Saab zbankrotoval už roku 2012. Jeho zvyšky odkúpila čínska spoločnosť NEVS. Tej sa však nepodarilo získať práva na logo a značku švédskej automobilky. A tak sa zo Saabu stal NEVS. Pod týmto logom začali z liniek schádzať elektrické deriváty niekdajšieho Saabu 9–3. No veľkú dieru s nimi Číňania do sveta neurobili. Reštart značky mal predstavovať luxusný elektrický sedan s pracovným názvom Emily GT. Očariť chcel nielen dynamikou, ale najmä dojazdom 1 000 km. Lenže vlastník spoločnosti NEVS, čínska Evergrande Group, sa dostal roku 2020 do finančných problémov, takže z ambiciózneho projektu snov nakoniec zišlo. Na dokončenie chýbal ešte rok a pol. A, samozrejme, peniaze.
Čítajte viac Láska až za hrob: Na Taiwane otvorili nové zastúpenie Saabu. Šesť rokov po smrti!Samotná NEVS s centrálou v Trollhättane v marci prepustila 320 z pôvodne 340 zamestnancov a dostala sa do akejsi „hibernácie“, ktorá mala firmu ochrániť pred úplným bankrotom. Stále však nie sme na konci príbehu. O Emily GT totiž prejavil záujem kanadsko-libanonský startup EV Electra. A uspel. Od spoločnosti NEVS projekt odkúpil s cieľom doviesť ho až na výrobné linky. „Z Trollhättanu budú znovu vychádzať autá. K akvizícii sme pristúpili aj napriek tomu, že si uvedomujeme, že je potrebné zafinancovať všetko od vývoja až po masovú produkciu. Pevne však verím v naše zázemie a našu silu. A rovnako tak verím, že v Trollhättane sa nachádza ten najlepší tím, ktorý privedie našu víziu k životu,“ vyhlásil zakladateľ spoločnosti Jihad Mohammed.
S výrobou v Trollhättane to však myslel obrazne, pretože v skutočnosti má produkcia prebiehať v Turecku. Napokon, tento rok odkúpil časť švédskeho majetku NEVS Polestar, teda divízia Volva, ktoré spadá pod čínsky gigakoncern Geely. Vrátane testovacieho centra, takže veľa možností EV Electra na švédsku výrobu ani nemá. Žiadne časové termíny na reinkarnáciu Saabu zatiaľ nepadli. Bude to pravdepodobne zdĺhavý proces. Jeho výsledkom má byť však nádherné GT so štvoricou elektromotorov s výkonom 467 kW, krútiacim momentom 2 200 Nm a batériou s kapacitou až 175 kWh. V pláne sú aj lacnejšie verzie s kapacitou 140 a 105 kWh, čo sú však stále údaje nad rámec väčšiny konkurentov. Novinka by mala zaútočiť priamo na Mercedes-Benz EQS či Teslu S.