Non-bio diesel: Dcéra Slovnaftu začala dodávať ‘zakázanú‘ naftu bez biozložky

Výrobca garantuje udržanie kvalitatívnych parametrov paliva až 24 mesiacov.

08.12.2023 16:00
Slovnaft Vurup non-bio-diesel Foto:
Nafta bez biozložky degraduje oveľa pomalšie, preto je vhodná napríklad do záložných agregátov.
debata

Spoločnosť VÚRUP, dcérska spoločnosť Slovnaftu, začala dodávať na trh diesel bez obsahu biozložky pod obchodným označením Non-Bio diesel. Tento druh paliva je určený pre dieslové agregáty s využitím predovšetkým v sektoroch zdravotníctva, informačných technológií, energetiky a priemyslu. Dôvodom je dlhšia životnosť paliva pre zariadenia, ktoré zvyčajne slúžia ako záložné zdroje.

Problémom totiž je, že ak nafta s biozložkou zostáva v nádrži dlhšie, „kazí sa“. Platí to rovnako pre záložné dieslové agregáty, ako aj pre naftové motory v autách. Oleje rastlinného pôvodu vytvárajú na pracovných plochách motora povlak a rýchlo oxidujú. Obsah biozložky v nekvalitnej nafte spôsobuje zanášanie vstrekovacích trysiek, zvyšuje opotrebenie vstrekovacej sústavy a v dlhšom horizonte vedie k znižovaniu účinnosti motora.

Pravda o klíme: Spaľovacie motory kontra elektromobily
Video
Odpovedá Milan Kočka, riaditeľ spoločnosti Toyota Central Europe - Slovakia. Premiéra 19. 10. 2023.

Preto sa v niektorých krajinách podiel biozložky v palivách redukuje, alebo sa dokonca ruší. Patrí k nim napríklad Česko, Nemecko alebo Švédsko. Odborníci volajú hlavne po zákaze biopalív prvej generácie, ktoré sa vyrábajú z plodín, ako sú obilie, cukrová repa, repka olejná alebo kukurica. Možno ich nahradiť biopalivami vyrábanými z odpadov, vrátane biomasy a celulózy. Ich výroba je však technicky náročnejšia a hlavne podstatne drahšia, takže by musela byť ešte viac dotovaná.

Z krátkodobého pohľadu je najväčšou hrozbou zmesových palív práve rýchla oxidácia biozložky a prítomnosť zlúčenín, ktoré na seba viažu vodu. Na bionaftu sa pritom vzťahuje rovnaká dvojročná záruka ako na ktorýkoľvek iný tovar, ale len pri dodržaní skladovacích podmienok. A tie nariaďujú skladovanie v uzavretej nádobe bez prístupu vzduchu a svetla pri teplote 15 až 20 stupňov Celzia. Čo nádrž auta alebo záložného agregátu rozhodne nespĺňajú. „Vďaka dlhšej životnosti paliva (bez biozložky, poz. red.) ho tak nebude potrebné v dieslových agregátoch meniť každé približne tri mesiace a palivo ostane „čerstvé“ veľmi dlhú dobu,“ vysvetlil riaditeľ VÚRUP Zsolt Novotný.

palivo, kukurica, pole, klíma, traktor, Čítajte viac Nemci chcú odstaviť biopalivá. Po ich zákaze volajú už aj ekológovia

VÚRUP garantuje udržanie všetkých kvalitatívnych parametrov Non-bio dieselu po dobu 24 mesiacov pri dodržaní správneho skladovania. „V prípade záujmu môžeme palivo aj pravidelne pretestovať v akreditovanom laboratóriu VÚRUP-u a zaručiť tak, že záložný agregát bez problémov bude plniť svoju funkciu aj po dlhšom státí,“ dodal Z. Novotný a pripomenul, že ich palivo je určené výlučne do agregátov a nesmie sa používať v motorových vozidlách.

Non-bio diesel do elektrických agregátov je na trh dodávaný v 185– a 50– litrových sudoch alebo ho spoločnosť vie doručiť aj autocisternami. Prvý sud s palivom bol naplnený v rafinérii Slovnaft v polovici novembra. Kvalita Non-bio dieslu do elektrických agregátov bude celoročne v kvalite aditivovanej zimnej nafty.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #diesel #VÚRUP #nafta bez biozložky
Články podľa značiek