Rýchle nabíjanie ‘zabíja‘ batérie. Potvrdzuje to najnovšia štúdia

Rýchle nabíjanie je síce komfortné, ale batériám elektromobilov škodí. Kapacita letí nadol a spolu s ňou aj dojazd – parameter, ktorým sa elektromobily stále nedokážu vyrovnať klasike.

26.09.2023 06:00
Ford F-150 Lightning - 2022 Foto:
Rýchle nabíjanie môže zrýchliť starnutie batérie až o 20 % v porovnaní s bežnou degradáciou.
debata (26)

Nie je to tak dávno, čo sme priniesli výsledky štúdie americkej spoločnosti Recurrent Auto, ktorá sledovala na 12 500 vozidlách Tesla súvislosť medzi degradáciou kapacity batérií a spôsobom nabíjania. Závery boli prekvapivé. Ukázalo sa totiž, že je vcelku jedno, či batérie dobíjate na rýchlonabíjacích staniciach jednosmerným prúdom, alebo pomaly striedavým prúdom. Rozdiely v starnutí akumulátorov, respektíve rýchlosti straty kapacity, boli prakticky zanedbateľné. Mnohých to potešilo, pretože rýchle nabíjanie je komfortné a na dlhých cestách s elektromobilom sa mu vlastne ani nedá vyhnúť.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Elektromobily vraj čaká bod zlomu. Podobne ako ‘mikrovlnky‘

Uveďme príklad. Taký VW ID.3 s batériou s kapacitou 77 kWh nabíjate na domácej nabíjačke (11 kW) z 20 na 80 % približne tri hodiny, ale na rýchlonabíjačke (150 kW) to trvá len približne 25 minút. Recurrent Auto tak upokojilo majiteľov, ktorí sa obávali, že rýchlym nabíjaním ničia batérie vo svojich elektromobiloch, teda, že ničia najdrahšiu časť svojho auta. Ako vieme, ceny nových batérií sa pohybujú od 15 000 do 30 000 eur a pri malých autách predstavujú až 40 % z ceny celého vozidla. Teraz však prišla studená sprcha v podobe novej štúdie rakúskeho startupu Aviloo a tá nemá pre elektromobilistov, ktorí uprednostňujú rýchle nabíjanie, dobré správy.

Tesla - Superchrger Čítajte viac Šetríte batériu pomalým nabíjaním? Zdá sa, že zbytočne

Pod lupu si Aviloo vzalo 160 elektromobilov v dvoch skupinách. Mladšie mali najazdených 80 000 až 100 000 km a staršie 180 000 až 200 000 km. Všetky vozidlá mali funkčné batérie bez anomálií. Podľa získaných dát sa ukázalo, že pri autách, ktoré boli nabíjané takmer výlučne na výkonných nabíjačkách, bola degradácia batérie pri mladšej skupine rýchlejšia o 7,5 % a pri staršej skupine s viac najazdenými kilometrami rýchlejšia až o 17 % oproti bežnému starnutiu pomaly nabíjaných elektromobilov. Aby sme to spresnili – rozsah straty kapacity sa po 180 000 km pohyboval od 7 % v elektromobile, ktorý sa takmer nikdy rýchlo nenabíjal, až po 29 % v aute, ktoré sa nabíjalo jednosmerným prúdom osemkrát z desiatich nabíjaní. Je to zároveň strata dojazdu.

elektromobily Čítajte viac ADAC: Ktoré elektromobily vynikajú v spotrebe a ktoré sú ‘žrútmi’ elektriny?

„Čím rýchlejšie je nabíjanie, tým rýchlejšie elektromobil stráca dojazd,“ vysvetľuje Nikolaus Mayerhofer z Aviloo s tým, že toto je faktor, ktorý vieme ako vodiči ovplyvniť. Preto odporúča nabíjajt rýchlo len vtedy, keď je to naozaj potrebné. Lenže dáta spoločnosti Aviloo, ktorá analyzuje úrovne nabitia batérie, skutočný nabíjací výkon, teplotu článkov aj počet rýchlonabíjaní na 10 000 vozidlách ukazujú, že rýchlejšie starnutie batérie spôsobuje nielen rýchlonabíjanie, ale aj ďalšie faktory. Napríklad okolitá teplota a stav nabitia pri vypnutom aute. "Pri 40 stupňoch Celzia starne bunka batérie veľmi rýchlo. Rovnako zlé je, ak sa úplne nabitá batéria nechá dlhší čas vypnutá – opotrebuje sa ako gumička, ktorá je dlho napnutá,“ vysvetľuje Nikolaus Mayerhofer z Aviloo.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #nabíjanie elektromobilov #rýchle nabíjanie #nabíjanie batérií
Články podľa značiek