Spoločnosť VÚRUP, dcérska spoločnosť Slovnaftu, začala dodávať na trh diesel bez obsahu biozložky pod obchodným označením Non-Bio diesel. Tento druh paliva je určený pre dieslové agregáty s využitím predovšetkým v sektoroch zdravotníctva, informačných technológií, energetiky a priemyslu. Dôvodom je dlhšia životnosť paliva pre zariadenia, ktoré zvyčajne slúžia ako záložné zdroje.
Problémom totiž je, že ak nafta s biozložkou zostáva v nádrži dlhšie, „kazí sa“. Platí to rovnako pre záložné dieslové agregáty, ako aj pre naftové motory v autách. Oleje rastlinného pôvodu vytvárajú na pracovných plochách motora povlak a rýchlo oxidujú. Obsah biozložky v nekvalitnej nafte spôsobuje zanášanie vstrekovacích trysiek, zvyšuje opotrebenie vstrekovacej sústavy a v dlhšom horizonte vedie k znižovaniu účinnosti motora.
Preto sa v niektorých krajinách podiel biozložky v palivách redukuje, alebo sa dokonca ruší. Patrí k nim napríklad Česko, Nemecko alebo Švédsko. Odborníci volajú hlavne po zákaze biopalív prvej generácie, ktoré sa vyrábajú z plodín, ako sú obilie, cukrová repa, repka olejná alebo kukurica. Možno ich nahradiť biopalivami vyrábanými z odpadov, vrátane biomasy a celulózy. Ich výroba je však technicky náročnejšia a hlavne podstatne drahšia, takže by musela byť ešte viac dotovaná.
Z krátkodobého pohľadu je najväčšou hrozbou zmesových palív práve rýchla oxidácia biozložky a prítomnosť zlúčenín, ktoré na seba viažu vodu. Na bionaftu sa pritom vzťahuje rovnaká dvojročná záruka ako na ktorýkoľvek iný tovar, ale len pri dodržaní skladovacích podmienok. A tie nariaďujú skladovanie v uzavretej nádobe bez prístupu vzduchu a svetla pri teplote 15 až 20 stupňov Celzia. Čo nádrž auta alebo záložného agregátu rozhodne nespĺňajú. „Vďaka dlhšej životnosti paliva (bez biozložky, poz. red.) ho tak nebude potrebné v dieslových agregátoch meniť každé približne tri mesiace a palivo ostane „čerstvé“ veľmi dlhú dobu,“ vysvetlil riaditeľ VÚRUP Zsolt Novotný.
Čítajte viac Nemci chcú odstaviť biopalivá. Po ich zákaze volajú už aj ekológoviaVÚRUP garantuje udržanie všetkých kvalitatívnych parametrov Non-bio dieselu po dobu 24 mesiacov pri dodržaní správneho skladovania. „V prípade záujmu môžeme palivo aj pravidelne pretestovať v akreditovanom laboratóriu VÚRUP-u a zaručiť tak, že záložný agregát bez problémov bude plniť svoju funkciu aj po dlhšom státí,“ dodal Z. Novotný a pripomenul, že ich palivo je určené výlučne do agregátov a nesmie sa používať v motorových vozidlách.
Non-bio diesel do elektrických agregátov je na trh dodávaný v 185– a 50– litrových sudoch alebo ho spoločnosť vie doručiť aj autocisternami. Prvý sud s palivom bol naplnený v rafinérii Slovnaft v polovici novembra. Kvalita Non-bio dieslu do elektrických agregátov bude celoročne v kvalite aditivovanej zimnej nafty.