Tento rok bol pre elektromobilistov odkázaných na verejné nabíjacie stanice ťažký. V súvislosti s turbulentným vývojom cien elektriny zvyšovali ceny za nabíjanie koncom vlaňajšieho a začiatkom tohto roka prakticky všetci prevádzkovatelia nabíjacích sietí. Postupom času sa ale situácia upokojila a niektorí operátori pristúpili k miernemu zníženiu cien. Nabíjať elektromobil je ale stále náročnejšie a z hľadiska platieb menej transparentné ako tankovanie bežného auta. Predstavte si, že by ste na čerpacej stanici platili za ten istý odber paliva viac ako iný motorista, len preto, že v tejto sieti nie ste registrovaný, alebo ste si nevybrali vhodný „tankovací program“. Alebo by ste natankovať vôbec nemohli, pretože nie ste klientom niektorej siete „čerpačiek“, prípadne len za veľmi nevýhodných podmienok.
Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Alebo by ste natankovať mohli, no len v prípade, že má vaša sieť dohodu s tou druhou, pochopiteľne, za vyššiu cenu. Tiež si predstavte, že by vám na „pumpe“ zablokovali na účte vinkulačný poplatok pri každom tankovaní a peniaze za to, čo ste nenatankovali, by vám vrátili až o niekoľko dní. Alebo by ste vôbec nemali možnosť zaplatiť v hotovosti ani bežnou platobnou kartou, pretože by nebola pokladňa ani platobný terminál. Prípadne by vám prepadlo palivo, ktoré ste sa síce zaviazali v nejakom období natankovať, no vy ste ho v skutočnosti spotrebovali menej. Alebo by ste boli pokutovaný len za to, že pri čerpacom stojane stojíte dlhšie, než je potrebné na tankovanie. Áno, vitajte vo svete „tankovania“ elektromobilov. Pripomína to tak trochu ranné časy mobilných operátorov, keď nás „žmýkali“ za to, že voláme do inej siete, do zahraničia alebo sme prekročili paušál.
Rozdiely v cenách sú obrovské
Odpoveď na otázku, koľko teda stojí jedna kilowatthodina z verejného nabíjacieho stojanu, nie je vôbec jednoduchá. Vo všeobecnosti sa totiž na Slovensku momentálne pohybuje cena od 0,24 až do 0,79 eura. Rozdiel medzi tou najnižšou najvyššou je viac ako trojnásobná. Takže ak priemerný elektromobil spotrebuje povedzme 18 kWh energie na 100 km, môže vás táto vzdialenosť stáť 4,38 eura, ale aj 14,22 eura. Opäť prirovnanie – predstavte si, že by na jednej čerpacej stanici stál liter benzínu 1,60 eura, ale na inej, alebo za iných podmienok, viac ako päť eur. Lenže presne tak to je, keď nabíjate elektromobil. A to sme ohľaduplní, pretože nezapočítavame straty pri nabíjaní, ktoré môžu predstavovať aj viac ako 10 %. To je rozdiel medzi tým, za kilowtthodiny ktoré zaplatíte a tým, koľko energie sa vám v skutočnosti dostane do batérie. Pokúsili sme sa preto zmapovať ceny nabíjania na verejných stojanoch na Slovensku.
Čítajte viac Rýchle nabíjanie ‘zabíja‘ batérie. Potvrdzuje to najnovšia štúdiaV podstate sú tu len tri-štyri relevantné siete, ktoré majú pokrytú väčšiu časť územia Slovenska – ZSE Drive, GreenWay, Lidl a ejoin. Navyše, niektoré z nich navzájom spolupracujú, takže na kartu ZSE nabijete aj v sieti Greenway a na nabíjačkách Lidlu či Ionity. Cena nabíjania závisí najmä od toho, či nabíjate pomaly striedavým prúdom (AC) alebo rýchlo jednosmerným (DC). Rýchlejšie nabíjanie je, pochopiteľne, drahšie. Výkon striedavých nabíjačiek sa pohybuje od 3,7 do 44 kW, tých jednosmerných od 50 do 350 kW. Podstatné ale je, či vaše auto takýto nabíjací výkon podporuje. Ak zvládne len 100 kW, je zbytočné nabíjať na superchargeroch s vyšším výkonom. To isté platí pre striedavý prúd. Limit predstavuje palubná nabíjačka auta. Zväčša zvláda 7,4 až 11 kW. Len niektoré elektromobily majú 22 kW nabíjačku, aj to len za príplatok.