uvedomíme, že do roku 2030 chce mať Nemecko na cestách najmenej 15 miliónov elektromobilov a každý rok inštalovať 500 000 tepelných čerpadiel, ktoré nahradia vykurovanie plynom. Ak sa teda nezmení nič v kapacite sietí , že teda nepribudnú nové „cesty a diaľnice“, neostáva nič iné, ako viac regulovať existujúcu infraštruktúru. Všetky nové zariadenia, ako tepelné čerpadlá a nabíjačky, ako aj merače v domácnostiach, budú musieť byť vybavené softvérom, ktorý umožní prevádzkovateľovi siete „privrieť“ kohútik s elektrinou. Nemá ísť o úplné zavretie, no limitom bude 4,2 kW na domácnosť. Na bežný chod spotrebičov v rodinnom dome to síce stačí, ale už nie na súčasné vykurovanie aj nabíjanie elektromobilu.

Len 4,2 kW na domácnosť

Prednosť dostane teplo, preto budú na nové pravidlá najviac doplácať elektromobily. Taká Škoda Enyaq iV 80 má batériu s kapacitou 77 kWh. Takže nabíjanie výkonom 4,2 kW na 100 % by trvalo minimálne 18 hodín. Samozrejme, to len v situácii, ak by boli vypnuté všetky ostatné spotrebiče. A to nerátame nabíjacie straty na úrovni asi 15 %, čo by predĺžilo dobu nabitia asi na 22 hodín. Jednoducho v čase obmedzenia by vám bol wallbox s výkonom 11 kW alebo 22 kW v podstate nanič. Zatiaľ netreba podliehať panike. K obmedzeniu dodávok energie bude dochádzať len v špičkách. Lenže bude horšie. V súčasnosti majú totiž elektromobily na nemeckom vozovom parku podiel len dve percentá. Čo sa asi stane, keď ich bude plánovaných 15 miliónov?

nabíjanie škoda enyaq Čítajte viac Koľko stojí nabíjanie elektromobilu? Vitajte vo svete totálneho chaosu

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #elektromobily #nabíjanie elektromobilov #elektrická sieť
Články podľa značiek